سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5272

یك كارشناس ارشد روانشناسی اظهار داشت: عوارضی همچون گیجی و اختلال در حافظه از عواض جسمانی مصرف حشیش است.

مهندس امیرحسین امینیان در گفت‌ وگو با ایسنا، افزود: "حشیش" شایع‌ترین ماده غیر قانونی در سراسر جهان است كه از گیاهی بنام "شاهدانه هندی" كه شبیه گزنه است، بدست می‌آید.

وی اضافه كرد: ‌صمغ چسبنده‌ گیاه شاهدانه را به صورت قالبی كه به رنگ سبز خاكستری و یا قهوه‌ای مایل به سبز است، در می‌آورند و به آن حشیش می‌گویند و از برگ‌های خشك شده آن نیز ماده مخدر ضعیف‌تری به نام "ماری جوانا" بدست می‌آید.

مهندس امینیان نام‌های رایج این ماده مخدر را ماری جوانا، گراس، ‌علف، ‌بنگ، ‌جرس، سیگاری و حشیش عنوان و مواردی همچون افزایش فشار خون، ‌گیجی،‌ افزایش اشتها‌، قرمز شدن چشم‌ها، تند شدن ضربان قلب،‌ اختلال در حافظه، ‌بی‌توجهی‌، تغییر در درك و رنگ و صدا را از عوارض جسمانی مصرف حشیش برشمرد و گفت: شنیدن صداهای غیر واقعی، ‌صحبت‌های نامربوط، ‌رفتارهای غیرعادی‌، اضطراب‌ و افسردگی از علائم شدید روانی مصرف حشیش است.

وی علائمی همچون سرخوشی‌، احساس اعتماد به نفس، ‌احساس عمومی خوب بودن بعد از مصرف حشیش را یادآور شد و تصریح كرد: یك مصرف كننده تازه كار بعد از یك بار مصرف سیگاری و یك مصرف كننده سابقه دار تا روزانه 20 بار مصرف، به علائم دلخواه می‌رسند.

این كارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: مصرف حشیش در مقادیر بالا خطر بروز حملات اضطرابی، ‌هول و بدبینی و توهم را در پی دارد، بنابراین افرادی كه از این ماده استفاده می‌كنند به دلیل عدم تعادل ناشی از آن نبایست رانندگی كنند.

وی با بیان این كه مصرف حشیش امكان بروز یا تشدید حالات جنون را زیاد می‌كند، تاكید كرد: ‌در صورتی كه چنین حالتی در فرد بروز نماید، حتما می‌بایست بیمار را به بخش روانپزشكی ارجاع داد و همچنین باید مصرف كننده را مطمئن كرد كه علائم تحریك پذیری، ‌كسالت‌ و اختلال الگوی خواب، پس از خروج دارو از بدن مرتفع خواهد شد و نیازی به تجویز دارو مگر به توصیه پزشك وجود ندارد.

رئیس مركز مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم پزشكی یزد در پایان یادآور شد: ‌از جمله عوارض طولانی مدت مصرف حشیش ابتلا فرد به بی‌انگیزگی‌، عدم تمایل برای شروع هر كاری، بی‌احساسی،‌ بی انرژی بودن و چاق شدن است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha