دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 51359
سلامت نیوز: ما قهوه را به خاطر طعم، عطر و البته انرژی زا بودن آن دوست داریم اما در اینجا به 20كاربرد غیرمعمول آن اشاره می كنیم. این نكات به شما استفاده های شگفت انگیز و غیرعادی دانه های قهوه تازه یا قهوه آسیاب شده كه تازگی خود را از دست داده یا گل باقی مانده از قهوه استفاده شده ته فنجان تان كه هر روز و هر هفته آن را دور می ریزید را نشان می دهد.

از بین بردن بوی نامطبوع درون یخچال: آیا تا به حال پیش آمده كه بوی قهوه را به بوی غذاهای مانده دو هفته پیش، مواد غذایی نیمه خراب و شیر فاسد شده ترجیح دهید؟ اگر یخچال شما كابوسی از بوهای بد و نامطبوع است، مقداری پودر قهوه تازه و استفاده نشده را درون ظرفی ریخته و در یخچال قرار دهید و بگذارید یكی دو روز همان جا بماند. قهوه بوهای مختلف را جذب می كند و هرگاه درب یخچال را باز كنید، هوس یك فنجان قهوه داغ خواهید كرد. این فن برای از بین بردن بو در جاهای دیگر نیز كاربرد دارد. فقط مقداری از این ماده را در یك ظرف یا بسته بریزید و در محل موردنظر بگذارید و با بوهای بد خداحافظی كنید.

كاهش سلولیت در بدن: تقریباً همه كرم های گران قیمت از برنده سلولیت، یك تركیب اصلی مشترك دارند و آن كافئین است كه طبق باور عمومی، سوخت و ساز چربی را افزایش داده و پیدایش این كیسه های چربی زیر پوست را كاهش می دهد. برای درست كردن داروی ضدسلولیت در خانه، مقداری قهوه مصرف شده گرم را با مقداری روغن نارگیل مخلوط كرده و چند دقیقه به طور دورانی روی پوست خود در جاهایی كه سلولیت وجود دارد، ماساژ دهید و سپس آن را بشویید.

از بین بردن بوی دستها: سیر، ماهی سالمون، گشنیز- اینها برخی از موادی هستند كه هنگامی كه پخته می شوند بوی بسیار دلپذیری دارند، اما وقتی چند ساعت بعد بوی آنها را در دست های خود حس كنید، برایتان بسیار ناخوشایند می شوند. با مالیدن مقداری پودر قهوه استفاده شده به دست هایتان و آب كشیدن آنها با آب ولرم، می توانید از بوی آنها خلاص شوید.
ساخت كود غنی شده: حتماً دلیلی وجود دارد كه بسیاری از باغبان ها توصیه اكید برای اضافه كردن پودر قهوه مصرف شده به كودهای خود دارند. خاك حاوی فسفر، پتاسیم، منیزیم و مس است، كه هان طور كه تجزیه می شوند نیتروژن آزاد كرده و كمی هم اسیدی هستند كه قطعاً برای خاك بسیار عالیند. درصورتی كه شما زیاد از كودها استفاده می كنید، می توانید از خاك قهوه استفاده شده كافه نزدیك منزل خود نیز برای زمین تان استفاده كنید.

براق كردن موها: چه كسی دوست ندارد موهایی براق و سالم نداشته باشد؟ اغلب قهوه به عنوان درمانی ساده و طبیعی برای جلای بیشتر موها توصیه می گردد. یك قوری قهوه غلیظ دم كنید و بگذارید تا سرد شود، سپس آن را به موهای خشك و تمیز خود بمالید و بگذارید حداقل برای بیست دقیقه روی موها بماند و سپس آبكشی كنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر این عمل را یك یا چند بار در هفته انجام دهید.

رنگ طبیعی: رنگدانه های طبیعی ای كه در قهوه وجود دارد نوعی رنگ طبیعی فوق العاده برای رنگ كردن پارچه، كاغذ و تخم مرغ های رنگی عید و حتی موهای شما مس باشد. كاغذ را با مقداری قهوه دم كرده غلیظ رنگ بزنید و اجازه دهید تا خشك شود. انواع پارچه را نیز می توانید با خواباندن در قهوه داغ رنگ كنید. البته رنگ قهوه زیاد دوام ندارد و ممكن است رنگ خود را پس دهد بنابراین بهترین روش برای رنگ كردن چیزهایی است كه خیلی كم شسته می شوند یا این كه اصلاً شسته نمی شوند. روشی كه در قسمت قبلی برای براق كردن موها به آن اشاره شد، ممكن است به تدریج سبب رنگ گرفتن موهای شما گردد.

پاك كردن بخاری یا منقل: آیا دوست دارید بدون ایجاد گردو خاك و كثیفی بخاری یا منقل خود را تمیز كنید؟ پس به این روش عمل كنید. اجازه دهید زغال ها و خاكستر آن سرد شده، مقداری پودر قهوه استفاده شده مرطوب را روی همه خاكستر بپاشید و بگذارید برای 15دقیقه به همان شكل بماند و سپس تمام خاكستر را بیرون بریزید. گرد قهوه به خاكسترها می چسبد و باعث می شود گردو خاك به هیچ عنوان پخش نشود.

پر كردن جای سوزن: دانه های خشك مصرف شده قهوه بهترین پر كننده جاسوزن هایی هستند كه در خانه درست می كنید. شما می توانید قهوه را در تكه پارچه ای پیچیده و با یك بند آن را ببندید و آن را درون یك جا تخم مرغی یا ظرفی كوچك قراردهید. این دانه ها سوزن های شما را از زنگ زدن نیز محافظت خواهدكرد.

لایه برداری پوست: از خاصیت های مشابهی كه چبق گزارش های رسیده از قوه در اختیار است، كاهش پیدایش سلولیت است كه می تواند پوست را صاف تر و محكم تر نماید و همچنین بافت پودر قهوه می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد. با تركیب یك قاشق سوپخوری پودر قهوه با نصف قاشق سوپخوری روغن زیتون و در صورت تمایل یك قطره از روغن مورد علاقه خود، پاك كننده ای با پایه قهوه برای خود درست كنید.

دور كردن مورچه ها:
مقداری پودر قهوه مصرف شده خشك را در جاهایی از خانه یا حیاط كه محل تجمع مورچه ها می باشد، بپاشید چون باعث فراری دادن آنها می گردد. برای از بین بردن تعداد زیاد مورچه، یك قوری بزرگ قهوه دم كشیده را درست روی لانه آنها بریزید.

حاصلخیز كردن گیاهان: گیاهانی كه اسیدها را دوست دارند برای اینكه شما قهوه استفاده شده خود را روی ریشه های آنها بریزید، بسیار خرسند خواهند شد. آزالیا، بوته های زغالخته و گل صدتومانی برخی از گیاهانی هستند كه وقتی به آنها قهوه داده می شوند، رشدشان بیشتر و از همه انواع مواد مغذی سرشار می گردند. همچنین می توانید ته مانده و رسوبات قهوه درون لیوان خود را با كمی آب رقیق نموده و داخل گلدان های گل بریزید البته درصورتی كه دارای شكر و خامه نباشند.

دور كردن گربه ها از باغچه: باغچه كوچك شما محل زیبایی برای رشد گیاهان تازه، میوه ها و سبزی ها هستند، اما ظاهراً این باغچه برای گربه ها محلی بزرگ و مناسب برای دفع فضولات محسوب می شود. شما تنها با روش پاشیدن مقداری پودر قهوه مصرف شده كه در بالا هم به آن اشاره كردیم می توانید گربه ها را از باغچه زیبای خود دور كنید.
تمیز كننده سطوح مختلف: پودر قهوه پاك كننده ای ملایم و غیراسیدی برای سطوحی مانند پیشخوان های آشپزخانه، وسایل آشپزی و یخچال هستند. از این محلول می توانید به صورت تنها و یا تركیب كردن با مقداری مایع ظرفشویی استفاده كنید.

پرورش قارچ:
پودر قهوه مصرف شده می تواند محیط كشتی مناسبی برای پرورش انواع قارچ های صدفی باشد. شما می توانید بسته های مخصوص پرورش قارچ كه شامل كود اصلاح شده قهوه، ریشه قارچ و شیشه های كوچك اسپری است را از شركت های مربوطه خریداری كرده و قارچ پرورش دهید. این بسته ها می توانند طی ده روز حدود700گرم قارچ بدهند.
دفع كك ها: مقداری پودر قهوه مصرف شده مرطوب را پس از استحمام روی پرزهای پوست حیوان خانگی خود بزنید تا كك ها را از آنها دور كند. این محلول مانند یك داروی شیمیایی عمل می كند و در ضمن وقتی سگ یا گربه شما روی مبلمان یا فرش های شما می نشینند بوی قهوه را به آنها منتقل می كنند.

پركننده گلدان های تزیینی: دانه های قهوه كهنه یا آلوده می توانند وسیله های مناسب برای تزیین منزل شما باشند. از آنها برای پر كردن گلدان ها یا لیوان مداد و خودكارهای خود استفاده كنید. آنها نه تنها زیبا هستند بلكه فضا را هم برای مدتی خوشبو می كنند.

درست كردن كود با استفاده از نوعی كرم:
نوعی كرم های خاكی قرمز رنگ پر پیچ و خم وجود دارند كه در سیستم كودسازی با كرم استفاده می شوند. این كرم ها مانند ما انسان ها عاشق قهوه هستند. دلیل این موضوع خیلی روشن نیست اما اگر بخواهید این كرم ها همه زباله های آشپزخانه شما را ببلعند كه این موجودات كوچك نامطبوع در این كار به طور حیرت آوری مؤثر هستند، باید طبق اصول خاص و منظمی مقداری پودر قهوه را به بستر آنها اضافه كنید.

عنصر اصلی برای دستورالعمل های سری آشپزی:
تنها مقدار ناچیزی قهوه می تواند تركیبی باشد برای ایجاد حسی خاص به خوراكی هایی مانند خوراك لوبیای پر ادویه، بستنی و كیك شكلاتی. مقدار كمی از آن را برای خواباندن استیك استفاده كنید كه هم گوشت را به طور ناباورانه ای ترد می كند و هم مزه آن را كمی دودی می كند.
تعمیر خراشیدگی های روی مبلمان: خراشیدگی های روی مبلمان چوبی خود را می توانید با مالیدن مقداری قهوه فوری كه با كمی آب به شكل خمیر درآمده، خیلی راحت از بین ببرید. اگر لازم بود این كار را آن قدر ادامه دهید تا خراشیدگی چوب پر شود.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha