معاون بهداشتی وزیر بهداشت از برگزاری جشن تكمیل شبكه مراقبت‌های اولیه بهداشتی در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد

سلامت نیوز :به گزارش  (ایسنا)، دكتر علیرضا مصداقی نیا همزمان با نخستین روز هفته سلامت در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان تولیدملی، حمایت از كار و سرمایه‌ ایرانی، گفت: اقدامی كه وزارت بهداشت انجام می‌دهد در جهت تولید سلامتی، تولید نیروی انسانی و تولید بهداشت برای مردم است. از فرصت ایجاد شده استفاده می‌كنیم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری فعالیت‌های خود را دو چندان می‌كنیم.

بیش از 20 هزار خانه بهداشت در سطح كشور فعالند

وی با اشاره به اقدامات بهداشتی وزارت بهداشت و ارائه خدمات در خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی، ادامه داد:‌ در سال گذشته و در قالب شبكه مراقبت‌های اولیه بهداشتی، یكهزار و 348 خانه بهداشت به شبكه اضافه شد. به این ترتیب اكنون بیش از 20 هزار خانه بهداشت در سراسر كشور فعالند. همچنین بیش از شش هزار مركز بهداشتی درمانی روستایی و شهری در سطح كشور فعالیت دارند.

اجرای برنامه پزشك خانواده بسیار اقتصادی خواهد بود

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: این برنامه مبحث جدیدی در كشور است. امروز ممكن است بسیاری از مردم در دریافت خدمات بهداشتی درمانی سرگردان شوند. اما با سراسری شدن برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع هر فرد تحت نظر یك پزشك خانواده قرار می‌گیرد و پزشك مربوطه فرد را برای دریافت خدمات لازم راهنمایی می‌كند. اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع بسیار اقتصادی خواهد بود و وضعیت سلامت جامعه را توسعه خواهد داد.مصداقی نیا با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه كنترل بیماری‌های واگیر، افزود: هرچند سال گذشته موارد محدودی از بیماری وبا در كشور مطرح شد اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق و با اقدام سریع این موارد برطرف شد. مردم نیز همكاری خوبی در مباحث سلامتی دارند. درخواست ما از مردم آن است كه توصیه‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی را جدی بگیرند.

موارد بروز مالاریا در كشور كاهش یافت

وی همچنین به برنامه‌های در دست انجام برای حذف بیماری مالاریا در كشور اشاره كرد و ادامه داد: كشور سال‌ها گرفتار این بیماری بود اما در حدود سه سال اخیر برنامه‌ای در شورای عالی سلامت به تصویب رسید و مقرر شد طی مدت كوتاهی بیماری مالاریا در كشور حذف شود. به دنبال اقدامات انجام شده تعداد موارد بروز مالاریا در كشور به حدود دو سوم كاهش یافته است.مصداقی نیا با تاكید بر لزوم پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها افزود: بیماری‌های غیرواگیر با اصلاح شیوه زندگی، تغذیه مناسب، ورزش، كنترل استرس و ... قابل پیشگیری خواهند بود.

افزودن 14هزار و 400 تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی كشور طی سه سال اخیر

معاون وزیر بهداشت در ادامه به مباحث درمانی وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: در حدود سه سال اخیر 14 هزار و 400 تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی كشور اضافه شده است. 4 هزار و 200 مورد از این تخت‌های بیمارستانی در سال 1390 به بهره برداری رسید. همچنین 77 هزار تخت بیمارستانی در دست مطالعه، بررسی و ساخت است. تخت‌های ICU نیز طی دو - سه سال اخیر توسعه بسیاری یافته‌اند. افزایش پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای نیز قابل ملاحظه است. مقرر شده بیمارستان‌هایی كه پذیرش اورژانس آنها بیش از 30 هزار نفر در سال باشد به متخصص طب اورژانس تجهیز شوند. همچنین سیستم رسیدگی به شكایات در اورژانس‌های بیمارستانی مستقر شده است. ناوگان آمبولانس‌ها نیز طی دو - سه سال اخیر نوسازی شده است.وی افزود: 5 تخصص جراح عمومی، زنان، بیهوشی، اطفال و داخلی برای بیمارستان‌های بزرگ‌تر از 64 تخت فراهم است. همچنین سالانه 1200 متخصص در سراسر كشور توزیع می‌شوند.

رتبه اول ایران در منطقه در زمینه تولید داروهای بیوتكنولوژی

مصداقی‌نیا در ادامه با بیان اینكه بیش از 96 درصد داروهای مصرفی در داخل كشور تولید می‌شوند، ادامه داد: در سال 89، 9 داروی بیوتكنولوژی و در سال 90، چهار داروی بیوتكنولوژی در كشور تولید شد. ایران در زمینه داروهای با فناوری بالا در منطقه رتبه اول را دارد، ‌در آسیا رتبه پنجم و در كل جهان از رتبه دوازدهم برخوردار است. در مجموع كمتر از 4 درصد داروهای مورد نیاز كشور وارداتی است.

رتبه 19 ایران در زمینه تولید علوم پزشكی در دنیا

35 پروژه بزرگ دارو و تجهیزات پزشكی در دست اقدام است

مصداقی نیا با اشاره به افزایش حدود 5 درصدی صادرات دارو و تجهیزات پزشكی در كشور ادامه داد: اسفندماه سال گذشته در زمینه تولید سرنگ و سرسوزن در كشور خودكفا شدیم. همچنین در سال 90 در زمینه تولید علوم پزشكی شش پله صعود داشتیم و از رتبه 25 در دنیا به رتبه 19 دست یافتیم. سرعت رشد تولید علم پزشكی در كشور بسیار بالاست. 180 مجله علمی پژوهشی در علوم پزشكی در كشور منتشر می‌شود. در حال حاضر 35 پروژه بزرگ دارو و تجهیزات پزشكی در دست است كه در سال جاری عملیاتی خواهد شد.وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه آموزش علوم پزشكی در كشور، افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و كارشناس در زمینه علوم پزشكی از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. در سال‌های قبل از انقلاب شاید بیشتر بیماران برای درمان نیازمند اعزام به خارج از كشور بودند اما امروزه اعزام بیمار به خارج از كشور بسیار نادر است. این موضوع نشان دهنده آن است كه كشور به لحاظ درمانی خودكفا شده است.

ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشكی 35 درصد افزایش یافت

به گفته معاون وزیر بهداشت در سال 90، 15 دانشكده پزشكی ساخته شده و 48 دانشكده نیز در حال ساخت است. همچنین در سال گذشته 10 خوابگاه دانشجویی ساخته شده و 28 خوابگاه دانشجویی در حال ساخت است. ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی 35 درصد افزایش یافته و در حال حاضر 130 هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی مشغول به تحصیلند.معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به انتخاب شعار سلامت و سالمندی از سوی سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بهداشت در سال 2012 افزود: دنیا به سمت سالمندی پیش می‌رود. در حال حاضر 7،3 درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می‌دهند. بر این اساس وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای سلامت سالمندان پیش بینی كرده است. شیوه زندگی سالمندان با تاكید بر تغذیه صحیح از جمله این برنامه‌هاست. همچنین سند سلامت سالمندان در وزارت بهداشت تدوین شده كه برای تصویب مراحل قانونی را طی می‌كند.مصداقی نیا در پایان از مردم خواست كه با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، عدم مصرف دخانیات، رعایت بهداشت خواب، دوری از استرس و مشاركت‌های اجتماعی به سلامت خود بیشتر بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha