دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 46047
سلامت نیوز: هنوز مردم با افزایش سه باره قیمت دارو در سال گذشته و نرخ بالای تورم کنار نیامده‌اند که سال جدید باز هم قیمت داروها افزایش پیدا کند. هفته قبل وزیر بهداشت از احتمال افزایش ۹ درصدی قیمت دارو خبر داد. این خبر موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورده است.

افزایش قیمت، وعده‌های عمل نشدهِ مسئولان و شایعه‌های خطرناک؛ اینها نشانه‌های نابسامانی در بخش دارویی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، هنوز مردم با افزایش سه باره قیمت دارو در سال گذشته و نرخ بالای تورم کنار نیامده‌اند که سال جدید باز هم قیمت داروها افزایش پیدا کرد. هفته قبل وزیر بهداشت از احتمال افزایش 9 درصدی قیمت دارو خبر داد. این خبر موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورده است.

البته خانم وزیر قول داده که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تلاش می‌کنند که سهم مردم در پرداخت‌ هزینه‌های درمانی کاهش یابد، اما افزایش قیمت دارو نشان می‌دهد که این ادعا با واقعیت‌های موجود فاصله دارد. یعنی ادعاهای مسئولان بیشتر رنگ تبلیغاتی دارد تا بهره‌ای از حقیقت داشته باشد.

ایسنا هفته قبل خبر داده که سالانه حدود 70 تا 80 هزار بیمار جدید در ایران به جمع مبتلایان به سرطان افزوده می‌شود. این بیماران مجبورند علاوه بر هزینه‌های گزاف شیمی‌درمانی، هزینه‌های سنگینی نیز برای داروهای خود بپردازند. این هزینه‌ها با افزایش قیمت دارو سنگین‌تر هم می‌شود. این تنها جزء کوچکی از پیامدهای افزایش قیمت دارو است.
وضعیت کمبودهای دارویی و افزایش قیمت آن در سال گذشته کار را به جایی رساند که کمیته بحران دارو به منظور مقابله با این مشکلات از سوی دولت تشکیل شد.


دلیل افزایش قیمت دارو چیست؟

اواخر سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که قیمت دارو با نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا نمی‌کند و البته قیمت هیچ دارویی هم افزایش نیافته است. این ادعای خانم وزیر سال گذشته از سوی بخش‌های مختلف درمانی رد شد و امسال هم وی بدون آنکه اظهارات سال گذشته‌اش را به یاد بیاورد، اعلام کرد که قیمت دارو در سال 90 چیزی حدود 9 درصد افزایش داشته است.
96 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل کشور تولید، اما فقط حدود 40 درصد از مواد اولیه این داروها در داخل کشور تولید می‌شود. کارشناسان می‌گویند نوسانات ارزی باعث افزایش قیمت مواد اولیه بسیاری از داروها وارداتی و در نتیجه افزایش قیمت دارو شده است.
از طرف دیگر قیمت داروهای وارداتی به کشور هم چند برابر شده است. دلیل این افزایش قیمت آن است که به دلایل تحریم سیستم مالی کشور، وارد کنندگان دارو نمی‌توانند به صورت مستقیم به حساب کارخانه‌های داروسازی‌ خارجی پول واریز کنند و مجبورند مسیر طولانی‌تری از طریق صرافی‌ها برای پرداخت پول طی کنند که این خود باعث افزایش هزینه واردات دارو می‌شود.
در حالی که بسیاری از کارشناسان قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها معتقد بودند که بخش سلامت و درمان نباید مشمول این طرح شود و حتی یارانه آن افزایش پیدا کند، اما در عمل چیز دیگری اتفاق ‌افتاده است و جالب اینکه مسئولان اعتراف می‌کنند که بخشی از افزایش قیمت دارو ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.


قانون‌های اجرا نشده و شایعه‌های رواج یافته
بر اساس قانون چهارم و پنجم توسعه، سهم مردم از هزینه‌های درمانی که هزینه دارو بخشی از آن است، باید 30 درصد باشد. این قانون اما هیچ‌ وقت اجرا نشده و در حد پز و ادعای مسئولان باقی مانده است و حتی برعکس این مردم هستند که 70 درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنند و دولت 30 درصد!! افزایش قیمت دارو که البته از جیب مردم پرداخت خواهد شد، نشانه دیگری از عقیم ماندن این بخش از قانون چهارم و پنجم توسعه کشور است.

پاسخگو نبودن مسئولان درباره افزایش قیمت دارو و اهمیت موضوع برای مردم باعث ایجاد شایعه‌هایی شد. یکی از این شایعه‌ها تمام شدن ذخایر دارویی کشور بود که توسط برخی از محافل مطرح شد تا به زعم کارشناسان قیمت دارو باز هم افزایش پیدا کند و سود آن به جیب خواص برود!

امسال هم اگر مسئولان بخواهند با موضوع مهمی مثل افزایش قیمت دارو مبهم برخورد کنند، باید در انتظار شایعه‌های خطرناکتری هم بود. واقعیت این است که بخشِ سلامت کشور بیمار است. نابسامانی بخش دارویی کشور نمایی از این بیماری و هزینه‌های آن است که مردم باید پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha