یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 47692

بهار كه از راه می‌رسد، بعضی از بیماری‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌كند؛ آبله مرغان هم یكی از این بیماری‌هاست كه اواخر زمستان و اوایل بهار بیشتر شاهد بروز آن هستیم.

سلامت نیوز: بهار كه از راه می‌رسد، بعضی از بیماری‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌كند؛ آبله مرغان هم یكی از این بیماری‌هاست كه اواخر زمستان و اوایل بهار بیشتر شاهد بروز آن هستیم.

اگر كودك شما هم این روزها بی‌حال است و دانه‌های قرمز رنگی روی پوستش ظاهر شده، ممكن است آبله مرغان گرفته باشد؛ البته نگران نباشید، چون در اغلب موارد آبله مرغان بیماری خطرناكی نیست، اما در شرایطی خاص نیاز به رسیدگی‌های بیشتر و دقیق‌تری دارد كه حتما باید با پزشك مشورت كنید.

دكتر شیرین سیاح‌فر، فوق تخصص عفونی اطفال در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این‌باره توضیح می‌دهد: «آبله مرغان یكی از بیماری‌های بثوری ویروسی است كه با علائمی شبیه سرماخوردگی و ایجاد ضایعات تاولی خارش‌دار نمایان می‌شود. آبله مرغان از بیماری‌های شایع دوران كودكی است و معمولا اواخر زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری پیدا می‌كند.

وی می‌افزاید: ویروس این بیماری از فردی به فرد دیگر و از طریق تنفس و تماس انتقال می‌یابد و معمولا 2 تا 3 هفته پس از تماس كودك با ویروس، علائم بیماری خود را نشان می‌دهد.

نشانه‌های آبله مرغان چیست؟


دكتر سیاح‌فر درباره علائم این بیماری چنین توضیح می‌دهد: هنگامی كه كودك به آبله مرغان مبتلا می‌شود، معمولا یك تا 2 روز قبل از شروع ضایعات پوستی، احساس كسالت می‌كند؛ البته در این هنگام ممكن است علائمی مانند تب مختصر، گلودرد، دل درد یا سردرد هم داشته باشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال با اشاره به ظاهر شدن ضایعات پوستی در بدن بیمار می‌‌گوید: ضایعات پوستی نیز به مرور زمان نمایان می‌شود؛ این ضایعات ابتدا به صورت لكه‌های كوچك قرمز رنگ است و به تدریج برجسته‌تر شده و به دانه‌های آبداری شبیه تاول تبدیل می‌شود.

دكتر سیاح‌فر ضمن بیان این‌كه آبله مرغان جزو بیماری‌های بسیار مسری است، می‌گوید: كودكان مبتلا باید از افراد مستعد ابتلا جدا شوند. همچنین باید بدانید ویروس این بیماری از حدود 2 روز قبل از بروز ضایعات پوستی تا زمانی كه تمام ضایعات كاملا خشك شود، قابل انتقال به دیگران است.

به گفته این پزشك متخصص، زمان سرایت بیماری به طور متوسط حدود یك هفته است و به همین دلیل بیمار در این مدت باید از تماس با افراد مستعد دوری كند و مجاز به حضور در مدرسه نیست.

كودكی؛ بهترین دوران ابتلا به آبله مرغان

قدیمی‌ترها می‌گفتند بهتر است بچه‌ها زودتر آبله مرغان بگیرند؛ آنها تصور می‌كردند اگر كودكان در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا شوند، مشكلات كمتری برایشان پیش می‌آید.

دكتر سیاح‌فر در این زمینه توضیح می‌دهد: افراد بزرگسال هم در صورتی كه واكسن این بیماری را نزنند و در صورتی كه در كودكی به این بیماری مبتلا نشده باشند، شانس ابتلا را دارند؛ البته علائم بیماری در بزرگسالی شدیدتر است و می‌تواند خطرناك باشد.

این استادیار دانشگاه می‌افزاید: در اغلب مواقع آبله مرغان در كودكی بیماری‌ خفیف و خود محدود شونده است كه بدون ایجاد هیچ عارضه‌ای بهبود می‌یابد. البته این امر، یك قانون نیست و حتی در زمان كودكی نیز این بیماری می‌تواند با عوارض و خطراتی همراه شود.

برای درمان چه كنیم؟

با توجه به این‌كه آبله مرغان بیماری شایع و به نسبت بی‌دردسری است، خانواده‌ها كمتر به فكر درمان آن هستند؛ اما آیا واقعا نباید هنگام مواجهه با این بیماری به پزشك مراجعه كرد؟ دكتر سیاح‌فر در این زمینه توضیح می‌دهد: چون در اغلب مواقع این بیماری در كودكان سالم، خود محدود شونده است و بدون هیچ عارضه خطرناكی بهبود می‌یابد، پزشك درمان اختصاصی ضد ویروس را برای چنین بیمارانی تجویز نمی‌كند، ولی در موارد خاصی مراجعه به پزشك ضروری است.

وی تاكید می‌كند: افراد بالای 12 سال، بیماران مبتلا به نقص ایمنی مادرزادی یا بیماری‌های نقص ایمنی اكتسابی مانند ایدز، بیمارانی كه داروهای تضعیف كننده سیستم ایمنی مصرف می‌كنند، كسانی كه سابقه بیماری‌های مزمن پوستی مثل اگزما دارند، مبتلایان به آسم كه تحت درمان با داروهای استنشاقی یا خوراكی از نوع كورتیكواستروئید هستند یا بیمارانی كه به صورت درازمدت از آسپیرین استفاده می‌كنند، همچنین بیماران مبتلا به انواع سرطان، در صورت ابتلا به آبله مرغان حتما باید در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنند.

به گفته استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران، برای سایر افراد درمان حمایتی مانند استفاده از استامینوفن در صورت تب كافی است.

دكتر سیاح‌فر به والدین توصیه می‌كند: در این بیماری به دلیل عوارض احتمالی نباید از داروهایی مانند آسپیرین و بروفن استفاده كنید. همچنین بهتر است مایعات بیشتری به كودك بدهید. كودك نیز باید از خاراندن ضایعات پرهیز كند، چون علاوه بر این‌كه این كار باعث اضافه شدن عفونت‌های ثانویه باكتریال به ضایعات پوستی آبله مرغان می‌شود، با ایجاد اسكار یا جوشگاه نیز از نظر زیبایی دردسرساز خواهد شد.

خارش آزاردهنده را با حمام روزانه كم كنید

این استادیار دانشگاه درباره روش بهبود خارش پوستی بیماران توضیح می‌دهد: حمام روزانه و كمپرس آب ولرم ضایعات پوستی چند مرتبه در روز می‌تواند در بهبود خارش موثر باشد. همچنین می‌توانید از پزشك نیز درخواست كنید تا با تجویز داروهای ضدخارش، وضعیت را بهبود بخشد. برای جلوگیری از خاراندن پوست نیز از دستكش‌های نخی كمك بگیرید و ناخن‌های كودك را كوتاه كنید تا از بروز عفونت‌های ثانویه پوستی جلوگیری شود.

وی با اشاره به این‌كه گاهی ممكن است ضایعات پوستی داخل دهان نیز ایجاد شود و غذا خوردن را برای كودك دشوار سازد، توصیه می‌كند: بهتر است در این حالت غذاهای نرم، خنك و بدون ادویه تهیه كنید. فراموش نكنید غذا نباید ترش باشد.

دكتر سیاح‌فر با تاكید بر این‌كه بیماری آبله مرغان در شرایط عادی به درمان اختصاصی نیاز ندارد، می‌گوید: در صورت وجود تبی كه بیش از 4ـ3 روز پس از ظاهر شدن ضایعات پوستی ادامه می‌‌یابد یا بیش از 5‌/‌38 درجه سانتیگراد است و هنگامی كه عوارضی مانند سردرد شدید و سرفه‌های شدید یا تنفس سخت كودك، خواب‌آلودگی یا كاهش سطح هوشیاری، دل‌دردهای شدید یا استفراغ‌های مكرر وجود دارد بیمار حتما باید به پزشك مراجعه كند.

به گفته وی، در صورت بروز تشنج و هنگامی كه دانه‌های پوستی ترشحات چركی پیدا می‌كند، پوست سالم اطراف دانه‌ها قرمز می‌شود یا مایع داخل آنها خونابه‌ای شده یا دچار خونریزی می‌شود نیز باید هر چه سریع‌تر با پزشك مشورت كرد.

این فوق‌تخصص عفونی اطفال تاكید می‌كند: علاوه بر این موارد، هنگامی كه هرگونه درد، تورم، قرمزی و گرمی در پوست حس شود، بی‌تعادلی یا ناتوانی در راه رفتن وجود داشته باشد یا این‌كه آبله‌مرغان در دوره نوزادی یا اوایل شیرخوارگی بروز كند، والدین باید كودك را برای بررسی‌های بیشتر به پزشك برسانند.

دكتر سیاح‌فر با تاكید بر این‌كه افراد مبتلا به آبله‌مرغان نباید با خانم‌های بارداری كه سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند، تماس داشته باشند، می‌گوید: ویروس مولد این بیماری می‌تواند صدمات غیرقابل برگشتی برای جنین ایجاد كند و همچنین ابتلا به این بیماری در زمان بارداری نیز می‌تواند با تظاهرات بسیار شدید و خطرناك برای مادر همراه باشد. بنابراین خانم‌های باردار در صورتی كه با فرد مبتلا به آبله مرغان تماس پیدا كردند، بخصوص قبل از هفته 20 بارداری، حتما باید در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha