سلامت نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده مبنی بر ریزش 40 تا 60 هزار نفری متقاضیان ترك اعتیاد با جایگزین شدن شربت متادون به جای قرص پاسخ داد و تاكید كرد كه فعلا قرار نیست رویه جایگزینی شربت به جای قرص تغییر كند.

دكتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره انتقادات مطرح شده به طرح "جایگزینی شربت به جای قرص متادون" گفت: بدون آن كه در روند حاضر درمان نگهدارنده با متادون تغییری ایجاد شود، قرار است بررسی‌های لازم انجام شود تا در صورت وجود مشكل، اصلاحات لازم صورت گیرد.وی تاكید كرد: تا این لحظه گزارش‌ها حاكی از آن است كه در برخی از مواقع اجرای این طرح دچار مشكل بوده است. به عنوان مثال یكی از مشكلات مطرح آن است كه مراكز نمی‌توانند شربت را به میزان كافی ذخیره كنند. همچنین برخی از بیماران به تركیب دارویی شربت اعتراض دارند كه در این زمینه از شركت داروسازی مربوطه خواسته‌ایم تا فرمولاسیون شربت را یك بار دیگر مورد بازبینی قرار دهد تا اگر احتمالا با مشكلاتی روبروست، برطرف شود.

مطالعات میدانی وزارت بهداشت در حال انجام است

جعفری با تاكید بر این كه مطالعات میدانی وزارت بهداشت درباره درمان نگهدارنده با متادون و جایگزینی شربت به جای قرص متادون در حال انجام است، افزود: طی نامه‌ای از دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور خواسته شده تا در این زمینه اعلام نظر كنند و نحوه توزیع شربت و مشكلات احتمالی در استان مربوطه را گزارش دهند. در مجموع منتظر اعلام نظر دانشگاه‌های علوم پزشكی هستیم.وی از اقدامات انجام شده برای بازبینی پروتكل درمان نگهدارنده با متادون خبر داد و گفت: آخرین بازبینی این پروتكل درمانی در سال 86 انجام شده و نسخه جدید آن در حال آماده شدن است. آنچه كه اكنون بر مراكز حاكم است و باید طبق آن عمل كنند، پروتكل حاضر متادون است و بر اساس این پروتكل، قرص متادون باید به شكل «پودر» و «خرد شده» به بیمار ارائه شود. هر چند كه ممكن است برخی مراكز تخلف كرده باشند و قرص كامل به بیمار ارایه داده باشند. در هر نقطه‌ای از دنیا هم كه از قرص استفاده می‌شود، قرص به شكل پودر شده به بیمار تحویل داده می‌شود.

جعفری افزود: حال سوال از بیماران مصرف كننده آن است كه استفاده از قرص پودر شده مناسب‌تر است یا شربت؟ از طرف دیگر برخی‌ نیز مطرح كرده‌اند كه قرص ارتباط درمانی ایجاد می‌كند. در این باره نیز به عنوان یك روانپزشك تاكید می‌كنم كه چنین مبحثی در منابع علمی بیان نشده كه شكل دارو و قرص و شربت بودن آن بتواند در رابطه بیمار و پزشك تاثیر بگذارد.وی ادامه داد: مصرف قرص پودر شده احساس خوبی ندارد. این درحالیست كه محلول متادون بو و طعم خاصی نداشته و مشكل و عارضه خاصی را هم ایجاد نمی‌كند. فردی كه قرص متادون مصرف كرده و مشكلی نداشته با شربت متادن هم دچار عارضه نمی‌شود.

گزارش مستند از عوارض شربت متادون نداشته‌ایم

رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت افزود: صحبت‌های پراكنده‌ای صورت گرفته كه شربت متادون عوارضی دارد؛ اما از آنجا كه پزشكی حوزه مستندسازی است و گزارشات باید مستند باشد، گزارش مستندی از این موضوع نداشته‌ایم. فرم خاصی برای ارایه گزارشات ناخواسته دارویی وجود دارد كه تمام پزشكان موظفند عوارض دارویی را گزارش دهند. در حوزه درمان اعتیاد هنوز گزارشی از عوارض شربت متادون دریافت نكرده‌ایم.

جلوگیری از دریافت دارو توسط بیماران تكراری و تعیین سقف برای پذیرش مراكز از دلایل ریزش متقاضیان ترك اعتیاد با اجرای طرح جایگزینی شربت به جای قرص متادون

جعفری در پاسخ به مباحث مطرح شده مبنی بر ریزش 40 تا 60 هزار نفری متقاضیان ترك اعتیاد با جایگزین شدن شربت متادون به جای قرص، گفت: ریزش بیماران دو دلیل عمده داشته است؛ یك دلیل آن است كه بخشی از این بیماران، بیماران تكراری هستند و از آنجا كه در حال حاضر سیستم ثبت اطلاعات نداریم، البته با هدایت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال راه‌‌اندازی است، برخی از بیماران از چندین مركز دارو دریافت می‌كنند و بخشی از این افراد دارو را مراكز خارج می‌كنند و در واقع بیمار واقعی نیستند. به این ترتیب امكان قاچاق قرص متادون و خروج آن از مراكز وجود داشت و با تبدیل قرص به شربت این عده ریزش كرده‌اند.وی افزود: از طرف دیگر برای پذیرش كلینیك‌ها و ویزیت بیماران سقف در نظر گرفته شد. به این ترتیب مراكز با یك تیم درمان و فضایی كه برای هر یك از اعضای تیم درمان باید در نظر گرفته شود، می‌توانند یكصد بیمار را ویزیت كنند. این درحالیست كه متاسفانه پیش از این مراكزی بودند كه بسیار بیشتر از این تعداد بیمار پذیرش می‌كردند. در مجموع اكنون این مراكز از طریق دانشگاه‌های علوم پزشكی موظف شده‌اند كه بیماران‌شان را به سایر مراكز ارجاع دهند و به این ترتیب دسترسی به درمان در كلینیك‌ها پخش شود و خدمات مناسب به بیماران ارایه شود.

توصیه سازمان بهداشت جهانی به كشورها برای استفاده از شربت در درمان نگهدارنده با متادون

رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت در پایان تاكید كرد: هر چند كشورهایی هستند كه برای درمان نگهدارنده از قرص متادون استفاده می‌كنند اما در اغلب كشورهای پیشرفته دنیا بهترین روش درمان، استفاده از شربت است. سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از شربت متادون را در درمان نگهدارنده با متادون توصیه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha