مدت‌هاست هشدارهای زیادی درباره اشباع بازارهای داخلی از تجهیزات و داروهای چینی شنیده می‌شود. اما مسئولان اعتقاد دارند كه این كالا از طریق قاچاق وارد كشور می شود!همین پاسخ، راه‌گریزی برای مسئولان شده است.

سلامت نیوز: دبیر شورای عالی نظام پزشكی می گوید: برخی آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از جنس «بنجل چینی» پر شده است و هزینه تجهیزات آزمایشگاهی تا 65 درصد نیز بالا رفته و تامین قطعات آزمایشگاهی كه بیشتر وارداتی است، 50‌درصد افزایش یافته است. ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان كشور هم تاثیر منفی تجهیزات پزشكی نامرغوب چینی را تایید می كند.

نماینده مردم ارومیه در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از ورود داروها و آدامس‌هایی به كشور خبر می‌دهد كه به اعتیاد مصرف كنندگان آن منجر می شود. از سویی «سیدجمال سعیدواقفی» دبیرانجمن داروسازان در گفت‌وگوی دیگری از داروها و وسایل قاچاق چینی سخن به میان می‌آورد كه سلامت بخش بزرگی از كشور را با خطر روبه‌رو كرده است! البته همه نگرانی او به داروهای قاچاق محدود نمی شود. او اعتقاد دارد كه گاهی اوقات چینی‌ها در فروش مواد اولیه دارویی به كشور دغل می‌كنند كه اگر تشخیص داده نشود وارد چرخه تولید دارو می‌شود! اما مسئولان وزارت بهداشت با مبرا كردن داروهای تایید شده از سوی این وزارتخانه، اعتقاد دارند تمام تجهیزات پزشكی و داروهایی بی كیفیت كه وارد بازار ایران شده، از راه قاچاق وارد كشور شده است!

قاچاق، راه گریزی برای مسئولان!

مدت‌هاست هشدارهای زیادی درباره اشباع بازارهای داخلی از تجهیزات و داروهای چینی شنیده می‌شود. اما مسئولان اعتقاد دارند كه این كالا از طریق قاچاق وارد كشور می شود!همین پاسخ، راه‌گریزی برای مسئولان شده است. از جمله «شاه‌مرادی» مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره نخ‌های بخیه چینی كه سلامت بسیاری را تهدید می‌كند می‌گوید:«نخ‌های بخیه چینی که مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکردند و به صورت قاچاق در بازار وجود دارند از کیفیت لازم برخوردار نیستند.» حرف‌های او یك سوال را در اذهان عمومی می‌كارد! آیا بیماری كه برای مثال دچار تصادف شده، خود اقدام به تامین نخ بخیه از بازار قاچاق می كند یا این لوازم در اتاق‌های پزشكی قرار دارد و در زمان بیهوشی بیمار دربدن او به كار برده می شود؟

دبیر شورای عالی نظام پزشكی هم می‌گوید: برخی آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از جنس «بنجل چینی» پر شده است و هزینه تجهیزات آزمایشگاهی تا 65 درصد نیز بالا رفته و تامین قطعات آزمایشگاهی كه بیشتر وارداتی است، 50 درصد افزایش یافته است.» حال با توجه به اینكه وزارتخانه مدعی است همه این تجهیزات از راه قاچاق وارد می‌شود، یك سوال دیگر هم بی پاسخ می‌ماند! آیا مسئولان آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم تجهیزات پزشكی خود را از بازارهای قاچاق و سیاه تهیه می كنند؟ اگر پاسخ سوال مثبت است آیا وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی هیچ كنترل ونظارتی روی آزمایشگاه و بیمارستان ها ندارد؟ واقفی می‌گوید:«كنترل بازار قاچاق به عهده سازمان های مرتبط با مبارزه با قاچاق كالاست!» آیا این پاسخ دلیلی برای وجود تجهیزات قاچاق در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌هاست؟ پاسخ این سوال‌ها را می‌توان در میان حرف‌های ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان كشور یافت. او با اشاره به آثار تحریم‌ها در كمبود برخی داروها و تجهیزات پزشكی می‌گوید: «اكنون برخی جراحان برای عمل جراحی از نخ‌های جراحی نامرغوب چینی استفاده می‌كنند كه فاقد هرگونه كیفیتی است و در بیشتر مواقع پس از جراحی و دوختن شكم بیمار، نخ جراحی پاره می‌شود و بیمار باید بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گیرد.»

حسینعلی شهریاری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه خود هم از وضعیت داروها وتجهیزات پزشكی نگران است، می‌گوید:« واردات تجهیزات پزشكی بی‌كیفیت چینی از طریق مسافر به كشور صورت می‌گیرد و قطعا وزارت بهداشت مجوزی برای ورود چنین كالای بی‌كیفیتی صادر نمی‌كند.» او در گفت وگو با «تهران امروز» از دست‌های پنهان سخن به میان می آورد كه اجازه تولید تجهیزات و دارو را در كشور نمی دهند چون به نفع آنهاست كه تجهیزات از خارج از كشور وارد شود اما شاهمرادی درباره گرانی تجهیزات می گوید:« خیلی از تجهیزات پزشکی تکنولوژی بالایی دارند و قطعا به دلیل این تکنولوژی گرانقیمت هستند؛اما این قیمت‌ها کنترل می‌شوند و با گرانفروشانی که بی‌دلیل کالاهای خود را با قیمت بالا عرضه می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود.» او سخنی از رانت‌خواران به میان نمی آورد. رانت خوارانی كه به نظرمی رسد برای وارد كردن تجهیزات پزشكی مشكلی هم ندارند؟ همه اینها درحالی است كه چندی قبل «مرضیه وحیددستجردی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار كرد كه ظرفیت‌ها و بازارهای بسیار خوبی در زمینه تولیدات داخلی تجهیزات پزشكی به وجود آمده و ما قادریم برای ورود به بازارهای سایر كشورها گام‌های مهمی برداریم! تا این سوال پیش بیاید كه آنچه شهریاری می گوید از كجا نشأت می گیرد! چرا باید چنین تناقضاتی در بیان ناظران و مسئولان یك حوزه وجود داشته باشد!

كارگران ارزان چینی!

سعیدواقفی سخنگوی انجمن داروسازان ایران هم در گفت‌وگو با ما ابتدا ورود هرگونه داروی بی كیفیت از چین را تكذیب می كند اما درادامه می‌گوید:« چینی‌ها دغل‌های خاص خودشان را دارند!» به گفته او هیچ دارویی از چین وارد كشور نمی شود بلكه این مواد سازنده داروهاست كه وارد كشور می شوند. اما چینی‌ها به گفته واقفی «دغلی خودشان را زمانی نشان می‌دهند كه به جای مواد اولیه كه آزمایش شده، مواد دیگری را جایگزین می كنند. » اومی گوید:« مثلا مواد اولیه كه فرستاده می شود برای آزمایش 99 درصد خلوص دارد اما زمانی كه پای معامله می رسد و باید حجم زیادی از مواد اولیه دارویی فرستاده شود، موادی كه وارد كشور می‌شود 90 درصد خلوص دارد.» به گفته او بایدنظارت بیشتری روی مواد اولیه انجام شود! همچنین واقفی ارزان بودن كارگران چینی را یكی از دلایل روی آوری خریداران به بازار چین می داند! به گفته او این روزها در بازار ایران دستگاه‌های اندوسكوپی وجود دارد كه بسیار بی كیفیت است. دستگاهی كه باید از آلیاژ استیل ممتاز ساخته شود اما از فلزات بی كیفیت ساخته می‌شود! یا میله‌هایی كه برای شكستگی به كار می رود به جای اینكه جنس آنها از پلاتین باشد از فلزات ارزان قیمت ساخته می شود و روی آنها یك لعاب پلاتین زده می شود! و زمانی كه بیمار آن را در پای خود استفاده می‌كند، زنگ می زند ومی شكند! او بازدید از كمپانی‌های فروش این تجهیزات را یكی از روش‌های جلوگیری ورود تجهیزات بی كیفیت به ایران می داند.تجهیزات كه بخش بسیار بزرگی از بازار ایران را اشباع كرده اند! ورود كالا و اجناس به كشور آنقدر زیاد شده كه آژیر قرمز آن در كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم شنیده می شود؟

به گفته فتاحی گزارش‌هایی به كمیسیون رسیده كه سودجویان به دنبال بازارهای تازه ای در میان جوانان ایرانی هستند. سودجویانی كه آدامس‌ها و بسته‌های كوچك خوراكی حاوی مواد اعتیاد زا را از مرزها وارد كشور می‌كنند تا با ایجاد وابستگی، بازار جدیدی را در ایران ایجاد كنند! او از مردم می خواهد از داروهای قاچاقی كه از عراق، پاكستان، افغانستان یا حتی از دوبی وارد كشور می شود استفاده نكنند. فتاحی می گوید:« فقر باعث شده تا شأن و منزلت افراد تحت شعاع قرار بگیرد و هركالا و جنسی را بفروش برسانند!» به گفته او اجناس قاچاق در بسته بندی بسیار زیبا قرار می‌گیرند كه تشخیص قلابی و واقعی بودن آنها به سختی انجام می گیرد!

جواب آزمایش‌ها!

بیش از هرچیزی آزمایش‌های تشخیص طبی در معرض تجهیزات پزشكی نامرغوب چینی هستند.یكی از كارشناسان آزمایشگاهی تشخیص طبی هم كه نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: متاسفانه شركت‌های واردكننده لوازم آزمایشگاهی به خرید اجناس چینی یا كالا و لوازمی كه اروپا تحت لیسانس چین تولید می‌كند، رو آورده‌اند ولی عمده محصولات و مواد ما از كشور چین نیست. بعضی كیت‌های هورمونی است كه از كشورهای پیشرفته وارد می‌شود و معمولا آزمایشگاه‌های رفرانس با تمام كمبودها و سختی‌هایی كه دارند هنوز هم از جنس و مواد استاندارد و با كیفیت بالا استفاده می‌كنند.. دكتر «ناهید خداكرمی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران هم وجود داروهای پزشكی را خطری جدی برای خانواده‌های ایرانی می‌داند. حالا سوال اینجاست كه در چه تعداد از آزمایشگاه به دلیل استفاده از تجهیزات غیر مرغوب، جواب‌های اشتباه به دست بیماران داده می شود؟ و چه مقدار داروی بی كیفیت برای درمان یك تشخیص اشتباه به بیماران فروخته می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha