چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 50150

امروزه اغلب مراجعین در خواست ترمیم رنگ دندان می كنند و سوالی كه دارند : "آیا ترمیم رنگ دندان ماندگاری دارد یا خیر ؟ " این سوال بسیار خوبی است و جواب به این سوال چند نكته را در بر می گیرد .

آیا سفید کردن دندانها ماندگاری دارد؟
سلامت نیوز :امروزه اغلب مراجعین در خواست ترمیم رنگ دندان می كنند و سوالی كه دارند :
  "آیا ترمیم رنگ دندان ماندگاری دارد یا خیر ؟ "

این سوال بسیار خوبی است و جواب به این سوال چند نكته را در بر می گیرد . دونوع ترمیم رنگ دندان در بازار است :

1)كامپازیت composite  :
كه مستقیم یا غیر مستقیم بر روی بیمار استفاده می شود .

2)سرامیك :   ceramic
كه بطور غیر مستقیم  به روی بیمار استفاده می شود .

غیر مستقیم یعنی : پس از استخراج پوسیدگی و تراش دندان غالب از دندان گرفته می شود و برای ساخت به لابراتوار ارسال می شود . این نوع ترمیم به نام اینلی inlay یا آنلی onlay (بستگی به تراش آن ) شناخته شده .

فاكتورهایی كه در ماندگاری كامپازیت نقش دارند :
1)مهارت دندانپزشك /كه مهمترین دلیل آن است .
2)موادی كه استفاده می شود .
3)تغذیه بیمار
4)بهداشت بیمار
5)سایز پوسیدگی
6)همكاری بیمار هنگام گذاشتن ترمیم
7)محیط داخل دهان ، شامل خونریزی لثه.

تاریخچه ی مواد كامپوزیت :
حدود 4. سال قدمت دارد  .امروزه كامپازیتهایی كه در بازار دنیا هستند بسیار متعدد از نوع نانو و غیره با كیفیتهای مختلف از عالی تا ... در اختیار دندانپزشكان گذاشته شده است . آنچه كه مسلم است یكی از مهمترین فاكتور ماندگاری كامپازیت نوعی است كه دندانپزشك اشتفاده می كند .

متاسفانه امروزه برای كاهش قیمت انجام ترمیم و وضعیت اقتصادی جامعه ،  ممكن است از موادهایی كه ماندگاری لازم را باید داشته باشد استفاده  نشود و اغلب ترمیم ها در 1 الی 3 سال دچار مشكل می شود . دوم اینكه بسیار مهم است كه بیمار متوجه شود قبل از گذاشتن ترمیم احتیاج به جرم گیری دارد تا لثه ها هنگام گذاشتن ترمیم فاقد از خونریزی باشند و اینكه رعایت بهداشت شان نقش خیلی مهمی در ماندگاری ترمیم دارد . سوم اینكه ترمیم كامپازیت زمان بیشتر و مهارت متفاوتی لازم دارد تا ترمیم با مواد آمالگام و بیمار باید حوصله ی بیشتری بخرج دهد .طبق آمار اخیر در كشورآمریكا 65% از ترمیم ها ازمواد كامپازیت  می باشد . ماندگاری كمپوزیت 1. الی 15 سال بررسی شده است .

در مورد ترمیم سرامیك كه امروزه از بهترین نوع آن ایمكس emax  می باشد .می توانم به راحتی بگویم یكی از بهترین ، ماندگارترین و زیباترین نوع ترمیم می باشد كه در كشور ما هنوز آنجور كه شایسته است جای خود را پیدا نكرده است  .
سرامیك  inlay – onlay اصولا در دو جلسه انجام می شود جلسه ی اول رسیدگی به پوسیدگی ، تراش وقالب گیری و جلسه ی دوم چسباندن سرامیك  . ماندگاری این ترمیم (حداقل 2. سال به بالا می باشد ) .

آنچه باید در مورد آن فكر كنید این است : آیا بهتر است یك ترمیم ارزان در دهان بگذاریم  كه باید چندین بار عوض شود یا اینكه مبلغ بالاتری بپردازید و ترمیمی  كه ماندگاری بیشتری داشته باشد را انجام دهید .

هدف دندانپزشكی ترمیمی امروز جایگزین كردن بافت دندان با كمترین تراش و چهره ی طبیعی وماندگاری بالا می باشد . ترمیم های رنگ دندان این قابلیت را دارند .
منبع:وب سایت دکتر نازی باجغلی (جراح و دندانپزشک )

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha