دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: با وجود آن كه یكی از قوانین مترقی در زمینه كنترل دخانیات مربوط به ایران است اما در این زمینه فقط خوب شعار می‌دهیم و عملكردمان در منطقه بسیار ضعیف است.

سلامت نیوز : دكتر محمدرضا مسجدی در نشست خبری روز جهانی دخانیات، افزود: امسال 10 روز بدون دخانیات داریم و این كار در جهان اتفاقی كم سابقه است ولی ره‌آورد آن در مقایسه با كشورهای دیگر ضعیف است.

وی با اشاره به شعار جهانی و ملی كنترل دخانیات در سال جاری اظهار كرد: مبارزه با عملكرد سوداگرانه كمپانی‌های دخانیات شعار جهانی مبارزه با دخانیات است چرا كه شركت‌های دخانیات با هر ترفندی به دنبال كسب سود هستند. حمایت از تولید ملی، كار و سرمایه ایرانی شعار ما در سال جاری در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات است و باید به گونه‌ای عمل كنیم كه ورود سیگارهای خارجی یا ممنوع شود یا قیمت آنها بسیار گران شود.مسجدی در ادامه گفت: می‌توانیم مانند كشورهایی مانند پاكستان و تركیه مالیات سیگارهای خارجی را 100 تا 200 برابر افزایش دهیم تا مردم رغبت چندانی برای این سیگارها نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به قاچاق سیگار اظهار كرد: قاچاق سیگار از سوی شركت‌های تولید كننده سیگار انجام می‌شود. در كشور ما مجلس و دولت، برای كنترل و مهار قاچاق در مقابل قاچاق سیگار كوتاه می‌آیند و این یك نقطه ضعف است. آنان به جای گران كردن سیگار، 35 ریال بابت هر نخ سیگار بخشودگی مالیاتی اعلام كرده‌اند تا واردات بیشتر سیگار از مجاری قانونی جلوی قاچاق این كالا گرفته شود.دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود:‌ در حال حاضر با وجود اقدامات صورت گرفته قیمت سیگارهای خارجی بالاتر رفته است به گونه‌ای كه 150 میلیارد تومان سالانه به جیب وارد كنندگان سیگار می رود.

وی افزود: سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می‌شود كه 25 میلیارد نخ واردات رسمی، 35 میلیارد نخ تولید داخل و سایر نخ‌های سیگار قاچاق وارد می‌شود این در حالی است كه به گفته دكتر شهریاری رییس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سالانه 40 میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد كشور می شود.مسجدی در ادامه اظهار كرد: در ایران 19 درصد یك پاكت سیگار مالیات است این در حالی است كه این رقم در پاكستان 84 درصد است. از سوی دیگر در مصر وزیر دارایی این كشور مالیات قلیان را 200 درصد افزایش داده است این در حالی است كه در ایران با توجیه‌های غیرمنطقی و غیرواقعی دولت و مجلس قانع می شوند كه سیگار ارزان و قلیان در همه جا عرضه شود. اما این كار باعث می شود سود بیشتری به جیب وارد كنندگان مواد دخانی ریخته شود.

وی با اشاره به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان اعلام كرده است كه در هر یك از كشورهای عضو WHO باید تا سال 2025، 30 درصد از مصرف سیگار كاسته شود و تا سال 2050 مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار نصف شود. برای تحقق این امر در ایران لازم است مسئولان كشور بسیج شوند چرا كه در حال حاضر بین 5 تا 7 میلیارد تومان هزینه خرید روزانه سیگار در ایران است و دو برابر این رقم برای درمان بیماریهای ناشی از مصرف سیگار صرف می‌شود.دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح كرد:‌ایران ضعیف ترین عملكرد را در زمینه مبارزه با دخانیات در منطقه دارد و قوانین و آیین نامه‌های موجود اجرا نمی‌شود، در این شرایط با وجود آن كه 85 درصد از مردم ایران سیگار نمی‌كشند ولی به طور مستقیم در معرض دود این ماده دخانی قرار دارند.

وی درباره تاسیس قهوه خانه‌های ویژه بانوان اظهار كرد: قهوه خانه یك مركز و محل فرهنگی محسوب می‌شود و مجوز خود را از شورای شهر و شهرداری دریافت می‌كند اما متاسفانه اولین كالایی كه در قهوه‌خانه عرضه می‌شود قلیان است. این در حالی است كه عرضه این ماده دخانی بر اساس قانون در قهوه خانه‌ها ممنوع است.مسجدی با ابراز نگرانی نسبت به كاهش سن شروع استعمال سیگار در ایران اظهار كرد: در حال حاضر سن شروع مصرف این ماده دخانی به 11 سال رسیده است از سوی دیگر 3 تا 5 درصد دختران در سالهای اول دانشگاه و6 تا 8 درصد آنان در سالهای آخر تحصیل خود استعمال سیگار را آغاز می‌كنند. از سوی دیگر 28 درصد از دختران جوان قلیان می‌كشند این در حالی است كه دختران اجتماع آینده را می‌سازند.

وی با اشاره به طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس) گفت:در شش سال اخیر دنبال اجرایی شدن این طرح بوده‌ایم ولی هنوز اجرا نشده است اما ما همچنان پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم.دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزیر نفت اظهار كرد: بر اساس این تفاهم نامه وزیر نفت خواهان بدون دخانیات بودن خانواده نفت كشور شده است بنابراین از استخدام افراد سیگاری در این وزارتخانه جلوگیری و قراردادهای كاركنان سیگاری تمدید نمی‌شود. علاوه بر آن قراردادهای همكاری با پیمانكارهای سیگاری لغو می‌شود. علاوه بر آن قرار است كلینیك‌های ترك سیگار در كل مجموعه وزارت نفت احداث شود.

وی با اشاره به عملكرد قوه قضاییه در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات اظهار كرد: با وجود آنكه هشت ماده از 20 ماده قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات مربوط به قوه قضاییه است اما این قوه اقدام موثری در زمینه اجرای این قانون انجام نداده است البته ما در این زمینه با مسئولان قوه قضایی مذاكراتی انجام داده‌ایم.مسجدی با اشاره به مصرف قلیان در خانواده‌ها اظهار كرد: در حالی كه جوانان استعمال سیگار را از بزرگ‌ترهای خود پنهان می‌كنند اما قلیان در خانواده‌ها به صورت دسته جمعی مصرف می‌شودوی درباره كلینیك‌های ترك سیگار گفت:‌ یكی از راه‌های مبارزه با استعمال دخانیات تشویق سیگاری‌ها به ترك این ماده دخانی است. افراد می‌توانند با مراجعه به كلینیك‌های ترك سیگار خدمات رایگان دریافت كنند. كلاسهای ما معمولا به صورت دسته جمعی برگزار می‌شود و یكی از راهكارهای مبارزه با دخانیات گسترش این كلینیك‌هاست.مسجدی افزود: كلاس‌های ترك سیگار 15 تا 18 نفره برگزار می‌شوند و هفته‌ای دو جلسه این كلاس‌ها برپا می‌شود و برای افرادی كه به سیگار بسیار وابسته هستند، مواد جایگزین نیكوئین و داروهای اعصاب و روان طبق پروتكل‌های مصوب تجویز می‌شود.

وزارت بهداشت در همه شهرستان‌ها كلینیك ترك سیگار ایجاد می‌كند

مسجدی در پایان گفت: وزارت بهداشت قرار است در همه شهرستان‌ها كلینیك ترك سیگار راه اندازی كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha