یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱
سلامت نیوز: عمده‌ترین عامل بروز سكته‌های مغزی و قلبی گرفتگی رگ‌ها توسط لخته‌های خونی است.

در واقع با رسوب لخته‌های خونی دررگ‌ها و مسدود شدن رگ‌ها از رسیدن خون به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز جلوگیری شده و منجر به سكته می‌شود لذا اگر پیش از بروز سكته از وجود لخته‌های خونی آگاه شویم و آنها را برداریم می‌توانیم تا حد زیادی از بروز سكته‌ها پیشگیری كنیم البته بعد از سكته نیز باید برای پیشگیری از سكته‌های بعدی حتما لخته‌های خونی منجر به سكته برداشته شوند.

با تحقیقات انجام شده محققان موفق به ساخت دستگاه جدیدی شدند كه می‌تواند با كارایی بالایی لخته‌های خونی را برداشته و به جریان دوباره خون در رگ‌ها كمك ‌كند.

این دستگاه جدید كه SOLITAIRE نام دارد یك دستگاه ترمیمی جریان خونی است كه به صورت خودانبساطی طراحی شده و قادر است به صورت مكانیكی و خودكار لخته‌های خونی را در رگ‌های گرفته و مسدود شده برداشته و سبب جریان دوباره خون دررگ‌ها شود.

این دستگاه با استفاده از یك لوله نازك لخته خونی را به دام انداخته و سپس لخته را برمی‌دارد و دوباره خون دررگ به جریان می‌افتد. اما دستگاه جدید كه MERCI نام دارد به كمك یك وسیله پیچ گوشتی شكل نازك كه با یك سیم هدایت می‌شود، لخته را برداشته و جریان خون را روان می‌سازد.

این مطالعات كه به مدت دو سال طول كشید، روی نمونه‌ای متشكل از 113 بیمار كه دچار سكته شده بودند، انجام گرفت. این افراد به صورت تصادفی از 18 بیمارستان انتخاب شدند.

این افراد درمدت هشت ساعت پس از سكته به كمك این دستگاه مورد معالجه قرار گرفتند و رگ‌های مسدود شده آنها با این دستگاه باز و لخته‌های خونی آنها برداشته شد.

محققان پس از انجام این عمل، این بیماران را به مدت یك سال مورد نظارت دقیق قرار دادند و مشاهده كردند در بیش از 61 درصد از آنها كه به‌طور آزمایشی رگ‌های گرفته‌شان با دستگاه جدید باز شده بود، هیچ‌گونه علائمی ازخونریزی دیده نشد و بیماران با درصد اطمینان بالایی معالجه و درمان شدند.

این درحالی است كه نتایج نشان می‌دهد با به‌كارگیری دستگاه قدیمی دراین بیماران تنها 24درصد از آنها درمان ‌شدند كه درمقایسه با كارایی 61 درصدی دستگاه جدید این اختلاف كارایی رقمی قابل ملاحظه است.

همچنین مشاهده شد كه به‌كارگیری دستگاه جدید سبب بهبود سریع‌تر و بهتر بیماران، سه ماه بعد از بروز سكته می‌شود؛ چرا كه با استفاده از دستگاه جدید، نرخ تلفات و میزان مرگ و میر افراد 17.2 درصد در برابر 38.2 درصد دستگاه قدیمی است.

از شایع ترین سكته ها، سكته مغزی است كه درمیان همه گروه‌های سنی بویژه سالمندان بسیار شایع است و براساس آمارهای موجود بیش از 87 درصد از سكته‌ها را شامل می‌شود كه رقم قابل ملاحظه‌ای است.

سكته مغزی اگر سبب مرگ فرد نشود، آسیب‌ها و عواقب ناگواری همچون فلج شدن اندام‌ها را درپی دارد كه گاهی این فلج شدن قابل درمان و بازگشت نخواهد بود.

همان‌طور كه گفته شد، سكته به دلیل مسدود شدن رگ‌های خونی اتفاق می‌افتد؛ چرا كه خون به صورت لخته در دیواره رگ‌ها رسوب كرده و كم‌كم دیواره رگ‌ها را می‌بندد و با بسته شدن رگ‌ها جریان خون به مغز دچار اختلال شده و در نهایت با عدم خونرسانی بموقع به مغز سكته مغزی رخ می‌دهد.

پس از بروز سكته باید لخته‌های خونی از رگ‌ها برداشته شود تا دوباره جریان خون به مغز شكل گیرد كه معمولا این كار باید پس ار سكته انجام گیرد.

یكی از راه‌های از بین بردن لخته‌های خونی كه اغلب استفاده می‌شود، دارو درمانی است؛ دراین روش كه FAD نام دارد از داروهای حل‌كننده لخته‌ها استفاده می‌شود.

این دارو به رگ‌های مسدود تزریق شده و به آرامی لخته‌‌های خون را حل كرده و رگ مسدود شده را باز می‌كند. از آنجا كه برداشتن لخته‌ها به طور متوسط 4.5 ساعت پس از بروز سكته و آغاز بروز علائم باید انجام گیرد و داروها به كندی لخته‌ها را برمی‌دارند گاهی اوقات دارو درمانی عملا غیر موثر است؛ چرا كه در افراد سالمند باید این كار سریع‌تر انجام شود، زیرا باید برخی لخته‌ها را بلافاصله برداشت تا از بروز عواقب بعدی جلوگیری شود. این كار نیاز به استفاده از دستگاه‌های مكانیكی دارد، لذا به‌كارگیری دستگاه جدید می‌تواند دراین موارد بسیار موثر باشد.

با آن‌كه كارایی دستگاه جدید هنوز در آمریكا تایید نشده، اما دراروپا مورد تأیید قرار گرفته است. براساس گزارش‌های رسیده مشخص شد اولا دو درصد از بیمارانی كه با به‌كارگیری این دستگاه جدید مورد معالجه قرار گرفته‌اند دچار خونریزی مغزی شدند در حالی كه با دستگاه قدیمی 11درصد از بیماران دچار خونریزی می‌شدند البته مشخص شد میزان بازگشت درهردو روش یكسان بوده است.

از طرفی مشخص شد 58درصد از بیماران كه با دستگاه جدید درمان شدند پس از 90 روز از درمان با این روش عملكرد ذهنی و مغزی بهتری داشتند.

این درحالی است كه با روش قدیمی عملكرد بهتر ذهنی و مغزی تنها در33 درصد از بیماران دیده شد. همچنین مشخص شد كه دستگاه SOLITAIRE وقتی برای اولین‌بار در بیماران به‌كار گرفته می‌شود، بیشتر رگ‌های خونی را با كارایی بالایی باز می‌كند كه نسبت به دستگاه قدیمی و دارو درمانی بسیار موثرتر است.

در این مطالعات متوسط سنی بیماران 67 سال بود كه 68 درصد از آنها مرد بودند. 40 درصد ازاین بیماران كه ابتدا با روش قدیمی مورد درمان قرار گرفته و درمان نشده و بهبود نیافته بودند با كمك دستگاه جدید معالجه شدند.

همچنین از دستگاه جدید می‌توان چهار ساعت پس از بروز سكته استفاده كرد، درحالی كه از دستگاه قدیمی 5.3 ساعت پس از سكته می‌توان استفاده كرد.

با توجه به نتایج مثبت این مطالعات و اثرات و كارایی دستگاه جدید، محققان درصددند تا با تولید انبوه این دستگاه، بتوانند آن را درطیف وسیعی برای درمان بیماران به‌كارگیرند؛ چراكه با توجه به اثرات بیشتر و كارایی بهتر این روش و این دستگاه، بهتر می‌توانند به بیماران كمك كرده و آنها را درمان كنند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha