دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 47865
سلامت نیوز: اطلاع از وجود عوامل بیماریزا در بدن، قبل از ابتلا به بیماری می‌تواند كمك بسیار زیادی برای مداوای بموقع آن باشد.

از این رو بتازگی دانشمندان موفق به ابداع دستگاهی شده‌اند كه قادر است از وجود عوامل بیماریزا در بدن قبل از ابتلا به بیماری هشدار دهد.

دانشمندان دانشگاه پرینستون آمریكا، خالكوبی الكترونیكی كوچكی را روی دندان قرار داده‌اند كه می‌تواند حضور باكتری‌ها و برخی عفونت‌ها را در دهان مشخص كند. اندازه این دستگاه هوشمند بسیار كوچك است و تنها روی یك دندان را می‌پوشاند.

شكل گرافیكی آن نیز به‌گونه جالب توجهی طراحی شده است. این دستگاه قادر به تشخیص باكتری‌ها و عفونت‌های داخل دهان بیش از بروز بیماری در دهان است.

در طراحی این خالكوبی از گرافن استفاده شده كه لایه‌ای ضخیم‌تر از كربن است و ضخامت آن به اندازه یك اتم است كه الكترود‌ها و یك سیم‌پیچ میكروسكوپی به آن وصل شده كه حاوی پپتیدهای ضدباكتریایی و اسید آمینه‌های مخصوصی است كه باكتری‌های موجود در دهان به آن می‌پیوندند و به این ترتیب حضور آنها در بدن مشخص می‌شود.

به این دستگاه یك تنظیم‌كننده بسیار حساس نصب شده است كه به‌طور بی‌سیم عمل می‌كند كه قادر به‌ شناسایی دقیق نوع باكتری‌های داخل دهان و مكان دقیق آنهاست.

عملكرد این دستگاه به‌گونه‌ای است كه هنگام تشخیص باكتری، خالكوبی، هشیارانه اطلاعات پزشكی شخص و وضعیت بیمار را به‌طور دقیق برای تیم پزشكی مربوط ارسال می‌كند.

در جریان این تحقیق یك دانشجو نیز این خالكوبی را در دندان یك گاو ماده مورد استفاده قرار داده بود كه با كمك آن به‌طور دقیق مولكول‌های درون تنفس و بازدم گاو را آنالیز و بررسی كرده بود.

محققان امیدوارند این دستگاه بتواند در بیمارستان‌ها و مكان‌هایی كه باكتری‌های مقاوم می‌توانند تكثیر شوند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی مثبت دیگر این دستگاه، امكان استفاده از آن نه تنها در دندان بلكه در سایر بافت‌های بدن است كه به شكل یك برچسب كاملا انعطاف‌پذیر و الاستیك می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان امیدوارند با ساخت این دستگاه و نصب آن در سایر قسمت‌های داخلی بدن بتوانند پیش از ابتلا به بیماری از وجود عفونت در نقاط مختلف بدن مطلع شوند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha