رییس مركز باروری، ناباروری و سقط مكرر ابن سینا با بیان این كه جنین فریز شده در مراحل اولیه سلولی، ده‌ها سال قابلیت نگه داری دارد، گفت: در حال حاضر بیش از 10 هزار جنین در بانك های اهدای این مركز ذخیره شده‌اند.

سلامت نیوز : دكتر محمد مهدی آخوندی در گفت وگو با (ایسنا)، در پاسخ به چگونگی تولد جنینی كه چندی پیش و پس از 11 سال انجماد در استان اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت، توضیح داد: درباره امكان فریز جنین به مدت طولانی باید گفت كه این امكان در مراحل اولیه سلولی، همانند فریز اسپرم و تخمك وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی كه جنین چند سلولی است (به عنوان مثال سه روزه است) قابلیت انجماد را دارد. باید توجه داشت كه این جنین را می‌توان ده‌ها سال نگه داری كرد به گونه‌ای كه هرگاه به رحم منتقل شود، همانند یك جنین تازه است.رییس مركز باروری، ناباروری و سقط مكرر ابن سینا با بیان این كه تولد این نوزاد با هیاهوی تبلیغاتی همراه بود، درباره شرایط نگه داری از این جنین در حین انجماد توضیح داد: از دمای منفی 135 درجه به بالا، كلیه اعمال حیاتی سلول متوقف می‌شود. بنابراین هیچ آسیبی در این بازه دمایی به سلول‌های بیولوژیك وارد نمی‌شود.

آخوندی با اشاره به این كه این شیوه درمانی از 20 سال پیش در ایران به كار گرفته می‌شود، گفت: از آن زمان تاكنون به تدریج امكانات لازم برای باروری فراهم شده است. اكنون در بانك اهدای اسپرم، نمونه هایی موجود هستند كه بیش از 15 سال ذخیره شده‌اند.رییس پژوهشگاه ابن سینا درباره ذخایر كنونی موجود در بانك‌ اهدای مركز ابن سینا، عنوان كرد: اكنون بیش از 10 هزار جنین در این مركز ذخیره شده و نگهداری می‌شوند.وی افزود: بانك‌های بیولوژیك نیز در این مركز فعال هستند كه نمونه‌های دیگر بیمار شامل سرم خون، DNA، RNA و بافت‌های قابل پیوند در آنها نگهداری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha