یك فوق تخصص گوارش با بیان این كه سرطان مری و حنجره و حتی سرطان معده از عوارض رفلاكس است، گفت: چاقی، رژیم غذایی نامناسب، غذاهای پرچرب، پرادویه و ترش، مصرف سیگار، الكل و داروهای آرام بخش و نیز در مواردی پرخوری و خوردن غذای دیرهنگام در شب از عوامل تشدید كننده عارضه رفلاكس است.

دكتر حسین خدمت دانشیار دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه رفلاكس، برگشت مواد غذایی از معده به مری است، افزود: اخیرا در موارد شدیدتر، برگشت مواد غذایی از روده به سمت معده نیز حالت رفلاكس وجود دارد.

وی با بیان این كه بیماری رفلاكس شیوع بسیاری داشته و حدود 10 درصد افراد به آن مبتلا هستند، اظهار داشت: در صورتی كه این بیماری پیشگیری نشود منجر به ورم معده و سپس ورم معده به زخم معده منجر می‌شود.

دكتر خدمت ادامه داد: در موارد حاد، زخم معده حاصل از ورم معده سبب تنگی در ناحیه مری شده و در نهایت درصد كمی از موارد، سرطان معده و حنجره را برای افراد به دنبال دارد.

وی آسم، تنگی نفس، سرفه‌های مزمن، بوی بد دهان، بار روی زبان و توده در گلو(غم باد) را از عوارض رفلاكس عنوان كرد و گفت: تفاوت چندانی در میزان ابتلا زنان و مردان وجود نداشته و در سنین بالا شایع‌تر است. البته فرم رایج آن حالت رفلاكس ساده (قی كردن) است كه در نوزادان و شیرخواران به صورت كوتاه مدت بوده و رفع می‌شود.

دكترخدمت تصریح كرد: در مراحل اولیه درمان، با اصلاح رژیم غذایی و رعایت اصول مصرف غذا، فرد می‌تواند مشكل خود را حل كند وچنانچه علایم آن ادامه یابد، درمان آن در تمام طول عمر ادامه می‌یابد.

این فوق تخصص گوارش با بیان این كه تمام داروهای این بیماری در كشور موجود است، یادآور شد: حداقل دوره درمان، 6 هفته است اما در درجات بالاتر این بیماری، ممكن است فرد مادام العمر نیاز به مصرف دارو داشته باشد.

وی در پایان با بیان این كه در مراحل شدیدتر، احتمال بروز سرطان در فرد بسیار زیاد است،خاطرنشان كرد: آندوسكوپی‌های دوره‌ای مشخص می‌كند كه فرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد تا بخشی از مری بیمار برداشته شود .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha