دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشدید مبارزه با سران مافیای مواد مخدر و برخورد با دانه درشتهای قاچاق مواد به عنوانی یکی از اولویتهای دستگاههای اجرایی در سال جاری خبر داد.

سلامت نیوز : مصطفی محمدنجار پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: فقر، مشکلات اقتصادی و بلای خانمانسوز مواد مخدر و روانگردان جهان امروز را درگیر کرده است. نظام سلطه برای فروپاشی خانواده و تسلط بر اندیشه جوانان، گرفتن اعتماد به نفس و عقب نگه داشتن کشورهای در حال توسعه از این ابزار استفاده می‌کند.

وزیر کشور نقش خانواده را در پیشگیری از مصرف مواد مخدر بسیار مهم عنوان کرد و افزود: مادر نقش مهمی در این زمینه می‌تواند داشته باشد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدنجار تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر باید همه جانبه باشد تا بتوانیم به هدف خود برسیم. چرا که گردش مالی مواد مخدر چیزی حدود 870 میلیارد دلار است که ترویج قاچاق و انتقال مواد، سوداگران را وسوسه می‌کند و درآمد ناشی از مواد مخدر صرف کارهای تروریستی می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه مقابله با مواد مخدر پیشتاز بوده گفت: در سازمان ملل ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر نامیده شده تا جایی که سازمان ملل در سال 2009 میلادی اعلام کرد 89 درصد کشفیات که 68 درصد آن مرفین و 33 درصد آن هروئین است توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.دبیرکل ستاد مواد مخدر به اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 494 تن مواد مخدر و روانگردان در کشور کشف شده و 300 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر انجام شده که طی آن 2400 باند مواد مخدر منهدم شده است.

سند جامع پیشگیری از اعتیاد ابلاغ شد

وی تصویب سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد را به عنوان یکی از نقاط قوت برنامه‌ها در رابطه با اعتیاد دانست و گفت: این سند به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچینی 3.3 میلیون نفر در برنامه‌های آموزش پیشگیری از اعتیاد شرکت کردند و حدود 3500 ساعت برنامه دیداری و شنیداری از رسانه ملی پخش شده است.

به گفته وزیر کشور بیش از 50 درصد از معتادان کشور جلب و پوشش داده شده‌اند. و راه‌اندازی مراکز نگهداری معتادان در 15 استان کشور راهکاری برای درمان معتادان است.

محمدنجار افزود: ما در زمینه برخورد با مواد مخدر صنعتی خلاء‌ قانونی داشتیم که با اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر این خلاء‌ برطرف شد و اکنون با کمک استانداران مراکزی در استانها راه‌اندازی شده که چرخه کامل درمان، سم‌زدایی و بازتوانی انجام می‌شود و به اشتغال می‌انجامد و می‌توان گفت، معتاد با وضعیت سلامت به جامعه باز می‌گردد.

۷ اردوگاه معتادان دایر می‌شود

وزیر کشور از پیگیری‌های دستگاههای اجرایی برای راه‌اندازی 7 اردوگاه مخصوص معتادان خبر داد و گفت:‌ با کمک رئیس جمهوری 90 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این مراکز اختصاص داده شده که به زودی شاهد بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.

ایجاد مراکز سیار پیشگیری از اعتیاد در مدارس

محمدنجار همچنین انجام 220 طرح تحقیقاتی را برای علمی کردن مبارزه با مواد مخدر از دیگر کارهای انجام شده خواند و افزود: تشدید مبارزه با سران مواد مخدر و برخورد با دانه‌درشت‌ها امسال در برنامه کاری‌مان است و بنا داریم تا با راه‌اندازی مراکز سیار پیشگیری از اعتیاد در مدارس و اطلاع رسانی به خانواده‌ها همچنین راه‌اندازی شبکه پایش مصرف مواد مخدر و پوشش معتادان بی‌بضاعت گامی در جهت پیشگیری و اصلاح معتادان برداریم.

محمدنجار گفت: همکاری و برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از جمله سرفصل‌های ماست چرا که ما هزینه زیادی برای انسداد مرزها کرده‌ایم. البته نه فقط در شرق کشور برای جلوگیری مواد بلکه مرزهای غربی کشور را نیز برای جلوگیری از خروج مواد مخدر بسته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha