سلامت نیوز : بزرگ شدن سینه در مردان حالتی است كه در آن، بافت نرم سینه ایجاد می شود. به این حالت ژنیكوماستی گفته می شود.  بافت سینه طبیعی در مردان، معمولاً كمتر از 5/2 تا 3 سانتیمتر است و درست درسطح زیر نوك سینه قرار می گیرد. بزرگی سینه ممكن است در یك سمت و یا در هر دو طرف ایجاد شود.

 ممكن است این افزایش اندازه موجب حساس شدن و دردناك شدن بافت سینه شود.برخی از پسران و مردان، در قفسه سینه خود بافت چربی زیادی دارند و ممكن است این بافت چربی طوری به نظر برسد كه انگار سینه ها بزرگ شده اند.به این حالت ژنیكوماستی كاذب گفته می شود.

این وضعیت معمولاً درا ثر تغییرات هورمونی،در هنگام بلوغ و یا در طی افزایش سن رخ می دهد.هنگامیكه تعادل بین دو هورمون استروژن وتستوسترون به هم می خورد ممكن است سینه ها بزرگ شوند. شاید تعجب کنید اما در بدن زنان و مردان ا ز هورمونهای جنس مخالف به مقدار بسیار کم ترشح می شود.

در موارد نادری ممكن است داروهایی كه تجویز می شوند، برخی داروهایی كه بدون نسخه فروخته و مصرف می شوند، داروهای غیر قانونی،برخی داروهایی كه برای افزایش حجم عضله و دوپینگ استفاده می شود، برخی تومورها و بیماریها موجب بزرگی سینه ها شوند.

مشکل شایع پسران نوجوان
ژنیكوماستی بین پسران نوجوان ) 13 تا  19سال(  شایع است. بزرگی غدد پستان در پسران نوجوان بسیار رایج است. حدود یك سوم از این پسران در سن بلوغ دچار این وضعیت می شوند ولی احتمال این عارضه در بزرگسالی كمتر از یک درصد است. 

بزرگی غدد پستان اغلب خفیف و بدون درد است اما یك سوم از مردان در مورد حساسیت آن اعتراض دارند.

معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخیص است و در اكثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری كبدی بروز می كند. به طوری كه 65 درصد ازپسران 14 ساله ژنیكوماستی دارند.

اگر شما نوجوان هستید احتمالاً به انجام دادن آزمایش نیاز ندارید و بزرگی سینه طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد اما پسران بزرگتر و مردان جوان ممكن است به انجام دادن آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممكن است نوعی بیماری عامل ایجادكننده این مشكل باشد.

چه باید کرد؟
در بسیاری از موارد درمان خاصی مورد نیاز نیست. پزشك شما ممكن است هر ماه اندازه سینه را پیگیری كند و تحت نظر داشته باشد. در 90درصد پسران نوجوان، ژنیكوماستی در مدت كمتراز سه سال خود به خود برطرف می شود. برخی اوقات با قطع مصرف دارویی كه به ژنیكوماستی منجر شده است مانند مواد دوپینگ، مشكل برطرف می شود. در موارد نادری درمان های دارویی برای درمان ژنیكوماستی استفاده می شوند مخصوصاً اگر درد و حساسیت وجود داشته باشد.

درمان دارویی ممكن است بتواند بافت اضافی سینه را برطرف كند. گاهی برای از بین بردن بافت اضافی جراحی انجام می شود. اگر علت بزرگ شدن سینه ها، بیماری یا تومور باشد درمان باید انجام شود. در این صورت بیماری اصلی باید درمان شود. در اغلب مردان، ژنیکوماستی این وضعیت در هر دو پستان مشاهده می شود ولی اگر تنها یكی از سینه ها برآمده بود باید جهت معاینه دقیق تر به پزشك مراجعه شود.

بعضی ازمردان تنها به دلیل چاقی دارای پستان های برآمده هستند اما در وضعیت بزرگی پستان كه به دلیل بزرگ شدن بافت غدد پستان رخ می دهد، چاقی موثر نیست. بافت غده دقیقا زیر نیپل سینه  )نوك سینه(  متمركز است ولی چربی در كلیه مناطق سینه پخش می شود.


و اما داروها
بعضی از مهمترین داروهایی كه باعث بروز این حالت می شوند عبارت اند از:  دیگوكسین (لانوكسین) برای بیماری قلبی، اسپرونولاكتین (آلداكتون)، سایمتیدین بلوك كننده اسید معده،كتوكونازول (نیزورال) برای عفونت قارچی،فیناستراید (پروسكار) و داناستراید (اودارت) برای بزرگی پروستات، لازم به ذكر است كه داروهای مخدری نظیر آمفتامین، ماری جوانا و هروئین وبیماری كبدی ناشی از افراط در مصرف الكل نیزباعث بزرگ شدن پستان می گردد.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Rezapanahpoo IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    16 10
    سلام من ۱۴سالو نیم سن دارم و الان حدود یک ساله سینم غده در آورده اول دوتاش بود ولی بعد از چند ماه سمت چپ رفت الان فقط راستیه نمیدونم چیه بهش ضربه بخوره خیلی درد میگیره مشکلش چیه لطفا بگید
  • محمد طاها IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    34 8
    سلام پسرم چند روزی میگه نوک سینه ام درد مکنه سنش 13 ایاااین خطر داره یانه یا ب پزشک مراجعه کنه
  • Morteza IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام من یکی دو سالی هس متادون مصرف میکنم ایا بعد اینکه مصرفم قطع بشه این مقدار ورم سینم کم میشه یا ن؟ ی مقدار بزرگ شده اما دردی ندارع