یك فوق تخصص گوارش:مصرف خودسرانه‌ی داروهای مسكن موجب خونریزی‌های گوارشی می‌شود

۱۳۹۱/۰۴/۰۹ - ۱۴:۰۱ - کد خبر: 51597
سلامت نیوز: یك فوق تخصص گوارش گفت: مصرف خودسرانه‌ی داروهای مسكن علاوه بر ایجاد عوارض كلیوی و كبدی، موجب خونریزی‌های گوارشی می‌شود و مصرف قرص‌های آسپرین پوشش دار تاثیری در كاهش خطر خونریزی‌های گوارشی ندارد.

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه یكی از علل مهم خونریزی‌های گوارشی، خصوصا در افراد میانسال مصرف مسكن‌ها است، گفت: افرادی كه دچار بیماری‌های استخوانی و آرتروز هستند، بدون مشورت با پزشك از قرص‌های NSAIDS مانند بروفن، ایندومتاسین و دیكلوفناك استفاده می كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه گفت: مصرف خودسرانه‌ی این قرص‌ها علاوه بر ایجاد عوارض كلیوی و كبدی، موجب خونریزی‌های گوارشی می‌شود. بر اساس مطالعات، افراد میانسال در سنین بالاتر از 65 تا 70 سال در معرض خطر بیشتر برای ایجاد زخم و خونریزی‌های گوارشی ناشی از مصرف داروهای مسكن قرار دارند.

وی با تاكید براینكه خونریزی‌های گوارشی ناشی از مصرف داروهای مسكن درافرادی كه همزمان دو نوع از قرص‌های مسكن را مصرف می‌كنند خطری جدی و تهدید كننده‌ی سلامتی است، تصریح کرد: بیمارانی كه مشكل قلبی و مفصلی دارند و داروهای ضدانعقاد خون و مسكن مصرف می‌كنند یا دچار سكته‌ی قلبی یا مغزی شده‌اند همزمان داروی كومادین یا وارفارین هم مصرف می‌كنند و یا افرادی كه دارای سابقه‌ی زخم اثنی عشر دارند و پزشك معالجشان از ابتلا به این عارضه اطلاعی ندارد در معرض خطر خونریزی‌های گوارشی ناشی از مصرف داروهای مسكن هستند.

دكتر دریانی با تاكید بر اهمیت اطلاع پزشك از سابقه‌ی بیماری‌های قبلی بیماران در مراجعه به پزشك گفت: برای پشگیری از خونریزی‌های گوارشی در افراد میانسال، همزمان با تجویز داروهای مسكن از داروهای كاهش دهنده‌ی اسید معده مانند امپرازول یا پنتاپرازول ( یك قرص قبل از صبحانه) استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینكه مصرف قرص‌های آسپرین COATED (پوشش دار) و آسپرین‌های بافر تاثیری در كاهش خطر خونریزی‌های گوارشی ندارد، افزود: برخلاف تصور عامه‌ی مردم، مصرف قرص‌های آسپرین پوشش‌دار كه در روده باز می‌شود بی‌خطر نبوده و این قرص‌ها هم مانند قرص‌های آسپرین معمولی موجب ایجاد زخم‌های معده می‌شود، زیرا دارای عوارض سیستمیك بوده و عوارض این دارو پس از جذب شدن در خون ایجاد می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی در ادامه تصریح كرد: با توجه به این كه داروهای مسكن تزریقی و شیاف‌ها، اثرات خود را به صورت سیستمیك و از طریق جذب شدن در خون اعمال می‌كنند، مصرف داروهای تزریقی مسكن مانند آمپول دیكلوفناك و پونستان و حتی شیاف‌ها نیز مانند داروهای خوراكی دارای عوارض گوارشی هستند.

دكتر دریانی در پایان خاطرنشان كرد: افراد میانسال و بیمارانی كه همزمان دو داروی ضدالتهابی مصرف می‌كنند و بیمارانی كه تحت درمان‌های كورتونی هستند، بیشتر در معرض خطر خونریزی‌های گوارشی قرار دارند و باید تحت نظر پزشك داروها را مصرف كنند و قبل از مصرف این داروها باید بیمار از نظر احتمال وجود میكروب هلیكوباكترپیلوری بررسی شوند تا اقدامات درمانی مناسب برای از بین بردن این میكروب انجام شود.
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.36765s, 19q