دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 53653
سلامت نیوز : شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد كه پس از ورود به یك داروخانه، سوالی درباره نحوه استفاده و عوارض دارویتان پرسیده باشید اما متصدی داروخانه با بداخمی جوابتان را داده و مثلا گفته باشد: «برو از كسی بپرس كه دارو را برایت نوشته!»

عملكرد برخی داروخانه‌ها بویژه در فرآیند ارائه خدمات مشاوره دارویی، احترام به مشتریان و جلب رضایت آنها حلقه مفقوده‌ایست كه به نظر می‌رسد در هیاهوی مشكلات داروخانه‌داران گم شده باشد. ضرورتی كه رعایت اخلاق حرفه‌ای را در داروخانه‌ها ایجاب می‌كند تا بواسطه آن بیماری را كه با استیصال و نگرانی به داروخانه مراجعه كرده است با آرامش روانه كند و خدمات قابل قبولی به او ارائه نماید.

دكتر محمد عبده زاده مدیر كل نظارت بر داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره چگونگی نظارت برعملكرد داروخانه‌ها گفت: تمدید اعتبار پروانه داروخانه‌ها و مسئولان فنی بر اساس پایش و ارزیابی داروخانه‌ها صورت می‌پذیرد و زمینه نظارت در حین عملكرد بر داروخانه‌ها را فراهم ‌می‌كند. به گونه‌ای كه شاید بتوان گفت از هیچ مطب و مركز درمانی به اندازه داروخانه‌ها بازدید به عمل نمی‌آید.

وی با بیان این كه سالانه به طور متوسط چهار مرتبه بازرسی از داروخانه‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی صورت می‌پذیرد، گفت: البته این جدای از برنامه بازدید بیمه‌هاست. همچنین داروخانه‌ها درجه‌بندی شده هستند و بازدید از داروخانه‌های درجه 3 شاید به 10 بار در سال هم برسد.عبده زاده افزود: تعداد و چگونگی انجام بازرسی‌ها بستگی به نوع فعالیت یك داروخانه‌، نوع برخورد با بیماران، میزان شكایات مردمی و به طور كلی نحوه عملكرد داروخانه‌‌ها دارد. هر چقدر نحوه عملكرد بهتر باشد، حجم بازرسی‌ها كاهش می‌یابد.

به گفته وی، كلیه بازرسی‌ها به این منظور انجام می‌شود كه بستری را در داروخانه‌ها فراهم كنیم تا بتوانند تامین‌كننده سلامت مردم باشند.مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ارائه خدمات در داروخانه‌ها را در مقایسه با سایر حرف پزشكی قابل قبول دانست و گفت: البته در هیچ صنفی ایده‌آل برای ارائه خدمت وجود ندارد. اما به نسبت وضعیت موجود، نظارت‌هایی كه صورت می‌پذیرد و سختی‌های كاری كه وجود دارد، از جایگاه مطلوبی برخوردار هستیم.وی اضافه كرد: البته باید گفت جای كار بسیاری وجود دارد. بویژه در زمینه پاسخگویی به بیمار، توضیح نحوه مصرف دارو و مشاوره، كاستی‌های بسیاری وجود دارد. به دنبال ارتقای وضعیت موجود هستیم تا مراجعه كننده احساس كند كه خدمات خوبی را از داروخانه دریافت كرده است.

به گفته عبده زاده یك بحث دیگر هم وجود دارد و آن این است كه عنوان می‌شود داروساز باید در مقابل دریافت حق فنی به بیمار خدمت ارائه دهد. اجبار و تكلیف وزارت بهداشت به مسئولین فنی داروخانه‌هاست كه به بیمار خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند. حق بیمار است كه راجع به نسخه‌اش سوال كند، خدمات دریافت كند و داروساز نیزدر زمینه مواردی كه نیاز به راهنمایی دارند، كمك اش كند.

مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش كه آیا بحث ارائه خدمات دارویی به مشاوره محدود می‌شود، عنوان كرد: ارائه خدمات دارویی یك فرآیند مشخص است كه ارائه مشاوره تنها بخشی از آن است. دارویی كه وارد داروخانه می‌شود، دارای شبكه تولید، توزیع و پخش بوده و نیازمند انجام خدمات فنی است تا سلامت دارو را برای مصرف‌كننده تضمین كند. به عنوان مثال داروخانه هیچ‌گاه داروی دسته دوم و یا مرجوعی را تحویل نمی‌گیرد.

وی افزود: حفاظت و نگهداری صحیح دارو نیز بخشی از این فرآیند است. این وظیفه وتكلیف بر دوش داروخانه است و از جمله فعالیت‌هایی است كه انجام می‌شود اما بیمار از آن مطلع نمی‌گردد.مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه گزارش عوارض دارویی و گزارش مشاوره‌ای به پزشك نیز از جمله خدمات دارویی در داروخانه‌هاست، گفت: بابت همه این خدمات هزینه می‌شود و این هماهنگی در راستای حفظ سلامت بیمار صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha