دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 53651

سلامت نیوز : «پرستاران» نام سریالی پزشکی است که 12 سال است از تلویزیون ایران پخش می‌شود و خیلی‌ها این سریال را دیده‌اند. پرستاران با نام اصلی "آل‌سنتز"، درامی در درون یک بیمارستان دولتی و شلوغ است.

این سریال هم به وضعیت بیمارستان‌ها در استرالیا می‌پردازد و هم نحوه زندگی و کار پرستاران را زیرذره‌بین قرار می‌دهد. پرستاران، یک سریال اپیزودی است که هر قسمت به یک داستان مجزا می‌پردازد، ولی در کنار آن داستان دنباله‌دار زندگی پرستاران و پزشکان آن بیمارستان را نیز به تصویر می‌کشد. این سریال یکی از پرطرفدارترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون محسوب می‌شود.فیلمبرداری سریال پرستاران از سال 1998 در شهر "سیدنی" استرالیا آغاز شده و ساخت این مجموعه به علت استقبال مردم در سراسر دنیا تاكنون ادامه دارد.

شاید کارگردان این سریال در زمان آغاز ساخت این مجموعه فکر نمی‌کرد این سریال تا این حد مورد قبول واقع شود؛ ولی این همه طرفدار نیز باید جذب ویژگی خاصی شده باشند که در سریال‌های دیگر کمتر دیده شده است. فضای زیبای بیمارستان، رسیدگی خوب پرسنل، همکاری بین افراد از جمله مواردی است که مخاطب را به دیدن این سریال جذب می‌کند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ موضوع مهم دیگر، آموزشی بودن این سریال است؛ بسیاری از اطلاعات پزشکی مورد نیاز کودک، جوان و سالمند در قسمت‌های مختلف سریال بیان می‌شود که می‌تواند در پیشرفت فرهنگ بهداشت و درمان نقش مهمی داشته باشد.

دکتر مهران حق‌پرست، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره این سریال و نقش آموزشی آن می‌گوید: رسانه‌ها در حوزه سلامت بسیار می‌توانند تاثیرگذار باشند؛ در این بین صدا و سیما نقش ویژه‌‌ای دارد و بیشتر می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و یکی از کارهایی که صدا و سیما در این حوزه انجام داده است، پخش سریال پرستاران است. این سریال که در کشور استرالیا نیز طرفداران زیادی دارد به خوبی نقش پزشکان و پرستاران را نشان داده و توانسته دید مردم را نسبت به حرفه پرستاری تغییر دهد.

او ادامه می‌دهد: این سریال با نشان دادن بیماری‌های مختلف، آگاهی مردم را نسبت به موضوعات مربوط به بهداشت و سلامت افزایش می‌دهد و در کنار سرگرم کردن مخاطب، آموزش‌های مناسبی نیز ارائه می‌دهد. این‌گونه برنامه‌ها و سریال‌ها موضوع آموزش به جامعه را بسیار آسان می‌کند. البته ممکن است در این سریال نیز اشتباهاتی وجود داشته باشد، ولی تا آنجا که امكان داشته استانداردها رعایت شده است. بسیاری از پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها نیز این سریال را می‌بینند و بسیاری از نکات مورد استفاده آن را بیان می‌کنند؛ به عنوان مثال فضای فیزیكی بخش‌های درمانی كه در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود مورد توجه برخی پرستاران و پزشكان بوده است.

حق‌پرست می‌گوید: مشکل اصلی این است که چنین برنامه‌هایی در ایران ساخته نمی‌شود. ساخت چنین مجموعه‌هایی، متناسب با فرهنگ و خصوصیات مردم در كشور خیلی بیشتر می‌تواند تاثیر داشته باشد و پذیرش آن نیز برای جامعه آسان‌تر خواهد بود. گاهی مشاهده می‌شود که صدا و سیما مجموعه‌ای در حوزه سلامت تهیه می‌كند، ولی در چنین مجموعه‌هایی یا به صورت گذری از موضوع گذشته‌اند و یا آن‌قدر به حواشی مختلف پرداخته‌اند که اصل موضوع در ذهن مخاطب فراموش شده است. معمولا چنین سریال‌هایی در كشور به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند كه مخاطب را درگیر احساسات می‌كنند و جنبه آموزشی آن كمتر مورد توجه است.

وی ادامه می‌دهد: موارد بسیار زیادی در حوزه بهداشت و سلامت در كشور وجود دارد كه می‌توان با ساخت و تولید سریال‌ها و مجموعه‌هایی مانند پرستاران، آموزش‌هایی را در این زمینه‌ها به جامعه ارائه داد. به عنوان مثال در زمینه اهداء عضو نیازمند ساخت و تولید چنین مجموعه‌هایی هستیم و در صورتی كه هنرمندی توان ارائه كار موثری را داشته باشد، آماده همكاری با او هستیم.

با وجود این‌که نیاز به وجود چنین مجموعه‌ها و سریال‌های آموزشی در كشور احساس می‌شود، ولی متاسفانه تاكنون تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین برنامه‌هایی در كشور تولید شده است كه تاثیر آن نیز آن‌چنان كه باید نبوده است. سریال و فیلم‌های سینمایی می‌توانند در ارائه آموزش‌های بهداشتی و درمانی به جامعه نقش بسیاری داشته باشند، در چنین شرایطی این‌كه چرا تعداد مجموعه‌های تولید شده در این زمینه اندك است، موضوع مهمی است كه باید به آن پرداخته شود.

علی‌اصغر شادروان، کارگردان و نویسنده خوزستانی با اشاره به موفقیت سریال «پرستاران»، می‌گوید: این مجموعه یکی از بهترین سریال‌هایی است که در حوزه سلامت تولید شده است؛ پرداخت خوب و مناسب، از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال است که موجب شده بیننده درگیر این سریال شود. هم‌چنین در این سریال مشاهده می‌كنیم كه مسائل اخلاقی به‌خوبی در قالب مسایل علمی بسیان می‌شوند و این موضوع موجب شده حتی اگر شخصی با علم پزشکی آشنایی نداشته باشد، به این سریال جذب شده و مشایل اخلاقی به او منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: شخصیت‌پردازی نیز در این سریال بسیار مناسب است و شخصیت‌ها درست در زمانی که نیاز است به سریال وارد می‌شوند. مسایل درونی انسان‌ها در این سریال به‌خوبی بیان می‌شود و كارگردان سریال نیز توانسته با تند كردن ریتم این سریال، مخاطب را جذب كند و از خسته و كسل شدن بیننده جلوگیری كرده است. در این سریال از علم و دانش مخاطب نیز استفاده می‌شود و مسایل پزشكی به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شوند كه مخاطب بتواند استدلال كند.

شادروان دلیل ساخته نشدن چنین مجموعه‌هایی در كشور را چنین بیان می‌كند: یك اشکال اساسی در این راستا وجود دارد و آن این است که سریال‌های ایرانی نمی‌توانند تا این حد موفق شوند و دلیل آن، استفاده نکردن از «جمع ضدین» است. جمع ضدین یعنی این‌که وقتی چیزی را نشان می‌دهیم، ضد آن را هم به نمایش بگذاریم. اگر از این روش به خوبی استفاده نشود، فیلم جاذبه نخواهد داشت و مخاطب خود را از دست می‌دهد. به عنوان مثال همان‌طور كه بسیاری از پزشكان و پرستاران كه در این حرفه مشغول به كار هستند، كار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، افرادی هم وجود دارند كه قصور می‌كنند و وظیفه خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند؛ این دو باید در كنار هم به نمایش درآید؛ این در حالی است كه در مجموعه‌هایی كه در ایران تولید می‌شود، به دلیل برخی تنگناها تنها موارد مثبت نمایش داده می‌شود و حتی اگر در جایی نكته‌ای مطرح شود، فیلم‌ساز با اعتراض آن قشر مواجه می‌شود.

این كارگردان خوزستانی می‌گوید: موضوع دیگر این است که کارگردانان ایرانی فکر می‌کنند با احساس می‌توانند بر بیننده غلبه کنند، به همین دلیل موضوعات مختلف را احساسی می‌کنند؛ این درحالی است که در این دوره زمانی بیننده بسیاری از موضوعات را دیده و از نزدیک لمس کرده، در نتیجه باید به‌گونه‌ای موضوع مطرح شود كه مخاطب با فکر کردن موضوع را دریابد.

صدیقه فیاضی، کارشناس ارشد رشته پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌گوید: با وجود این‌که این سریال نکات بسیار مهمی دارد و تا حد زیادی آموزنده است، ولی باید توجه داشت که شرایط كشور استرالیا با ایران متفاوت است؛ در این سریال می‌بینیم که پزشکان و پرستاران روابط بسیار خوبی دارند و به پرستار احترام زیادی گذاشته می‌شود؛ در حالی که شرایط در بیمارستان‌های ما كاملا متفاوت است؛ اینجا ممكن است شأن پرستار آن‌گونه كه باید رعایت نشود، در حالی که این پرستار است که تمام مدت کنار بیمار می‌ماند و بیشتر زحمات بیمار بر عهده پرستار است.

از این موضوع هم نباید بگذریم که ماجراهای این سریال در بخش اورژانس پیش می‌روند و می‌بینیم که بهترین پزشکان و پرستاران بیمارستان در این بخش فعالیت می‌کنند؛ البته فضای فیزیکی بخش اورژانس در این سریال و هم‌چنین آرامشی که در آن وجود دارد نیز قابل توجه است. این‌که بتوان همراهان بیماران را نیز کنترل کرد تا نظم بخش به هم نخورد نیز نكته مهمی است كه در این مجموعه به آن پرداخته شده است.

همیشه در حوزه سلامت بیماری‌های جدیدی کشف می‌شود که مردم نیز باید با آنها آشنا شوند. همواره بیماری و بیمارستان و اورژانس و...وجود دارند که باید در زمینه فعالیت هرچه بهتر آنها تلاش كرد؛ هم‌چنان وظیفه آگاهی دادن به جامعه بر عهده رسانه‌هاست و امید است در آینده شاهد تلاش و هماهنگی بیشتر و بهتر برای فرهنگ‌سازی در این حوزه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha