سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳

دانشمندان می‌گویند‌‌ همان گونه که همه میانسالانی که زمانی در به یاد آوردن نام یک چهره آشنا دچار خجالت شده‌اند باور دارند، مغز نه در ۶۰ سالگی که از حدود ۴۵ سالگی آغاز به از دست دادن وضوح حافظه و توان استدلال و درک می‌نماید.

سلامت نیوز : مستندهای این دانشمندان از یک مطالعه بزرگ با شرکت بیش از ۷۰۰۰ نفر کارمندان دولت در بریتانیا بین سنین ۴۵ تا ۷۰ سالگی به دست آمده است. پنج هزار مرد و ۲۰۰ زن شرکت کننده پذیرفتند تا در طول یک دوره ده ساله در سه نوبت برای این مطالعه با عنوان مطالعه دوم وایتهال مورد آزمون‌های گفتاری و نوشتاری قرار گیرند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ بد‌تر شدن حافظه و توان اندیشیدن برای سالمند‌ترین شرکت کنندگان شاید قابل انتظار بود، اما در واقع پژوهشگران، با هدایت ارچانا سینگ مانو از مرکز پژوهش درباره همه گیر‌شناسی و سلامت جمعیت در فرانسه و دانشگاه کالج لندن، دریافتند که مغزهای حتی جوان‌ترین شرکت کنندگان هم در سراشیبی قرار داشت. در طول آن دهه، توان استدلال ذهنی مردان و زنان شرکت کننده بین سن‌های ۴۵ تا ۴۹ کاهش ۶/۳ درصدی نشان داد. به نظر می‌رسد که این فرایند در افراد مسن‌تر شتاب بیشتری داشت. مردان بین ۶۵ تا ۷۰ ساله کاهشی حدود ۶/۹ درصد نشان دادند در حالی که این درصد برای زنان ۴/۷ درصد بود. دانشمندان می‌گویند یافته‌های این مطالعه از دو جهت دارای اهمیت است: نخست، زیرا مغز آنهایی که گویا تند‌ترین کاهش را دارد محتمل است در آینده به زوال عقل دچار شود و دوم آنکه اگر شانسی برای کند کردن آن فرایند وجود داشته باشد، لازم است کسانی که در معرض خطر قرار دارند در مرحله‌های ابتدایی شناسایی شده و مورد درمان قرار گیرند پیش از آنکه آلزایمر یا یکی دیگر از شکل‌های زوال عقل خود را ظاهر نماید.سینگ مانو و همکارانش می‌گویند: با بالا رفتن شمار سالمندان در سرتاسر جهان درک سالمندی‌شناختی به یکی از چالش‌های سده کنونی تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha