رییس كل سازمان نظام پزشكی با تاكید برهمكاری این سازمان با وزارت بهداشت در زمینه كارشناسی تعرفه‌های درمانی گفت: بیمارستان‌ها و مراكز درمان خصوصی تا زمان اعلام تعرفه‌ها از سوی دولت نباید هزینه اضافی از بیماران دریافت كنند.

مراكز درمان خصوصی تا زمان اعلام تعرفه‌ها از سوی دولت نباید هزینه اضافی از مردم دریافت كنند
سلامت نیوز :  دكتر سیدشهاب الدین صدر در نشستی خبری درباره برخی ابهامات در زمینه اعلام تعرفه‌ درمان بخش خصوصی از سوی سازمان نظام پزشكی گفت: آنچه كه در شورای عالی سازمان نظام پزشكی مصوب و اعلام شده، تعرفه‌های پیشنهادی خدمات پزشكی است چرا كه سازمان نظام پزشكی در چهارچوب قانون باید به وظایف خود عمل كند و كارشناسی و فعالیت در زمینه تعرفه‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از وظایف سازمان نظام پزشكی است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشكی در زمینه تعرفه‌ها علیرغم آنكه ممكن است باب میل صاحبان حرف پزشكی نباشد، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه عمل می‌كند. حدود شش ماه است كه كمیته كارشناسی تعیین تعرفه‌ها با همكاری وزارت بهداشت تشكیل شده است اما اخیرا این ذهنیت ایجاد شده كه سازمان نظام پزشكی در نظر دارد بر اساس اختیارات گذشته خود عمل كند. اما باز هم تاكید می‌كنم كه سازمان نظام پزشكی بر اساس وظایف قانونی خود تعرفه‌های پیشنهادی برای سال جاری را به دستگاه‌های مربوطه اعلام كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ صدر ادامه داد: بر اساس قانون باید هیات وزیران پایان هر سال تعرفه‌ها را ابلاغ كند و این موضوع باید از مسیر شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ شود. اما از آنجا كه این شورا هنوز تشكیل نشده است مقداری در تعیین تعرفه‌ها اختلال ایجاد شده است. درخواست ما آن است كه هیات وزیران در اسرع وقت تعرفه‌های پیشنهادی نظام پزشكی و وزارت بهداشت را بررسی كند. نقش وزیر بهداشت و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مورد تسریع در تشكیل شورای عالی بیمه سلامت بسیار موثر است.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر افزایش تعرفه‌های بهداشتی درمانی از سوی مراكز و بیمارستان‌های خصوصی گفت: هیچ یك از این مراكز تا زمان اعلام تعرفه از سوی دولت نباید هزینه اضافی دریافت كنند و موظف به رعایت تعرفه‌های اعلام شده از سوی دولت هستند. نظام پزشكی نیز با متخلفان برخورد جدی انجام می‌دهد.

تعیین قیمت تمام شده خدمات حوزه سلامت از سال 74 تا كنون انجام نشده است

رییس كل سازمان نظام پزشكی با تاكید بر لزوم تعیین قیمت واقعی خدمات در حوزه سلامت گفت: قانون بیمه همگانی در سال 74 تعرفه‌های واقعی را تعریف كرده است اما اشكال آن است كه با ملاحظات مختلف تعرفه‌های واقعی اعلام نمی‌شوند. این خلا همچنان وجود دارد اگر قیمت تمام شده خدمات یك بار تعیین شود تكلیف تعرفه گذاری مشخص می‌شود. تعرفه واقعی مشكلات را حل می‌كند. در مجموع نظر سازمان نظام پزشكی در مورد تعرفه‌ها با وزارت بهداشت هماهنگ است.وی ادامه داد: جامعه پزشكی از تعرفه‌ها ناراضی هستند، باید در جهت تعرفه‌های واقعی تلاش زیادی شود.

خدمات بیمارستان‌های دولتی و آموزشی امسال رایگان می‌شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از افزایش اعتبارات حوزه سلامت در سال جاری به حدود 20 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در سال جاری با هماهنگی مجلس و دولت شاهد بودیم كه اعتبارات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به 66 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس یارانه‌ای كه به مردم پرداخت خواهد شد به 55 هزار تومان افزایش می‌یابد. در توزیع این 66 هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس 6 هزار میلیارد تومان در اختیار سلامت قرار می‌گیرد. بنابراین اعتبارات حوزه سلامت به بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: پیش از این وزارت بهداشت عنوان می‌كرد كه اگر رقمی معادل شش هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص یابد خدمات را در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی رایگان ارائه می‌دهند بر این اساس این رقم در اختیار حوزه سلامت قرار گرفت. امیدواریم متولیان امر سلامت از این فرصت استفاده كنند چرا كه بیش از 80 درصد خدمات بستری توسط بخش دولتی و 90 درصد خدمات سرپایی توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود. بنابراین آحاد مردم می‌توانند به صورت رایگان از خدمات بیمارستان‌های آموزشی و دولتی استفاده كنند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر حدود 55 درصد هزینه‌های بخش درمان به مردم تحمیل می‌شود كه تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت باید به زیر 30 درصد كاهش یابد. پیش از این اعتبارات حوزه سلامت متناسب با این حوزه افزایش نیافته بود اما از سال گذشته شاهد افزایش اعتبارات حوزه سلامت هستیم كه امیدواریم متولیان سلامت از این موقعیت بهره لازم را برای ارائه خدمات به مردم ببرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تاخیر در پرداخت‌های اعتبارات حوزه سلامت گفت: در اواخر سال گذشته دولت حدود 2 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ناشی از افزایش درآمد نفت به وزارت بهداشت تخفیف داد به این ترتیب جان تازه‌ای در بدنه حوزه سلامت دمیده شد. امیدواریم مصوبات بودجه 91 با همت متولیان در زمان مناسب خود محقق شود. در مجموع اكنون اعتبارات حوزه سلامت در مسیر خوبی افزایش یافته است. در مجموع لازم است مسئولین كشور به حساسیت حوزه سلامت توجه ویژه‌ای داشته باشند. سازمان نظام پزشكی نیز برای رایگان شدن خدمات در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی هر كاری كه از دستش برآید انجام می‌دهد.

روند تحقق مطالبات مراكز درمانی از بیمه‌ها در مسیر خوبی قرار گرفته است

رییس كل سازمان نظام پزشكی درباره مطالبات مراكز درمانی از سازمان‌های بیمه گر نیز گفت: با مصوبه هزار میلیارد تومانی دولت در مورد سازمان بیمه تامین اجتماعی، بخش عمد‌ه‌ای از مطالبات مراكز درمانی از این سازمان بیمه گر انجام شده است و روند خوبی در حال انجام است. همچنین دولت در جهت تقویت بیمه‌ها 35 هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی مصوب كرده است. این موضوع اقدام خوبی بوده است و باعث می‌شود صندوق تامین اجتماعی جان تازه‌ای بگیرد و بسیاری از مشكلات برطرف شود.

سرانه 1750 تومانی كفاف خدمات طرح پزشك خانواده را نمی‌دهد

صدر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: در این زمینه جلسات كارشناسی زیادی در سازمان برگزار شده است در مجموع طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع یكی از راه كارهای اصلاح نظام سلامت ملی قلمداد می‌شود اما یك سری اشكالات در این طرح وجود دارد اگر نظر دولت آن است كه این طرح به توفیقات لازم دست یابد باید اشكالات آن برطرف شود. لازم است اعتبارات طرح پزشك خانواده به درستی دیده شود، حجم خدمات برای پزشكان صحیح در نظر گرفته شود، همچنین سرانه هزار و 750 تومانی كفاف این خدمات را در طرح پزشك خانواده نمی‌دهد. مسایل مربوط به قراردادها نیز در این طرح باید اصلاح شود. در مجموع اشكالات اصولی به این طرح وارد است كه برای موفقیت آن باید این ایرادات برطرف شود.همچنین در نشست خبری دیروز از سایت اینترنتی نشریه سازمان نظام پزشكی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha