شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 47630
سلامت نیوز: انسان موجود كنجكاوی است كه در مواجهه با هر رویداد و اتفاق جدیدی به دنبال كشف آن است، اما باید مهارتها و آگاهی های خود را افزایش دهد، چرا كه باورهای واقعی درباره پدیده ها متفاوت است و تجربه برخی ازاین كنجكاوی ها به اندازه ای مخرب و ویرانگر است كه راه بازگشت ندارد؛ «اعتیاد» یكی از این كنجكاوی ها و البته یك پدیده شوم اجتماعی است به لحاظ سنی نوجوانان و جوانان نسبت به آن كنجاوی بیشتر دارند .

ابتدا باید باورهای غلط در مورد اعتیاد مواد مخدر را شناخت از این رو اگر فردی در مورد تاثیرهای مواد مخدر «كنجكاو» است، می تواند با یك یا دو بار مصرف متوجه شود كه مواد چندان تاثیر جالبی ایجاد نمی كند و این امر به عدم مصرف مواد مخدر در آینده كمك می كند. این یكی از باورهای غلط است كه می تواند به اعتیاد افراد منجر شود، زیرا برخی مواد حتی با یك بار مصرف ممكن است فرد را وابسته و معتاد كند، بنابراین نمی توانیم درباره مواد «كنجكاوی» را بی خطر بدانیم و ممكن است یك كنجكاوی ساده انسان را برای همیشه به مواد وابسته كند .

فرد در شرایط خیلی خاص، برای مثال در شب امتحان یا در مهمانی و آن هم برای یك بار استفاده از مواد مجاز است به شرط آنكه فرد قول بدهد كه دیگر تكرار نمی كند !
تجربه نشان داده است كه بیشتر افرادی كه بعدها به معتادان خیابانی تبدیل شده اند، بار اول در یك مهمانی یا برای فرار از یك شرایط خاص مواد مخدر مصرف كرده اند، بنابراین استفاده از مواد مخدر در هیچ شرایطی و به هیچ دلیلی مجاز نیست .

اعتیاد مربوط به قشر سن و جنسیت خاص نیست
افرادی كه شرایط خانوادگی خوب، شغل مناسب یا تحصیلات بالایی دارند، در صورت یك یا دو بار مصرف مواد مخدر، معتاد نمی شوند. اعتیاد بیشتر برای افرادی است كه مشكلات خانوادگی، اجتماعی یا اقتصادی دارند!
اعتیاد مربوط به یك قشر خاص، سن خاص، جنسیت خاص نیست. هر كس مواد مخدر مصرف كند در خطر تبدیل شدن به یك معتاد قراردارد. بنابراین این یك تصور غلط است كه كسی گمان كند مصرف مواد مخدر او را معتاد نمی كند.

در بین افرادی كه مواد مخدر مصرف می كنند، آنهایی كه اراده ضعیف دارند معتاد می شوند، اما افرادی با اراده مصرف خود را كنترل می كنند! این تصور هم غلط و یك دام خطرناك برای افراد است. برخی مواد اعتیادآور اراده قوی و ضعیف نمی شناسند و هر كسی حتی با یك بار مصرف آنها معتاد می شود. باید مراقب باشیم كه این دام خطرناك افرادی را برخی تبلیغ های غلط در گذشته این تصور را ایجاد كرده بود كه افراد معتاد فقط كسانی هستند كه ظاهر ژولیده دارند و در گوشه خیابان ها زندگی می كنند. در حالی كه واقعیت به گونه دیگری است كه ممكن است فرد تا مدت ها مواد مصرف كند و ظاهر او تغییر نكند، بلكه از درون پوسیده شود. بنابراین نباید گول ظاهر افراد را خورد .

معتادان خیابانی هم اعتیاد را از تفنن شروع می كنند
اگر از مواد به صورت تفننی استفاده كنید، اما حواستان به علایم و نشانه های اعتیاد باشد می توانید قبل از آنكه دچار بیماری اعتیاد شوید مصرفتان را كنترل كنید ! هیچ كس از اول نمی خواهد معتاد شود و كسانی كه در نهایت به معتادان خیابانی تبدیل می شوند، ابتدا مواد مخدر را به صورت تفننی مصرف كرده اند، زیرا پس از آنكه فرد مواد مخدر را وارد بدن خود می كند در واقع اختیار خود را به مواد می دهد و از آن پس مواد برای او تصمیم می گیرد نه او برای مواد .

قرص های مارك دار، شگرد سوداگران مرگ برای

كپسول های خارجی، قرص های مارك دار و آمپول های بسته بندی شده مواد مخدر یا محرك نیستند و اعتیاد ایجاد نمی كنند !
تغییر شكل مواد اعتیادآور یكی از شگردهای سوداگران مرگ است. امروز سوداگران مواد مخدر سعی می كنند ظاهر مواد اعتیادآور را سر و سامان بدهند تا راحت تر جوانان را به دام بیندازند. بنابراین مصرف هر نوع قرص یا دارو، با هر ظاهر و هر ماركی فقط با تجویز پزشك مجاز است .
به گزارش ایسنا قرص هایی به بازار آمده اند كه با وجود تاثیرهای انرژی زایی و ایجاد حالت نشاط و شادابی، اعتیاد نمی آورند.
یكی دیگر از ترفندهای تولیدكنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر این است كه مواد خود را بی خطر و حتی مفید جلوه بدهند. بنابراین نباید به تبلیغ های غیرمجاز اعتماد كنیم، بلكه باید بدانیم هر دارویی می تواند اعتیادآور باشد و مصرف دارو فقط با تجویز پزشك مجاز است !

درمان كامل اعتیاد بسیار سخت است
درمان اعتیاد اگرچه سخت است، اما بهبودی كامل از مواد پس از چندماه ایجاد می شود، اما باید در نظر داشت كه هرچند درمان اعتیاد غیرممكن نیست و افراد معتاد یا به سرعت برای درمان اقدام كنند، كه این یك حرف درست است اما در كنار این حرف درست یك واقعیت تلخ نیز وجود دارد و اینكه درمان كامل اعتیاد بسیار سخت است. بهترین راه این است كه هرگز به طرف مصرف مواد نرویم و در آخر اینكه عوارض مصرف مواد، مرحله به مرحله ایجاد می شود، لذا هر چقدر فرد با كنترل خود بتواند كمتر از مواد استفاده كند، دیرتر و با احتمال كمتری دچار اعتیاد و عوارض آن می شود!
همان طور كه پیشتر هم گفتیم، پس از مصرف مواد دیگر فرد مصرف كننده میزان مصرف خود را كنترل نمی كند، بلكه مواد مخدر است كه او را كنترل می كند. به یاد داشته باشیم كه این یك تصور غلط است و نباید آن را باور كنیم.

منبع:روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha