سلامت نیوز:ابراهیم عبدالهیان گفت: افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی از مضرات استفاده طولانی مدت از رایانه در کودکان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،ابراهیم عبدالهیان عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مهمترین عامل تعیین کننده تاثیر منفی و یا مثبت رایانه بر روی رفتار کودک و نوجوان مدت زمان استفاده از آن است، اظهار داشت: کودکی که ساعات طولانی از روز را از رایانه استفاده می‌کند ازسایر فعالیت‌های لازم برای رشد مانند فعالیت‌های تحصیلی، ارتباطی و اجتماعی عقب می ماند و در زمان های طولانی می‌تواند منجر به چاقی، افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و افسردگی شود.

عبدالهیان درباره تاثیر بازی‌های رایانه‌ای نیز خاطر نشان کرد: استفاده از بازی‌های خشن رایانه‌ای به خصوص در کودکانی که از نظر سرشتی یا محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری یا اختلافات رفتاری هستند، با افزایش پرخاشگری همراه است.

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که نظارت و راهنمایی والدین نقش مهمی در پیشگیری از اثرات سوء استفاده از رایانه در کودکان و نوجوانان دارد، افزود: چنانچه از رایانه برای برنامه‌های صحیح آموزشی استفاده شود فرصتی را برای خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار می‌دهد.

دانشیار روان پزشكی كودكان ونوجوانان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت: استفاده از نرم افزارهای متناسب با سطح رشدی کودک فرصتی را برای تفکر، اکتشاف و به دست آوردن پاسخ در اختیار کودک قرار می دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می کند.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: استفاده از رایانه به خصوص برای کودکان و دانش آموزانی که محدودیت، ناتوانی و یا نیازهای خاصی دارند از جمله کودکانی که با مشکل یادگیری، اختلالات رفتاری خفیف و یا مشکل توجه و تمرکز، شنوایی، تکلمی مواجه هستند می تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha