توجه به امنیت و حقوق كودكان برای ساختن آینده‌ای سالم به تازگی در كشور ما با پیشرفت قابل توجهی همراه شده است.

دكتر یزدی فوق تخصص كودكان عضو هیئت علمی گروه كودكان دانشكده پرستاری علوم پزشكی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: كودكان سرمایه آینده و لازمه حیات جامعه و بهره‌گیری مطلوب از توان فكری و علمی آن‌ها تا حدود زیادی وابسته به بهره هوشی و سلامت كامل جسمانی و روانی كودك داشته و این امر جز با توجه كافی در طول دوران كودكی حاصل نمی‌شود.
وی گفت: در بسیاری كشورهای جهان بر اثر پی‌گیری مواد و تعهدات مندرج در این پیمان شرایط حاكم بر كودكان به طور قابل توجهی بهبود یافته و به نوبه خود انگیزه‌ای برای پیشرفت و شتاب بیشتر به سوی آینده‌ای كه در آن كودكان نه تنها در امنیت جسمی و روانی بیشتری به سر می‌برند بلكه خود آنها آزادانه و فعالانه در آن مشاركت می‌كنند.
وی تصریح كرد: یكی از شرایط اساسی در زمینه اجرای درست پیمان نامه حقوق كودك آشنایی همه افراد جامعه به ویژه پدران و مادران و در سطوح بالاتر مقامات مرتبط با امور كودكان و در نهایت خود كودكان است.
وی گفت:‌ هم اكنون با توجه به اهمیت جهانی به حمایت از حقوق كودكان رویكردهای نوینی در عرصه حقوق كودك در كشور ما رخ داده است.
همچنین دكتر دادفر كارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه افزود: برای آگاهی بیشتر از حقوق كودكان آشنا كردن تمامی افراد جامعه با حقوق كودك از طریق رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی، آگاه كردن معلمان و مقامات با حقوق كودكان و التزام به اجرای مفاد پیمان نامه و آگاه كردن كودكان در كتاب‌های درسی آنها برای نمونه فارسی كلاس چهارم، كودكان حق دارند... ضروری است.
وی گفت: پیشگیری از آزار و اذیت كودكان و تضمین سلامت جسمی و روانی كودكان با انتشار اطلاعیه در روزنامه‌های كثیرالانتشار بوسیله دادستان كل كشور و التزام عموم مردم برای گزارش موارد كودك آزاری، اختصاص شماره تلفن 123 برای گزارشات كودك آزاری، تاسیس سازمان‌های غیر دولتی برای كمك و مشاوره دادن به كودكان، تشكیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 72 و تاسیس مدارس استثنایی در كشور برای كودكان معلول و ناتوان ذهنی آموزش پذیر برای برخورداری از شرایط آموزش مناسب از اقدامات انجام گرفته در كشور برای حفاظت از حقوق كودكان است.
وی تصریح كرد: تحقق حقوق كودك در هر كشوری نیازمند بسیج عمومی و تلاش همگانی است، چرا كه وقتی كودكان با حقوق خود آشنا باشند و ببینند كه این حقوق در مرحله اول از سوی والدین آنها رعایت می‌شود به نوبه خود به دیگران چه بزرگتر و كوچكتر احترام می‌گذارد و زمینه بسیاری از جرایم و بزهكاری‌ها در كشور برچیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha