یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 49489

کارشناس ارشد دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات گفت: نیکوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند بسیار مواد دخانی اعتیادآور است.

سلامت نیوز : بهزاد ولی زاده کارشناس ارشد دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با برنا بااشاره به مضرات مصرف قلیان اظهار داشت: برخلاف بسیاری عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی‌شماری مواد سمی است، به‌طوری که می‌توان گفت این مواد را به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند.

کارشناس ارشد دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات ادامه داد: همچنین نیکوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند بسیار مواد دخانی اعتیادآور بوده، مصرف متناوب سبب وابستگی می‌شود.ولی‌زاده افزود: مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند. افراد سیگاری که به‌طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند به‌طور متوسط 40 تا 75 پک که به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می‌کشد، حدود 5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می‌کنند، در حالی است که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به‌طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می‌کشد حدود 50 تا 200 پک میزند که هر پک به‌طور متوسط حاوی 15/0 تا یک لیتر دود است.
کارشناس ارشد دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات تصریح کرد: به عبارت دیگر از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت کرده است. وی خاطر نشان کرد: با وجود این‌که بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور، از آب جدا می‌شود، میزان نیکوتین دریافتی در افراد مصرف کننده قلیان، به‌اندازه‌ای است که ایجاد وابستگی می‌کند. نیکوتین نقش بسیار مهمی را در میزان و نحوه مصرف مواد دخانی به عهده دارد.ولی‌زاده تصریح کرد: بررسی‌ها نشان دهنده آن است که افراد سیگاری تا زمانی که میزان نیکوتین به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی، قبل از رسیدن به حالت تهوع، برسد به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.
کارشناس ارشد دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات افزود: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که با فرض جذب بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور آن از آب، مصرف کنندگان قلیان با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود جهت رسیدن به آستانه ارضاء وابستگی، در مواجهه با مقادیر زیادتر مواد شیمیایی سرطان‌زا و گازهای خطرناک همچون منواکسید کربن است.وی در خاتمه گفت: میزان گاز منواکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا منتشره از احتراق ذغال یا مواد ایجاد کننده حرارت در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز، چه برای مصرف کنندگان و چه افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر است، در حالی است که بیماری‌های منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان، همچون سل و هپاتیت، قابل بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha