دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: قطع مصرف سیگار در سالمندی، افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف نمی‌كند بلكه ادامه استعمال دخانیات آنان را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

سلامت نیوز :  دكتر محمدرضا معدنی در گفت وگو با ایسنا افزود: افراد بر اثر كهولت سن دچار بیماری‌های زمینه‌ای می‌شوند و مصرف سیگار و قلیان احتمال ابتلای آنان به این بیماری‌ها را تشدید می‌كند به گونه‌ای كه فرد در معرض دچار شدن به 50 نوع سرطان قرار می‌گیرد ولی ترك استعمال دخانیات تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها ندارد.

وی تاكید كرد:‌ شركت‌های چند ملیتی تولید كننده سیگار، تبلیغاتی را درزمینه افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در سالمندی به علت ترك مصرف سیگار انجام می‌دهند بنابراین این باور غلط در ذهن برخی از زنان و مردان به ویژه مردان به وجود آمده است این درحالیست كه بدن حتی در سالمندی پس از ترك سیگار در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.دبیراجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: 20 دقیقه بعد از كشیدن سیگار مقدارزیادی نیكوتین از مغز خارج می‌شود و فشار خون و ضربان قلب به حالت طبیعی باز می‌گردند. 8 ساعت پس از استعمال آخرین نخ سیگار، سطح مونواكسید كربن در خون به حد طبیعی می‌رسد.

معدنی در ادامه گفت: 24 ساعت بعد از مصرف آخرین نخ سیگار، خطر حمله قلبی كاهش پیدا می‌كند. 2 روز پس از ترك، فرد چشایی و بویایی خود را باز می‌یابد. دو هفته بعد ریه‌هاعملكرد بهتری پیدا می‌كنند و گردش خون مطلوب‌تر و رنگ پوست روشن و شفاف‌تر می‌شود.دبیراجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به تبعات مصرف سیگار دردوران سالمندی اظهار كرد:‌ استعمال دخانیات در سنین سالمندی باعث تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر فرد سیگاری و خانواده او می‌شود. به عنوان نمونه درمان سرطان‌ها مستلزم صرف ده‌ها میلیون تومان است.

وی اضافه كرد: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ویژه تهران بر سلامت سالمندان اثرات منفی زیادی می‌گذارد چرا كه اندام‌های داخلی بدن فرسوده شده‌اند. دراین شرایط استعمال سیگار و قلیان تاثیرات مخرب دوچندانی بر سلامت آنان می‌گذارد چرا كه با استعمال این مواد، مونواكسید كربن به طور مستقیم وارد ریه‌های سالمندان می‌شود و آنان بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماریهای قلبی، ریوی، لثه، دندان و پوست می‌شوند. به عبارت دیگر دخانیات اندام‌های داخلی سالمندان را از فرق سر تا نوك پا درگیر می‌كند.معدنی در پایان اظهار كرد: با توجه به آن كه سالمندان در خانواده‌ها الگو محسوب می‌شوند، مصرف دخانیات از سوی آنان موجب تشویق سایر افراد خانواده به ویژه جوانان به انجام این كار می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha