رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه 23 استان كشور درگیر موضوع پدیده گرد و خاك هستند، از ارسال نامه گله‌آمیز ایران به طرف عراقی خود در خصوص برخورد با كانون‌های گرد و غبار در این كشور خبر داد.

سلامت نیوز :رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه 23 استان كشور درگیر موضوع پدیده گرد و خاك هستند، از ارسال نامه گله‌آمیز ایران به طرف عراقی خود در خصوص برخورد با كانون‌های گرد و غبار در این كشور خبر داد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس جمهوری روز چهارشنبه با اشاره به اینكه 17 كشور در منطقه ما متاثر از پدیده ریز گردها هستند گفت: علاوه بر ایران، كشورهای منطقه نیز با این پدیده مواجهند و این در حالی است كه تنها 10 درصد مشكل گرد و خاك متعلق به داخل كشور و حدود 90 درصد مربوط به خارج از كشور است.

هنوز هم برخی تالاب‌های ما تولید ریزگرد می‌كنند

وی با اشاره به اینكه هنوز هم برخی تالاب‌های ما تولید ریزگرد می‌كنند افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان‌ جنگل‌ها عملیات مالچ پاشی برای 150 هزار هكتار از عرصه‌های بیابانی كشور كه جزو كانون‌های گرد و خاك هستند امسال اجرایی می‌شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص بودجه یك میلیارد دلاری برای مهار آبهای سطحی دریاچه ارومیه، احیای تالاب‌ها و مهار ریزگردها خبر داد و گفت: عملیات مالچ پاشی و تثبیت شن‌های روان به طور جدی در دستوركار قرار گرفته است به شكلی كه از سال گذشته این عملیات در 200 هزار هكتار از عرصه‌های استان خوزستان آغاز شده است.

دستگاه‌های تصفیه هوا در كلاس‌های درس، سربازخانه‌ها و ادارات دولتی نصب می‌شود

وی با اشاره به تجهیز بیمارستان‌ها و مراكز درمانی 22 استان درگیر در پدیده گرد و خاك گفت: در عین حال برای فضاهای بسته‌‌ای مانند كلاس‌های درس، سربازخانه‌ها و ادارات دولتی تكنولوژی تصفیه هوا و مهار ریزگردها به صورت پایلوت اجرایی شده است كه امیدواریم در سال جاری با ورود این بخش به فاز صنعتی بتوانیم تمامی این مراكز را به این سیستم‌ها مجهز كنیم تا در صورت بروز پدیده گرد و خاك در داخل این مراكز با مشكلی مواجه نباشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه متقاعد كردن كشور عراق نیز یكی از مسائل عمده در زمینه برخورد با پدیده ریزگردهاست گفت: خوشبختانه صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده است و اخیرا هم نامه گله آمیزی به طرف عراقی ارسال شده و خواستار عملیاتی كردن طرح‌ها شده‌ایم كه امیدواریم قول‌هایی كه داده‌اند هرچه سریعتر اجرایی شود.

سازمان هواشناسی قطعا در محیط زیست ادغام می‌شود

ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در هشت كلان شهر آلوده كشور قطعا از اول تیرماه اجرایی می‌شود

محمدی‌زاده در خصوص ادغام سازمان‌های هواشناسی با محیط زیست نیز گفت: نظر قطعی دولت و شخص رییس جمهوری و شورای عالی اداری ادغام دستگاه‌های موازی با یكدیگر بود اما در این جلسه دو نفر از نمایندگان مجلس كه عضو شورای اداری بودند پیشنهاد كردند كه با توجه به ادغام وزارت راه و شهرسازی در ساختار جدید، در این خصوص توافق صورت گیرد كه قطعا این امر اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه همچنین در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در هشت كلان شهر آلوده كشور گفت: این مصوبه مصوبه دولت است و قطعا از اول تیرماه اجرایی خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این طرح جزئی از برنامه جامع كاهش آلودگی هوای هشت كلان شهر كشور است كه قطعا پلیس آنرا از اول تیرماه اجرایی خواهد كرد و متناسب با ظرفیت دستگاه‌های مختلف كه مهمترین آنها شهرداری‌ها هستند این طرح به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان كرد: شاید از ابتدای تیرماه اجرای این بند به صورت 100 درصد صورت نگیرد اما قطعا اجرای آن از اول تیرماه آغاز خواهد شد.

تنها راه حفاظت و صیانت از آب سدسازی نیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص خسارات سد سازی در كشور گفت: تنها راه حفاظت و صیانت از آب سد سازی نیست و در جلسه شورای عالی آب كه با حضور رییس جمهوری برگزار شد نیز هم توصیه دكتر احمدی نژاد و هم نظر سازمان حفاظت محیط زیست این بود كه اگر بتوانیم آب را با عملیات آبخیزداری و آبخوان داری نگهداری و به لایه‌های زیرین زمین تزریق كرد قطعا از سدسازی بهتر است.

تاكید می‌كنم انتقال ببرهای روسی به ایران پروژه‌ای مطالعاتی است

وی همچنین در خصوص ورود ببرهای جدید روسی به میانكاله گفت: بر اساس توافق صورت گرفته قرار بود تا پایان بهار این ببرها به ایران بیایند اما دو كار باید صورت می‌گرفت اول آنكه تمام مراجع ذیربط بین‌المللی مانند كارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و كارشناسان اروپایی باید در این خصوص تاییدیه‌های لازم را می‌دادند و هم آنكه گواهی نامه‌های سلامت این ببرها از سوی طرف روسی ارسال می‌شد كه خوشبختانه هم كارشناسان IUCN‌و هم رییس گربه سانان اتحادیه اروپا پس از آمدن به ایران و بازدید از منطقه این مسئله را تایید كردند اما مشكلی كه وجود داشت دیر آمدن گواهینامه‌ها و اسناد سلامت و اسناد مورد نیاز سازمان دامپزشكی بود كه امیدواریم این پروژه مطالعاتی هرچه سریعتر اجرایی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی انتقادها در خصوص اینكه رییس سازمان حفاظت محیط زیست اصرار بر تجربه شكست خورده خود دارد گفت: بنده نه رشته تحصیلی‌ام با این موضوع مرتبط است و نه تجربه كاری در این خصوص دارم و اگر این پروژه انجام شده قطعا كارشناسان زبده سازمان حفاظت محیط زیست با انجام آن موافقت كرده‌اند.

وی در خصوص ببر ماده‌ای كه هم اكنون در باغ وحش تهران نیز وجود دارد، گفت: كارشناسان سازمان دامپزشكی كشور قبول كردند كه این ببر در شرایط ایزوله مورد مطالعه قرار گیرد و تایید می‌كنیم كه انتقال ببرهای روسی به ایران و انتقال پلنگ‌های ایرانی به روسیه پروژه مطالعاتی است و این امر نیازمند تحقیق و پژوهش است.

محمدی‌زاده با تاكید بر اینكه سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، رییس گربه سانان اروپا و كارشناسان روسیه این پروژه تحقیقاتی را آغاز كرده است، خاطر نشان كرد: متاسفانه برخی با این پروژه از ابتدا مخالف بوده‌اند و هنوز هم مخالفند اما اینكه نسبت‌های ناروا دهیم مثلا بگوییم كه روسها ببر مریض به ما انداخته‌اند، كم لطفی است و چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

وی تاكید كرد: در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست برای ببرهای روسی كه در باغ وحش تهران به بیماری مبتلا شده‌اند پرونده قضایی تشكیل داده و این امر را پیگیری می‌كند.

پارك مشترك ایران، تركمنستان و ارمنستان ایجاد می‌شود

تالاب‌های مشترك در كشور تعریف می‌شود

حال آهوهای ایرانی در قطر خوب است

وی همچنین از ایجاد پارك صلح با همكاری تركمنستان و ارمنستان خبر داد و گفت:‌ در منطقه ارسباران 50 هزار هكتار از اراضی ایران و 120 هزار هكتار از اراضی ارمنستان برای این پارك تعریف شده‌آند كه بر این اساس تمامی حیات وحش و مدیریت بیماریهای مشترك در این زمینه بین كشورهای عضو به صورت مشترك انجام می‌شود. از سوی دیگر در نظر داریم با همكاری كشورهای منطقه تالاب‌های مشترك نیز تعریف كنیم كه در این زمینه امیدواریم در خصوص تالاب‌هایی مانند حور العظیم و هامون كه با كشورهای همسایه مشترك است به توافق برسیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت دو قلاده آهویی كه ایران به قطر داده و دو قلاده اوریكسی كه از قطر دریافت كرده است، گفت: آخرین خبرها حاكی از آن است كه دو آهوی ایرانی در قطر در سلامت كامل به سر می‌برند و از سوی دیگر دو قلاده اوریكسی كه در ایران هستند نیز وضعیت خوبی داشته و زاد و ولد نیز كرده‌اند.

همه بیمارستان‌های كشور تا پایان سال به سیستم بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی مجهز می‌شوند

وی همچنین با اشاره به اینكه 300 شهر كشور كه بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارند طرح مدیریت پسماند در آنها اجرایی می‌شود گفت: تلاش خواهیم كرد تا در این شهرها یا دفن زباله صورت نگرفته و زباله‌هایشان مورد بازیافت قرار گیرند و یا آنكه حتما در آنها دفن بهداشتی انجام شود.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای هر یك از این شهرها یك بسته بازیافت و دفع بهداشتی پسماند تهیه خواهد شد كه امیدواریم این مهم تا پایان سال اجرایی شود.

وی با اشاره به اینكه 70 درصد بیمارستان‌های كشور هم‌اكنون به سیستم اتوكلاو (بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی) مجهز شده‌اند گفت: بر اساس قول وزیر بهداشت تا پایان شهریور ماه تمامی بیمارستان‌های كشور به این سیستم مجهز می‌شوند اما با توجه به اینكه احتمال دارد این زمان كمی پس و پیش شود به طور قطع می‌گوییم كه تا پایان سال كل بیمارستان‌های كشور به این سیستم مجهز خواهند شد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از امحای تمامی زباله‌های خطرناك تا پایان سال جاری در كشور خبر داد و گفت:‌تا پایان امسال قطعا هیچ زباله خطرناك امحا نشده‌ای نخواهیم داشت. از سوی دیگر 50 درصد صنایع آلاینده كشور امسال جمع شده و تا پایان سال 92 نیز مابقی آنها به طور كامل جمع می‌شود و بدین ترتیب باید بگوییم هیچ صنعت آلاینده‌ای تا پایان سال 92 در كشور نخواهیم داشت.

خط تولید یورو4 چند خودروی داخلی راه‌اندازی شد

وی همچنین از راه اندازی خط تولید یورو4 خودروهای مگان و كیانا در شركت سایپا و پارس خودرو خبر داد و گفت: در عین حال شركت ایران خودرو نیز از روز شنبه خط تولید یورو4 تعدادی از محصولات خود را راه اندازی می‌كند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان كرد: تلاش این است كه قیمت این خودروها در مقایسه با خودروهای قبلی تغییری نداشته باشد و قیمت آنها از محل بهره وری انرژی و كاهش قیمت تولید پوشش داده شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌ای برای انطباق خودروهای تولید داخل با استاندارد آلایندگی یورو4 گفت: بر اساس این برنامه تا 30 آذرماه سال جاری تمامی خودروهای تولیدی باید با استاندارد یورو4 منطبق شوند.

افزایش سالانه یك متر فضای سبز در تهران، مشهد و اصفهان قابل حصول است

محمدی‌زاده در ادامه یكی از برنامه‌های جامع كاهش آلودگی هوای كلانشهر‌های كشور را افزایش فضای سبز عنوان كرد و گفت: خوشبختانه امكان افزایش سالانه یك متر فضای سبز در تهران، مشهد و اصفهان قابل حصول است كه امیدواریم اعتبار این امر از ردیف اعتباری كه در اختیار وزارت كشور است یا محل درآمد ناشی از جرایم كه به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود تامین شود.

یكهزار و 500 واحد صنعتی به سیستم پایش آنلاین مجهز می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به اینكه اقدام وزارت نفت در خصوص توزیع سوخت با استاندارد یورو4 مناسب بوده است گفت: هم اكنون یك میلیون و 800 هزار لیتر سوخت روزانه با استاندارد یورو4 توزیع می‌شود كه این رقم تا پایان خردادماه به 9 میلیون و تا پایان تیرماه به 11 میلیون لیتر می‌رسد كه قطعا وزارت نفت تلاش خود را برای رساندن تمامی 59 میلیون لیتر سوخت مصرفی روزانه در كشور منطبق با استاندارد یورو4 انجام خواهد داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه آیین نامه استاندارد آلایندگی تاسیست و مصرف انرژی به دولت خبر داد و گفت: امیدواریم این آیین نامه هرچه سریعتر تصویب و ابلاغ شود كه بدین ترتیب مشكلی در زمینه مصرف انرژی در تاسیاست ساختمانی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینكه از سال گذشته پایش لحظه‌ای واحدهای صنعتی را آغاز كرده‌ایم گفت: تا پایان سال گذشته 650 واحد به این سیستم مجهز شده‌اند كه هم اكنون این رقم به هزار و 100 واحد رسیده و تا پایان سال جاری به هزار و 500 واحد افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 85 هزار واحد صنعتی مجوز دار در كشور گفت: از این تعداد 60 هزار واحد نیازمند پایش بوده و 10 هزار واحد از این تعداد پایش آنلاین نیاز دارند.

دریافتی محیط بانان از 750 هزار تومان تا یك میلیون و 100 هزار تومان است

وی در خصوص وضعیت محیط بانان نیز گفت: كف دریافتی محیط بانان 750 هزار تومان و سقف آن تا یك میلیون و 100 هزار تومان است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تقویت ساختار محیط زیست ادارات كل خبر داد و گفت: با توجه به دریافت مجوز استخدام 700 نفر در چارت سازمانی ادارات كل محیط زیست استان‌ها گفت: ظرف خرداد و تیرماه آزمون استخدامی این افراد برگزار می‌شود.

به گفته وی در عین حال مجوز راه اندازی 41 اداره و نمایندگی محیط زیست در شهرستان‌هایی كه تا كنون اداره نداشته‌اند نیز صادر شده است.

بودجه محیط زیست امسال 74/5 درصد رشد كرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اینكه بودجه جاری محیط زیست در سال جاری 23/7 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است از اختصاص ردیف درآمدی در بودجه عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری با میزان 28 میلیارد ریال برای نظارت كیفی بر واحدهای تولیدی و صنعتی برای نخستین بار در كشور خبر داد و گفت: بر این اساس میزان بودجه جاری سازمان حفاظت محیط زیست به 26/5 میلیارد تومان و رشد 26 درصدی رسید از سوی دیگر در بخش تملك دارایی نیز اعتبارات با 95 درصد رشد به 98/9 میلیارد تومان افزایش یافت كه به طور سر جمع اعتبار كل سازمان حفاظت محیط زیست به حدود 125 میلیارد تومان با رشدی معادل 74/5 درصد امسال افزایش یافت.

به گفته وی در بودجه امسال طرح‌های مختلفی از جمله طرح حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی، برنامه مدیریت آلاینده‌ها و پسماندها، و حفاظت از گونه‌های جانوری با تاكید بر گونه‌های در معرض خطر، ایجاد سیستم كنترل و پایش و ... با اعتبارات مصوب اجرایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha