سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت نسبت به استعمال دخانیات در جوانان و نوجوانان گفت: سن شروع مصرف سیگار در مدارس كشور یكی از زنگ‌ خطرها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حسن آقاجانی در همایش هفته بدون دخانیات گفت: متاسفانه شرایط كشور در زمینه سیگار با شرایط ایده‌آل فاصله دارد، ‌البته تلاش‌هایی در زمینه مبارزه و كنترل دخانیات صورت گرفته است و نتیجه این تلاش‌ها آن شده كه از سال 86 تاكنون رشد مصرف سیگار در كشور نداشته‌ایم، اما همچنان دغدغه گرایش به سایر شیوه‌های دخانیاتی به ویژه قلیان، مطرح است.

وی ادامه داد: شیوع قلیان گسترش یافته است به ویژه در زنان این موضوع از دغدغه‌های ماست. بروز بیماری‌های قلبی در زنان به دلیل هورمون‌های زنانه 10 سال دیرتر از مردان اتفاق می‌افتد اما با استعمال دخانیات شانس بروز این بیماری‌ها در زنان افزایش می‌یابد. بر این اساس خطر بروز بیماری‌های قلبی در زنانی كه استعمال دخانیات دارند، بسیار جدی است.

آقاجانی با بیان اینكه كنترل مصرف قلیان به ویژه در جوانان و زنان از سیاست‌های راهبردی ما است، ادامه داد: جمعیت سیگاری در دنیا و در كشورهایی كه خود تولیدكننده سیگارهستند كمتر از جمعیت سیگاری در كشورهای در حال توسعه است به طوری كه 84 درصد از سیگاری‌های دنیا در كشورهای در حال توسعه به سر می‌برند. همچنین سالانه 3.4 درصد افزایش مصرف سیگار در كشورهای در حال توسعه داریم. همچنین سالانه 700 میلیون كودك در دنیا در معرض دود تحمیلی سیگار والدینشان قرار می‌گیرند.

آقاجانی تاكید كرد: وضعیت مصرف سیگار در كشور باید اصلاح شود، سن شروع مصرف سیگار در مدارس یكی از زنگ‌ خطرهاست. وزارت آموزش و پرورش در این زمینه رسالت عظیمی بر عهده دارد. بر اساس آمار به دست آمده سه درصد نوجوانان 13 تا 15 سال كشور سیگاری هستند. همچنین بیش از 40 درصد نوجوانان در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار والدینشان قرار داشته‌اند.

به گفته وی سالانه شش میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می‌دهند كه 600 هزار نفر آنها تنها به دلیل مواجهه با دود سیگار می‌میرند و خود سیگاری نیستند. در ایران نیز سالانه 36 هزار نفر به دلیل بیماری‌های ناشی از دخانیات جان می‌سپارند.

وی با تاكید بر لزوم اجرایی شدن ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، گفت: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت مراكز عرضه محصولات دخانی را ساماندهی كند. عدم مصرف سیگار، قلیان در اماكن عمومی جزو قوانین مترقی است كه باید پیگیری و اجرایی شود.

آقاجانی در ادامه با بیان اینكه بیماری‌های غیرواگیر اصلی‌ترین معضل جهان هستند، ادامه داد: 60 درصد علت مرگ و میر در دنیا، مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان‌ها و دیابت، چهار بیماری‌ هستند كه نظام‌های سلامت دنیا باید به آنها بپردازند. یكی از فاكتورهای خطر در بروز این بیماری‌ها سیگار است. بر این اساس لازم است كه به منظور كنترل بیماری‌های غیرواگیر، كنترل و مبارزه با سیگار در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین به فعالیت‌های صنایع دخانیاتی چندملیتی برای جذب منابع و سودهای بیشتر اشاره‌ كرد و گفت:‌ صنایع دخانی می‌دانند كه از هر دو نفر سیگاری یك نفر به دلیل استعمال سیگار می‌میرد. در هر شش ثانیه یك نفر در دنیا به دلیل سیگار جان خود را از دست می‌دهد. عمر مفید در سیگاری‌ها كمتر از دیگران است. همچنین مرگ زودرس در سیگاری‌ها بسیار بیشتر از سایرین مشاهده می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید معین شیرازی رییس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات در این مراسم گفت:‌ روزانه حداقل پنج میلیارد تومان به صورت سیگار در كشور دود می‌شود، سه برابر این مبلغ نیز برای درمان بیماری‌های ناشی از سیگار صرف می‌شود، در مجموع روزانه 20 میلیارد تومان صرف سیگار در كشور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha