محققان ژن جدیدی را كشف كرده‌اند كه خطر بروز آسم را در كودكان ‪۷۰‬ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از پاریس، نقش ژن "‪ "ORMLD3‬كه بر روی كروموزم شماره ‪ ۱۷‬قرار گرفته است در كودكان مستعد آسم در پنج كشور مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این مطالعه در مجله "نیچر" منتشر شده است.

در این مطالعه ‪ ۲۴‬كارشناس از كشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریكا و اتریش نمونه‌های بدست آمده از ‪ ۹۹۴‬كودك مبتلا به آسم را با ‪ ۱۲۴۳‬كودك عاری از این بیماری در این پنج كشور مقایسه كردند.

نتایج این مطالعه نشان داد كودكان آسمی ‪ ۶۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد بیشتر از كودكان غیرآسمی احتمال دارد جهش ژنتیكی"‪"single-nucleotide polymorphisms‬ را در ژن ‪ ORMLD3‬داشته باشند.

میریمام موفات از موسسه ملی قلب و ریه در امپریال كالج لندن می‌گوید این یافته‌ها علت بروز آسم را به طور كامل توضیح نمی‌دهد، اما بخش مهمی از معمای محیط زیست-ژن را كه در بروز این بیماری نقش دارند حل می‌كند.

به نظر می‌رسد ژن ‪ ORMLD3‬از نظر تكامل تدریجی، بخش بسیار قدیمی ژنوم انسان باشد. ژنهای مشابه این ژن در موجودات ابتدایی نظیر مخمر یافت می‌شود.

این ژن از دستگاه ایمنی انسان باستان برجای مانده است ، هرچند عملكرد دقیق این ژن و نقشی كه در بروز آسم ایفا می‌كند نامشخص است.

آسم التهاب مجاری تنفسی برونش است كه با انقباض مجاری تنفسی شده ، باعث تنگی نفس و خس خس سینه می‌شود.

این بیماری علل پیچیده‌ای دارد ، داشتن زمینه ژنتیكی و واكنش حساسیتی به عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا، دود سیگار، تنش، ورزش یا بروز عواطف شدید باعث بروز آسم می‌شوند.

این بیماری طی دههای اخیر به ویژه در مناطق شهری كه كیفیت هوا نامناسب است شیوع یافته است بطوری كه در حال حاضر شایعترین اختلال مزمن در كودكان امروزی محسوب می‌شود. این بیماری با دارو قابل كنترل است، اما درمان نمی‌شود.

به نظر نمی‌رسد این ژن بخشی از فرایند آلرژیك باشد. از آنجا كه بیان این ژن در بیماران آسمی افزایش می‌یابد، امكان تهیه دارویی برای درمان آن در آینده میسر خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha