دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 46555
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛کوروش کمالی در نشست خبری طرح ملی آمار باروری و ناباروری زوجین ایرانی در ساختمان اصلی جهاد دانشگاهی برگزار شد اظهار داشت:‌ مطالعه طرح ملی آمار ناباروری دو سال طول کشید تا به مرحله انتشار برسد. در مرحله اول برنامه تحقیقاتی به داورهای خارجی داده شد تا مطالعه کنند و نظر خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه مطالعه در تهران انجام شود به صورت پایلوت در مناطق کوچک انجام شد تا مطمئن شویم نحوه پرسشگری به درستی صورت گرفته است.عضو هیئت علمی علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در تهران از 20 پرسشگر با مدرک مامایی و پرستاری استفاده شده است، گفت: سعی کردیم تا افراد آگاه و مجرب را با آموزش‌های لازم به در خانه‌ها بفرستیم تا سؤالات را به صورت تخصصی از خانمها بپرسند و در این مطالعه 17 هزار خانم یا به عبارتی زوج ایرانی مورد مطالعه قرار گرفتند.وی نحوه انتخاب افراد را برای پرسشگری تصادفی عنوان کرد و افزود: از اداره جعرافیای پست استفاده کرده تا کدهای پستی هزار خوشه از واحدهای مسکونی را به صورت تصادفی و متقارن به همراه نقشه جغرافیایی آنها را در اختیار ما قرار دهند.کمالی اضافه کرد: بعد از تهران مرحله دوم آمارگیری در کل کشور با کمک روسای جهاد دانشگاهی استانها آغاز شد و 300 پرسشگر به همراه روسای جهاد دانشگاهی به تیم ما پیوستند.

آمار ناباروری الکترونیکی هم ثبت شد

وی یکی از محاسن دیگر این طرح را ثبت الکترونیکی آمار عنوان کرد و افزود: برای اینکه پرونده‌ها به هر دلیلی از بین نروند به صورت الکترونیکی هم ثبت شدند تا همیشه قابل دسترس و ارائه باشند. از طرفی سهمیه‌بندی نسبت به جمعیت و مناطق رعایت شده و توزیع به گونه‌ای بوده که گزارش قابل اعتماد باشد.

میزان ناباروری بین زنان 20 تا 40 سال بررسی شد

در ادامه این نشست کاظم محمد استاد آمار و اپیدمیولوژی دانشگاه تهران اظهار داشت: در این طرح زنان بین 20 تا 40 سال در پرسشگری مد نظر بودند و بالاتر از این سن را پرسشگری نکرده‌ایم چرا که بر اساس تاریخچه و یادآور فرد اطلاعات را نیاز داشتیم و معمولاً در مطالعات دیگر افراد تا 49 سال را مورد مطالعه قرار می‌دهند.وی در پاسخ به اینکه چرا افراد به صورت خوشه‌ای انتخاب شده‌اند گفت:‌ وقتی به نقطه‌ای برای پرسشگری مراجعه می‌کنیم جابجایی به نقطه دیگر وقت‌گیر است و براساس استانداری که درآوردیم در طول یک روز فقط می‌توانستیم پرونده 17 خانوار را تکمیل کنیم.

تنها یک تا 2 درصد ضریب خطا پیش بینی کرده‌ایم

محمد میزان دقت در این آمار را در استانهای کوچک با 99 درصد اطمینان و یک درصد برآورد خطا اعلام کرد و افزود: استانهای بزرگتر مانند خراسان، خوزستان و فارس که چیزی حدود 8 تا 10 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند را با 95 درصد اطمینان و خطای حدود 2 درصد در نظر گرفته‌ایم.

آمار معاونت بهداشتی به روز نیست

استاد آمار و اپیدمیولوژی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چرا از آمار خانه‌های بهداشت هر منطقه در این طرح استفاده نشده گفت: مدتی است که معاونت بهداشتی همانند قبل فریم کامل را ندارد چرا که همه ساله آمار حاشیه‌نشین‌ها را هم به آمار خود اضافه می‌کرد و اطلاعات به روز می‌شد اما 4، 5 سالی است که این اتفاق نمی‌افتد و ما به مرکز آمار مراجعه کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha