رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه لازم است بیمارستان‌ها برای اجرای طرح پزشك خانواده آماده شوند، عنوان كرد: البته باید زمان مناسبی را برای استقرار این طرح در بیمارستان‌ها در نظر گرفت.

بیمارستان‌ها برای اجرای طرح پزشك خانواده آماده شوند

سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه لازم است بیمارستان‌ها برای اجرای طرح پزشك خانواده آماده شوند، عنوان كرد: البته باید زمان مناسبی را برای استقرار این طرح در بیمارستان‌ها در نظر گرفت.

دكتر باقر لاریجانی در دومین همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی كه با محوریت موضوعی «نقش رهبری و منابع انسانی در اعتباربخشی بیمارستانی» در سالن همایش‌های پورسینا برگزار شد، ادامه داد: اجرای طرح پزشك خانواده سنگین است اما شاید بتوان نظام سلامت را بسامان‌تر كند.وی در ادامه با بیان اینكه در حال حاضر حدود هزار بیمارستان در كشور داریم، اظهار كرد: با توجه به ضوابطی كه به وجود آمده بحث اعتباربخشی برای ارزیابی این بیمارستان‌ها مطرح شده است. این طرح چندین بار در شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت مورد بحث كارشناسی قرار گرفت و بناست از این پس ملاك ارزیابی بیمارستان‌ها نیز قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛لاریجانی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت اعتباربخشی را به عنوان یك استراتژی در ارتقای خدماتش مورد توجه قرار داده است، گفت: اگر به 20 سال گذشته بازگردیم، مباحث مربوط به ارزیابی منوط به مراجعه ارزیابان و پر كردن مخفیانه چك‌لیست‌ها بود، در همان سال‌ها نگاه جدیدی مبنی بر طراحی فرم‌های ارزشیابی به وجود آمد، اما امروز ارزیابی بیمارستان‌ها بر اساس استانداردهای اعتباربخشی، ارتقاء یافته مدل‌های پیشین است و این مدل به فرآیندها توجه بیشتری دارد.رییس دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران با بیان اینكه اعتباربخشی مخصوص مراكز درمانی است،‌ گفت: بیمارستان‌های آموزشی نیز باید كف اعتباربخشی مراكز درمانی را داشته باشند تا در این خصوص قوی‌تر عمل كنند.

وی با اشاره به اینكه ارائه خدمات درمانی، بخش بزرگی از نظام سلامت را تشكیل می‌دهد، عنوان كرد: دو سند نقشه جامع علمی كشور و نقشه تحولی نظام سلامت، اخیرا تدوین شده‌اند باید گفت یك‌سوم این استراتژی‌ها مربوط به مباحث بیمارستانی است.لاریجانی اضافه كرد: بیمارستان‌ها، پیچیده‌ترین واحدهای اجتماعی هستند كه روند اداره آنها مشكل است، به همین خاطر لازم است برای ارتقای ارائه خدمات در این مراكز اهتمام ویژه‌ای مبذول شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران ضمن تاكید بر اینكه باید تلاش كنیم موثرترین راهكارها را برای مدیریت بیمارستان‌ها بكار گیریم، عنوان كرد: پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی در دنیا دارای سابقه است و تجارب متعددی در این خصوص وجود دارد. اما باید فرهنگ خود را در مبانی استانداردهای اعتباربخشی نهادینه كنیم.وی در ادامه به منشور حقوق بیمار اشاره كرد و گفت: بندهای مربوط به منشور حقوق بیمار و بحث ایمنی او به استانداردهای اعتباربخشی اضافه شده است. امید است با طراحی درست از فرآیندها و پایش مناسب شاهد ارتقای كیفیت ارائه خدمات باشیم. اعتباربخشی می‌تواند ارتقای فعلی كیفیت خدمات را تضمین كند و باعث شود مردم خدمات بهتری را از بیمارستان‌ها دریافت كنند.

در ادامه این همایش دكتر پژمان شادپور معاون مركز تحقیقات مدیریت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه بیمارستان جزئی از زنجیره صنعت خدمات است، گفت: 12 سال قبل ابزار استانداردسازی ایزو را از صنعت وام گرفتیم. می‌شد از این طریق فرآیندها را استاندارد كرد. همچنین از 9 سال قبل ESQM به كمك كمی‌سازی ارائه خدمات آمد. 6 سال قبل نیز به عرصه جشنواره بهره‌وری و تعالی سازمانی ورود پیدا كردیم. اكنون این باور به وجود آمده است كه هدایت موفق بیمارستان به كسب دانش و مهارت در علوم و فنون متعدد دیگری از جمله مدیریت نیروی انسانی و اقتصاد نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: در همین راستا مركز تحقیقات مدیریت بیمارستانی سعی می‌كند از طریق ارائه مشاوره در حل مسائل مشخص مدیریت بیمارستانی تاثیرگذار بوده و بر توانمندی عملیاتی مدیران ارشد بیفزاید. امید است این مركز به برترین مرجع قابل اطمینان دانش و اطلاعات بیمارستانی در كشور تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha