سلامت نیوز: یك متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: همه مردان بالای 50 سال باید حداقل سالانه یک مرتبه تست «PSA » را انجام دهند چرا كه نباید فراموش كرد سرطان پروستات گاه بدون هیچ علامت انسدادی سالها با بیمار همراه است و زمانی شناسایی می‌شود که نمی‌توان اقدامات موثر درمانی انجام داد.

دکتر حسن جمشیدیان در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به اینكه افراد نباید نگران بزرگی پروستات در تصاویر سونوگرافی باشند، گفت: ارتباطی میان بزرگی پروستات با علائم بیمار وجود ندارد.

وی با تاكید بر اینكه ممکن است بیماری با بزرگی پروستات30 گرمی با علائم فراوان به درمان دارویی نیاز پیدا کند اما بیماری با 200 گرم حجم پروستات بدون علامت و درمان دارویی به زندگی ادامه دهد، گفت: اندازه پروستات نوع جراحی را برای متخصصان اعلام می‌کند و هیچ نقش دیگری ندارد و باید دانست که اورولوژیست تنها با برداشتن فشار روی مجرای ادراری به تسهیل روند زندگی بیمار کمک خواهد کرد و هدف از جراحی تنها کوچک کردن و یا برداشتن پروستات نیست مگر آن که بیمار دچار مشکلات سرطانی باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینكه در موارد پروستات‌های بزرگتر از 100 گرم روش جراحی باز موثرتر بوده و نسبت به روشهای دیگرعارضه کمتری دارد، خاطرنشان كرد: در 25 درصد موارد سرطان در ناحیه میانی پروستات ایجاد می‌شود که در اصل منطقه هدف در روشهای باز، بسته، تهاجمی و کم تهاجمی به شمار می‌رود و اگر پزشك از غیرسرطانی بودن آن ‌اطمینان نداشته باشد، اشعه لیزر امکان آزمایشات پاتولوژیکی را از متخصصان می‌گیرد.

دكتر جمشیدیان تصریح كرد: پیشگیری از بزرگی خوش‌خیم پروستات نیاز به پرهیز و یا رژیم غذایی خاصی ندارد ولی در افرادی که در خانواده خود استعداد سرطان پروستات دارند بهتر است از سیگار و دخانیات و مصرف چربی‌ها و هورمون تستوسترون دوری کرده و از غذاهای حاوی (رنگدانه قرمز) لیکوپن که به ویژه در گوجه فرنگی به وفور یافت می‌شود، بیشتر بهره گیرند.

وی با اشاره به اینكه همه مردان بالای 50 سال باید حداقل سالانه یک مرتبه تست PSA را انجام دهند، یادآور شد: بالا رفتن این تست بیش از عدد 4 نانوگرم متخصصان را به درجاتی از سرطان پروستات مشکوک می‌کند که البته در کنار معاینه پروستات می‌تواند به کشف شواهدی دال بر وجود توده سرطانی کمک کند.

وی گفت: حدود70 درصد موارد سرطان پروستات در قسمت بیرونی این بافت بوده که به وسیله آزمایش و معاینه و یا سونوگرافی از راه مقعد قابل شناسایی و پیگیری است و نباید فراموش كرد كه سرطان پروستات گاه بدون هیچ علامت انسدادی سالها با بیمار همراه است و زمانی شناسایی می‌شود که نمی توان اقدامات موثر درمانی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha