قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در امور سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد با هشدار نسبت به كاهش سن اعتیاد در كشور از ادغام خدمات ترك اعتیاد در برنامه پزشك خانواده خبر داد.

سلامت نیوز : دكتر عباسعلی ناصحی همزمان با هفته ملی مبارزه با مواد مخدر در نشستی با خبرنگاران، گفت: اعتیاد مسئله‌ای است كه ابعاد مختلفی دارد. از نظر وزارت بهداشت بعد سلامتی و بهداشتی درمانی اعتیاد بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از نظر سیستم سلامت، اعتیاد یك بیماری مزمن و صعب‌العلاج و دارای عوارض متعدد جسمی و روانی تلقی می‌شود. اعتیاد ابعاد اجتماعی نیز دارد و به عنوان شایع‌ترین آسیب اجتماعی مطرح است. ابعاد اقتصادی، امنیتی و انتظامی اعتیاد نیز قابل توجه است.

نوجوانان؛ هدف مافیای اعتیاد

وی با اشاره به روزشمار هفته مبارزه با مواد مخدر و برنامه‌های وزارت بهداشت در این هفته، ادامه داد: هدف اصلی مافیای اعتیاد، درگیر كردن جوانان كشور است. بزرگترین گروه سنی كه درگیر اعتیاد هستند، سنین 20 تا 35 سال یعنی سنین جوانی است. از طرف دیگر هدف مافیای اعتیاد، درگیر كردن سنین پایین‌تر است. سن اعتیاد در سال‌های اخیر كاهش یافته است و گروهی از نوجوانان نیز گرفتار شده‌اند.

وی افزود: باورهای دینی و فرهنگی نیز نقش مهمی در كنترل اعتیاد دارند. در كشور ما كه مسلمان هستیم و از فرهنگی غنی برخورداریم، بروز اعتیاد با مبانی دینی و فرهنگی‌مان سازگار نیست. بر این اساس در جهت پیشگیری از این مبحث، برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تلاش می‌شود.ناصحی ادامه داد: اعتیاد مسئله‌ای نیست كه با گروه خاصی از جامعه در ارتباط باشد، همه افراد به نوعی می‌توانند درگیر این مبحث شوند، بر این اساس تمام نهادها اعم از دولتی و غیردولتی باید در مبارزه با اعتیاد سهیم باشند.

قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در امور سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد به نقش قوه قضاییه در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مافیای مواد مخدر، اشاره كرد و گفت: در این زمینه گروه زیادی از مردم و سازمان‌های غیردولتی همراه با سازمان‌های دولتی و وزارت بهداشت در امر مبارزه با اعتیاد فعال هستند.ناصحی به شعار «نسل جوان ایرانی ایمن از اعتیاد سرمایه ملی است، پس به سلامتی فكر كنیم نه به مواد»، به عنوان شعار هفته مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اشاره كرد و گفت: در امر پیشگیری و درمان و مبارزه با اعتیاد سازمان‌هایی نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای، معاونت اجتماعی وزارت كشور و... با وزارت بهداشت همكاری‌های خوبی دارند. درصد زیادی از زندانیان اعتیاد دارند و گروه زیادی از آنها به دلیل جرایم اعتیاد دستگیر شده‌اند. وزارت بهداشت با همكاری سازمان زندان‌ها برای كاهش آسیب و درمان در زندانیان معتاد، برنامه‌های خوبی دارد و این برنامه‌ها به طور مستمر در حال انجام است.

ناصحی به برنامه ادغام خدمات پیشگیری از سوء مصرف مواد در نظام شبكه، خبر داد و گفت: این برنامه اكنون در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در حوزه پیشگیری داشته است.

وی اجرای برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، اجرای برنامه‌های مهارت‌های فرزندپروری جهت خانواده‌ها، آموزش كارشناسان دانشگاه‌ها در حوزه پیشگیری از سوء مصرف مواد، طراحی برنامه پیشگیری از سوء‌ مصرف مواد در محیط‌های آموزشی، برنامه درمان سوء مصرف مواد و... را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای كنترل، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد عنوان كرد.

قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در امور سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد همچنین گفت: درمان اعتیاد سخت است اما شدنی است و با گسترش مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتیاد در این زمینه موفق بوده‌ایم. هر چند ممكن است درمان اعتیاد به درمان كامل منجر نشود اما می‌تواند كاهش آسیب را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر 189 مركز درمان اعتیاد در بخش دولتی و در سطح دانشگاه‌ها فعالند. همچنین دو هزار و 162 مركز نیز با مجوز وزارت بهداشت به صورت خصوصی خدمات ترك اعتیاد را ارائه می‌دهند. در حال حاضر 47 هزار و 233 نفر تحت پوشش مراكز درمان دولتی و 385 هزار و 417 نفر تحت پوشش مراكز غیر دولتی قرار دارند. عمده این مراكز برای درمان اعتیاد در مواد مخدر فعالیت می‌كنند. در مجموع اكنون در سطح كلی كشور كمبودی از نظر مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتیاد نداریم، اما ممكن است در برخی از استان‌ها این كمبود را داشته باشیم.

مدیركل دفتر سلامت اجتماعی روانی و اعتیاد وزارت بهداشت از ادغام خدمات ترك اعتیاد در برنامه پزشك خانواده خبر داد و گفت: طی چند ماه آینده برنامه پزشك خانواده به مرحله اجرا می‌رسد و قرار است خدمات ترك اعتیاد نیز در این برنامه ادغام شود. پیش‌بینی می‌شود با این ادغام، كیفیت خدمات درمانی و همچنین پوشش خدمات ارتقای قابل ملاحظه‌ای یابد.وی به برنامه‌های كاهش آسیب وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: به دنبال اجرای این برنامه‌ها شاهد هستیم كه طی 10 سال گذشته آسیب‌ها و عوارض اعتیاد به صورت قابل ملاحظه‌ای كاهش داشته است، از نظر بهداشتی، گسترش HIV / ایدز مهم‌ترین آسیب اعتیاد است كه به دنبال برنامه‌های كاهش آسیب، كاهش شیب ابتلا به HIV و ایدز تزریقی طی چند سال گذشته را شاهد هستیم.وی افزود: همچنین بر روی درمان، كنترل و كاهش آسیب سوء مصرف الكل نیز تمركز كرده‌ایم. این برنامه‌ها از یك سال گذشته به صورت جدی در حال پیگیری است و برنامه‌های مختلفی در این زمینه طراحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha