دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5237

گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند اولین گروه از سلولهای زنده مرکب را از اجزای ساده و بطور مصنوعی بوجود آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان مرکز انریکو فرمی دانشگاه رم که نتایج تحقیقات خود را در سومین دوره کنگره بین المللی "ترکیبات بیولوژی" در زوریخ سوئیس ارائه کرده اند، موفق شدند با استفاده از 37 آنزیم، لیپید و مولکولهای دیگر ترکیبات پروتئین هایی را بسازند که از میزان بالایی ژن "جی اف پی" ( پروتئین فلورسانت سبز) برخوردارند و همانند سلولهای زنده طبیعی از خود علائم حیات نشان می دهند.

این اقدام دانشمندان ایتالیایی، اولین تلاش برای ایجاد اشکالی از زندگی از "هیچ" است. در حقیقت این دانشمندان از چند ماده اولیه برای دستیابی به ترکیبات پروتئینی و زنده کردن یک سلول استفاده کرده اند.

براساس گزارش آنسا، این محققان به منظور دستیابی به این شکل از حیات، نیاز به مواد ژنتیکی داشتند که توانایی کپی برداری از خود را داشته باشند. به این منظور، این گروه تحقیقاتی فرایند ترکیب پروتئین ها را با ایجاد لیپوزم های مصنوعی یا ساختارهای لیپدی آغاز کردند و سپس مواد ژنتیکی را که از قبل آماده کرده بودند به این ترکیب افزودند.

این دانشمندان در ادامه این فرایند، در لیپوزم ها، ژنهایی که آنزیم ها را برای ترکیب کردن مولکولهای کوچک لیپید، برنامه ریزی می کنند، فعال کردند و به این ترتیب موفق شدند سلولهای لیپوزم دختری را تولید کنند. چند ساعت بعد برخی از لیپوزم های بدست آمده، پروتئین های "جی اف پی" را بوجود آوردند.

به این ترتیب، محققان ایتالیایی موفق شدند، سلولهای مرکب مصنوعی را بوجود آورند که اثراتی از حیات مصنوعی را نشان می دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha