شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 47588

نماینده مامایی در شورای عالی نظام پزشكی گفت: در نسخه 02 و طرح پزشك خانواده به ماماها اجحاف شده و جایگاه آنان در این طرح مبهم است.

سلامت نیوز زهرا مدرسی در مراسم تجلیل از ماماها افزود: متاسفانه طرح پزشك خانواده و نسخه 02 در حال پایلوت شدن در بسیاری از شهرهاست. ما نیز جلسه‌ای را در سازمان نظام پزشكی تشكیل داده‌ایم و بیانیه‌ای مبنی بر ضرورت متوقف شدن طرح پزشك خانواده تا رفع نواقص آن صادر كرده‌ایم و امیدواریم وزیر بهداشت و سایر مسولان به این مسئله به طور جدی نگاه كنند چرا كه اجرای طرح پزشك خانواده و نسخه 02 به شكل كنونی مشكلاتی را برای ماماها به وجود خواهد آورد.

مدرسی افزود: ملاقاتی كه با وزیر بهداشت داشتیم استانداردسازی خدمات مامایی مطرح شده است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت این كار به اتمام رسیده است. علاوه بر آن بخشنامه‌ای صادر شده كه خدمات مامایی كه تعرفه‌گذاری نشده‌اند به منظور تعرفه گذاری به وزارت بهداشت اعلام شوند.وی با اشاره به بیكاری فارغ التحصیلان رشته مامایی اظهار كرد: بیكاری آنان مشكلی است كه اگر حل نشود باعث بی‌انگیزگی ماماها می‌شود چرا كه در حال حاضر بیش از دو سوم فارغ التحصیلان رشته مامایی بیكار هستند این در حالی است كه سرمایه گذاری زیادی برای تربیت دانشجوی مامایی می‌شود و لازم است مسئولان نسبت به مشكل بیكاری ماماها پاسخگو باشند.

وی با بیان اینكه ماماها مشكل عقد قرارداد با صندوق‌های بیمه را دارند، گفت: بارها جلساتی را با مسولان صندوق‌های بیمه برگزار كرده‌ایم اما آنان دلایل غیرقابل توجیهی برای قرارداد نبستن با ماماها دارند. در این جهت لازم است مسئولان به طور جدی به قرارداد ماماها با صندوق‌های بیمه بپردازند نه اینكه تنها در روز جهانی یاد ماماها بیفتند و مسائل مامایی را مطرح كنند.مدرسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: با وزیر بهداشت جلساتی را برگزار كرده‌ایم و بارها مشكلات خود را عنوان كرده‌ایم و گام‌های خوبی در زمینه رفع آنان برداشته شده است.نماینده مامایی در شورای عالی نظام پزشكی در ادامه گفت:‌ یكی از خواسته‌های ماماها حضور نمایندگان مختلف مامایی در برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های مربوط به ماماها در كل نظام سلامت بود كه این خواسته محقق شد. از سوی دیگر مشاور مامایی از سوی وزیر انتخاب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی افزود: بازنگری شرح وظایف ماماها دو سال به طول انجامید و خواستار اجرای دقیق شرح وظایف در همه حیطه‌های خدمات بهداشت هستیم.وی با بیان اینكه حذف مقطع كاردانی رشته مامایی نیز محقق شده است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تحصیلات تكمیلی ماماها در مقطع كارشناسی ارشد در دو گرایش مامای مشاور و مامای قانونی محقق شده است. علاوه بر آن آموزش مداوم مامایی نیز به تصویب رسیده است همچنین قول تصویب قانون ارتقا خدمات مامایی را از وزارت بهداشت گرفته‌ایم و قرار است ماماها نیز مشمول قانون ارتقا بهره وری شوند. در صورت تحقق این امر 4 هزار ردیف مامایی محقق می‌شود.

مدرسی افزود: مجوز تاسیس دو مطب در یك شهر كه قبلا فقط شامل پزشكان می‌شد برای ماماها نیز محقق شده است علاوه بر آن حق تعرفه عضویت ماماها در نظام پزشكی در دو سال اخیر نیز انجام پذیرفته است و امیدواریم این تعرفه در سال جاری نیز ثابت بماند. مسئله تعرفه و ویزیت مامایی سال گذشته در هیات وزیران مطرح شد اما متاسفانه به كمتر از 2 درصد افزایش یافت. در سال جاری نظام پزشكی این تعرفه را 7 هزار و 800 تومان اعلام كرده است و امیدواریم هیات وزیران رقمی نزدیك به آن را تصویب كند.در ادامه این مراسم نوشین زنده زبان نماینده جامعه مامایی اظهار كرد: متاسفانه مسئولان هیچ پاسخی برای حل مسائل مامایی ندارند و از مسئولان صندوق‌های بیمه و وزارت بهداشت برای حضور در این مراسم دعوت كردیم ولی هیچ كدام از آنها شركت نكردند.وی تاكید كرد: این كار مسئولان نشان دهنده بی توجهی آنان به ماماهاست و اینكه پاسخی برای حل معضلات مامایی ندارند. یكی از دلایل اصلی پاسخگو نبودن مسئولان این است كه مشكلات ماماها مقطعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha