یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 42457
سلامت نیوز: پیگیری اطباء و محققین طب سنتی بعد از۸ سال بالاخره به نتیجه رسید و ۵۶ داروی گیاهی در لیست پوشش خدمات گیاهی قرار گرفت.

دکتر محسن ناصری، مدیر گروه طب سنتی و استاد دانشگاه شاهد درباره این حرکت صورت گرفته از سوی دولت به سینانیوز گفت: «حرکت صورت گرفته، یک حرکت فوق العاده ارزشمند است که بعد از سال‌ها پیگیری بالاخره به نتیجه رسید. این حرکت صورت گرفته باعث توسعه صنایع داخلی می ‌شود؛ به خصوص در صنایع گیاهان دارویی باعث جذب نیروهای بیشتر و رشد جامعه خواهد شد. این لیست یک لیست معتدل است که در آن تمام مجموعه‌ها وداروهای مختلف از سر درد گرفته تا سرطان در آن دیده شده است.»

وی پیشرفت بیشتر در رابطه با داروهای گیاهی و طبیعی را در گرو توسعه تحقیقات در زمینه داروهای بومی و علمی مورد مصرف طب سنتی و دستیابی به داروهای کم عارضه و موثر دانست و ادامه داد: «اگر بخواهیم بازار بزرگتری را ایجاد و از طب سنتی پشتیبانی کنیم؛ باید قوانین داروهای طب سنتی را آسان بگیریم و شرایط تولید را سهل و آسان در نظر گرفت و بتدریج نظارتها را توسعه دهیم، با این روش می توان نهضتی را به وجود آورد که می تواند در آینده خدمات زیادی را به کشور ارائه کند و منجر به پیشرفت فرهنگ و اقتصاد کشور شود.»

اساتید طب سنتی به حوزه دارو رغبتی ندارند
وی همچنین پیشگیری از بیماری‌ها را از تجویز دارو مهمتر دانست و ادامه داد: «با این روند حیطه طب سنتی می تواند در درمان بیماری ها در آینده ای نزدیک به کمک جامعه ما بیاید، ولی مهمتر از آن کمک به توسعه سلامتی است. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه در حال انجام برنامه ریزی های مناسبی است. اساتید طب سنتی راغب‌ترند در حیطه سلامتی خدمات بیشتری ارایه نمایند تا در بخش دارو.»

ناصری در ادامه گفت: «معاونت داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مرحله اول نزدیک به 190 گیاه دارویی و مفرده طب سنتی که برخی از آن‌ها حیوانی و برخی معدنی هستند، را مصوب نموده و اجازه استفاده از آن را به متخصصان طب سنتی داده است.»

وی گفت: «داروهای ارائه شده اغلب گیاهی‌اند به جز یکی دو مورد که از فرآورده حیوانی مانند میگو نیز در آ‌نها استفاده شده است. این داروها در داروخانه‌ها وجود دارد ولی تاکنون شامل خدمات بیمه ای نبوده است که با این مصوب به این خدمات اضافه شده اند.»

تاخیر در فارغ التحصیلی اولین دوره دانشجویان طب سنتی
ناصری در مورد فارغ التحصیلی دانشجویان طب سنتی که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی باید در این ماه باشد گفت: «به علت اینکه این دوره یک دوره جدید بوده است و مشکلاتی از قبیل نو بودن مسائل تحقیقاتی این حیطه در دانشگاهها و لزوم طی شدن مسیر علمی مشخص باعث شده تا یک تا دو ترم فارغ التحصیلی دانشجویان عقب بیفتند. این فرصت باید داده شود تا دانشجویان دوره اول طب سنتی با ارائه پایان نامه خود با تاخیر چند ماهه وارد بازار کار شوند.»

وی در پایان درباره پایان نامه‌های دانشجویان طب سنتی گفت: «پایان نامه‌هایی از قبیل درمان آرتروز زانو یا وجع مفاصل با استفاده از مرهم گیاهانی مانند شوید و کاهش کلسترول خون از طریق داروهای سنتی موضوع تحقیق بعضی از این پایان نامه ها است. همچنین بررسی اثرات حب الشفا حکیم عمادالدین شیرازی روی ترک اعتیاد به اپیوییدها انجام گرفته که مقاله های آن نیز در حال انتشار است. همچنین اثربخشی شربت گیاهی فلوس بر یبوست کودکان از نمونه های دیگر از پایان نامه‌های دانشجویان طب سنتی است. انتشار مقالات این پایان نامه‌ها و ارائه آن و دیگر شواهد مبتنی بر تحقیقات می تواند اعتماد جامعه پزشکی و مردم به طب سنتی ایران را افزایش دهد و راه توسعه علمی و عقلانی آن را هموار سازد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha