شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 53509

هر چند که با عزم جزم ۳ قوه بازار می رود که به ساحل آرامش نزدیک شود اما ماجرای گران شدن شیر و کش و قوس های بعد از آن همچنان ادامه دارد. در اوج روزهای گرانی، شیر یکی از کالاهای اساسی بود که روند صعودی افزایش قیمت را طی کرد و می رفت تا از سبد کالای خانوارهای متوسط و ضعیف حذف شود.

چه نهادی مسئول کنترل تولیدکنندگان است؟
سلامت نیوز : هر چند که با عزم جزم ۳ قوه بازار می رود که به ساحل آرامش نزدیک شود اما ماجرای گران شدن شیر و کش و قوس های بعد از آن همچنان ادامه دارد.

در اوج روزهای گرانی، شیر یکی از کالاهای اساسی بود که روند صعودی افزایش قیمت را طی کرد و می رفت تا از سبد کالای خانوارهای متوسط و ضعیف حذف شود. دلیل اصلی گرانی شیر نیز چیزی نبود جر عدم تامین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب ، که نتیجه ای جز افزایش قیمت شیر نداشت. در این شرایط بود که به دنبال مذاكرات طولانی دولت و تولیدكنندگان محصولات لبنی مقرر شد كه از ۱۷ تیر ماه سه محصول پر مصرف شیر، ماست و پنیر به صورت كم چرب و با قیمت‌های حمایتی عرضه شده و باقی محصولات نیز بر مبنای قیمت تمام شده و سود مشروع تولیدكننده، نرخ‌گذاری و عرضه شوند.

امری که امیدها را برای بازگشت شیر سالم به سبد خانوارها پررنگ کرد اما از موعد یاد شده (۱۷ تیر) تولیدكنندگان عرضه محصولات لبنی كم چرب به‌ویژه شیر را به حداقل رسانده و یا متوقف كرده‌اند و در مقابل نیز محصولات پر چرب با قیمت‌های آزاد جایگزین محصولات كم چرب شده است تا به این ترتیب عملا شیر پر چرب و محصولات پرچرب گران شوند و عملا خبری از محصولات کم چرب با قیمت ارزان نباشد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین ؛ این در حالی است كه پیش از این تولیدكنندگان متعهد شده بودند كه در قبال افزایش قیمت محصولات پر چرب، نیمی از محصولات تولیدی را به صورت كم چرب و با قیمت‌های حمایتی عرضه كنند اما عملا تمام محصولات به صورت پر چرب عرضه می‌شود. این اقدام تولیدكنندگان علاوه بر گران فروشی و عدم عمل به تعهدات صورت گرفته، در درازمدت نیز سلامت جامعه ایرانی را تهدید خواهد كرد به‌گونه‌ای كه بسیاری از مصرف‌كنندگانی كه در گذشته جهت حفظ سلامتی خود محصولات لبنی به‌ویژه شیر و ماست را به صورت كم چرب مصرف می‌كردند، در حال حاضر به دلیل كاهش یا قطع عرضه مجبور به مصرف محصولات پر چرب هستند.

به این ترتیب مصرف کنندگان لبنیات هم لبنیات گران می خرند و هم لبنیات پرچرب تا علاوه بر جیبشان، سلامتشان نیز تهدید شود چرا که عملا با عدم وجود شیر و محصولات کم چرب در بازار تقاضا برای پرچرب ها زیاد می شود. این اتفاق در حالی رخ می دهد که ماه گذشته، رییس مجلس در جلسه ای با حضور وزرای صنعت و معدن و کشاورزی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند که بر این اساس مقرر شد شیر یارانه ای برای مدت ۳تا ۴ ماه به سبد خانوار بازگردد تا مشکلات تولید شیر و محصولات آن ساماندهی شود. در این خصوص عباس رجایی ، در خصوص احتمال دو نرخی شدن شیر گفت: درجلسه اخیر باوزرای صنعت و کشاورزی مقرر شد بازار شیر با ارایه شیر یارانه ای به مدت۳تا ۴ ماه به سبد خانوار بازگردد تابتوان در مدت کوتاهی این بازار ساماندهی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرارشد مانند سابق مقداری از شیرمصرفی به صورت یارانه ای و با قیمت پایین تر ارایه شود تا فضای مساعدی برای اصلاح ساختار ایجاد شود. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس درپاسخ به این سوال که آیا قراراست افراد کم درآمد برای دریافت شیر یارانه ای شناسایی شوند یاخیرهمه مردم می توانند از آن استفاده کنند؟ افزود: بعید است مکانیزم جدیدی برای توزیع شیر یارانه ای ارایه شود وفکر میکنم مانند قبل مقداری شیر یارانه ای در مغازه ها توزیع شود تا کسانی که قدرت خریدپایینی دارند از آن استفاده کنند. و همانطور که گفته شد، عملا قرار بود این طرح از ۱۷ تیر ماه اجرایی شود.

به این ترتیب با گران تر شدن محصولات لبنی پر چرب، و نبود لبنات کم چرب، نه تنها شیر و لبنیات به طور کامل از سبد خانوارها حذف خواهد شد بلکه سلامت آن معدود مصرف کنندگان نیز به خطر خواهد افتاد و باید منتظر ماند و دید دولتی ها برای این مشکل جدید چه راهکاری می اندیشند ؟ البته سوال اصلی اینجاست که چرا طرح های تصویب شده از سوی دولت برای کنترل بازار ، ابزارهای نظارتی دقیق ندارند و باعث بروز این مشکلات می شوند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha