دبیر جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران گفت: افراد مسن‌، زنان باردار و كودكان بیشتر بر اثرگرمازدگی آسیب می‌بینند چرا كه بدن آنان از آب بیشتری تشكیل شده است به گونه‌ای كه حدود 60 درصد از وزن بدن آنها آب است، بنابراین این افراد به آب بیشتری نیاز دارند.

سلامت نیوز : دكتر كیوان الچیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: گرمازدگی ممكن است به كاهش سطح هوشیاری و حتی تشنج كودكان بینجامد.

وی درباره عوارض گرمازدگی اظهار كرد: در گرمای تابستان هنگامی كه افراد در حال راه رفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند، ممكن است بر اثر شدت كاهش آب بدن چشمانشان سیاهی رود و حس كنند توانایی راه رفتن ندارند علاوه بر آن دچار گرفتگی عضلانی شوند و احساس خستگی در پا و اندام تحتانی آنان افزایش یابد در این شرایط دچار گرمازدگی شده‌اند.الچیان توصیه كرد: فرد گرمازده باید از محیط گرم دور شود، علاوه بر آن بدن او به شیوه غیرمستقیم خنك شود، به عنوان نمونه جلو باد كولر قرار بگیرند. لازم است از قرار دادن یخ روی بدن فرد گرمازده خودداری شود چرا كه ممكن است با انجام این كار او دچار سوختگی ثانویه شود.

وی اضافه كرد: اگر فرد گرمازده هوشیار است باید به او مایعات خنك نوشانده شود، در غیر این صورت بیمار به یك مركز درمانی منتقل شود تا مایعات بدن او تامین شود و امكان احیا وجود داشته باشد.دبیر جامعه پزشكان متخصص داخلی در ادامه اظهار كرد: افرادی كه داروهایی مانند داروهای مربوط به پرفشاری خون مصرف می‌كنند، مبتلایان به صرع و مصرف‌كنندگان داروهای بیماری‌های اعصاب و روان ممكن است بر اثر شدت گرمازدگی تشنج كنند.وی تاكید كرد: افرادی كه داروهای اعصاب و روان مصرف می‌كنند، لازم است روی كارتی داروهای مصرفی آنها نوشته شده باشد، تا در صورت ابتلای آنان به گرمازدگی و كاهش سطح هوشیاری، پزشك بتواند از داروهای مورد استفاده آنان آگاه شود.

دبیرجامعه پزشكان متخصص داخلی با اشاره به تاثیر افزایش سن برنیاز بدن به آب گفت: با افزایش سن پاسخ بدن به گرما كاهش می‌یابد و علائم تشنگی كمتر در فرد ظاهر می‌شود. در این شرایط لازم است میانسالان و سالمندان به میزان آب بدن خود توجه كنند چون در غیر این صورت ممكن است دچار عوارضی مانند افت فشار خون، آریتمی قلبی، بیماری‌های كلیوی، كاهش سطح هوشیاری و تشنج شوند.الچیان در پایان درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی اظهار كرد: در فصل گرم، لباس‌های روشن بپوشیم و از پوشیدن لباس‌های تنگ، چسبان و نایلونی خودداری كنیم علاوه بر آن به منظور جلوگیری از آفتاب‌زدگی صورت، كلاه بر سر بگذاریم. هنگام اوج گرما نیز تا حد امكان از منزل خارج نشویم و هنگام پیاده‌روی آب همراه خود داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha