چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4870

یک پزشک فرانسوی متد جدیدی را در جراحی مغز بکار گرفته است که با استفاده از آن بیمار در مدت عمل جراحی بیهوش نمی شود و علاوه براین می تواند دو روز پس از عمل جراحی بدون هیچ اثر جانبی از بیمارستان مرخص شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، این جراح فرانسوی که هوگو دافو نام دارد، آخرین مرز حراجی مغز و اعصاب را با ارائه متد جدیدی با عنوان "جراحی در بیداری" به تصویر کشیده است.

در این عمل جراحی بیمار کاملا به هوش است و می تواند عملکردهای حیاتی خود را کنترل و حتی مراحل جراحی را مشاهده کند.
بیمار در این حالت با توضیح درخصوص احساساتی که در مدت جراحی تجربه می کند، می تواند جراح را راهنمایی کند.

براساس گزارش پایگاه خبری سایبرمد، این روش به کمک فناوری های پیشرفته ای که امکان کنترل عملکردهای حرکتی و کلامی را در مدت خارج کردن تومر فراهم می کند، امکانپذیر شده است.

به کمک رزونانس مغناطیسی عملکردی، تکنیک تصویربرداری از مغز که از فضاهای عملکردی مغز نقشه برداری می کند، می توان عملکردهای نورولوژیکی را بطور کامل کنترل کرد.

عمل جراحی باز مغز در حالت هوشیاری بیمار در دو مرحله انجام می شود. پس از بی حسی موضعی و باز کردن جمجمه نقشه فضاهای زبان و حرکت مغز ترسیم می شود. بیمار می تواند با مشاهده این نقشه ها حرکات را دنبال کند و بنابراین با جریان الکتریسیته تحریکات کورتکس یا زیرکورتکس را احساس کند.

در این حالت بیمار می تواند حرکت کند و ارتباط کلامی خود را داشته باشد درصورتی که بیمار به زبان دوم آشنا باشد می تواند حتی به این زبان نیز صحبت کند. هنگامی که نقشه فضاهای مغزی با این عملکردها کامل شد، با ادامه ارزیابی عملکردها، پزشکان تومر را خارج می کنند.

این تکنیک امتیازات بسیاری دارد که از آن جمله می توان به ارتقای کیفیت جراحی، حداقل عوارض جانبی و آشنایی بیشتر پزشکان با فعالیت های مغزی در مدت عمل جراحی اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha