چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 46798

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مشکل اساسی و فعلی تهران به لحاظ آلودگی، ذرات معلق در هواست.

سلامت نیوز :یوسف رشیدی با بیان اینکه مقرر شده بود از اول فروردین 91 بنزین و سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه شود، افزود: اما این اتفاق رخ نداده و در این رابطه وزارت نفت باید پاسخگو باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ وی که در گفتگوی تلفنی تهران 20 شرکت کرده بود، همچنین درباره اجرای منع تردد خودروهای بالای 20 سال گفت: این طرح یکی از برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران است که باید از اول تیرماه امسال اجرا شود، اما فکر نمی‌کنم که به مرحله اجرا برسد. همچنین نوروزی ـ مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست ـ نیز گفت: هوای تهران آلوده است و این هوایی نیست که مردم جامعه می‌خواهند آن را استفاده کنند. لذا وجود بیماری‌های مرتبط با الودگی هوا از جمله مرگ و میر و سکته‌های قلبی و سایر بیماری‌های تنفسی از پیامدهای آلودگی هواست و هیچ مسئولی نمی‌تواند منکر آن شود.وی با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد، با اشاره به برنامه جامع 10 ساله کاهش آلودگی هوای تهران گفت: در سال 79 و زمانی که این طرح مصوب شد، قرار بود در پایان سال 89 و طی یک برنامه 10 ساله وضعیت هوای تهران به استاندارد بین المللی برسد. این در حالیست که این برنامه موفق عمل نکرد.

نوروزی در ادامه گفت: هرچند که اتفاقات خوبی طی 10 سال گذشته رخ داد، از جمله اینکه خودروسازان استفاده از بنزین بدون سرب برای خودروها را پذیرفتند، اما بسیاری از کارها نیز دچار ضعف شد و در اواسط برنامه‌ها، خودروسازان عقب نشینی کردند و به نوعی می‌توان گفت که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران رها شد.وی با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست متولی تمامی برنامه‌های زیست محیطی از جمله کاهش آلودگی هواست، گفت: بحث آلودگی هوای تهران تنها مربوط به این شهر از استان نیست، بلکه بحثی ملی است.به گفته وی، صنایع خودروسازی بر اساس قانون موظفند از ابتدای سال 91 خودروهای خود را بر اساس برنامه محیط زیست و منطبق با استاندارد یورو 4 تولید کنند. همچنین از اول فروردین همه جایگاه‌های بنزین باید سوخت سبک و سنگین خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند و از ابتدای سال 92 استاندارد سوخت باید به یورو 5 برسد.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران نصفه اجرا شد

همچنین اشرفی پور ـ مدیرکل محیط زیست استان تهران ـ نیز درباره علت اجرایی نشدن برنامه 10 ساله کاهش آلودگی هوای تهران نیز عنوان کرد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران از سوی دولت به ویژه در سال 89 و 90 پیگیری شد و دولت نگاه ویژه‌ای به مدیریت کاهش آلودگی هوا از جمله کلان شهرها و به طور خاص برای تهران دارد.
وی ادامه داد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که برای سال 79 تا 89 نوشته شده بود، نیمه اجرا شد و آسیب شناسی‌های این برنامه نیز احصاء و در کارگروه‌های آلودگی هوا مورد بررسی قرار می‌گیرد.به گفته وی، دولت مصوبه‌ای را گذرانده که بر اساس آن نه تنها کلانشهر تهران بلکه برای هفت کلانشهر دیگر کشور برنامه جامع تهیه شده و برنامه‌ها و مصوبات آن در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha