شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 53931

مصرف گرایی، ارزش‌های فرهنگی ازدواج، تجارت در ازدواج، تسهیل ازدواج و نگرش‌های موجود به ازدواج عنوان سخنان معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بود.

ازدواج یا تجارت ؟
سلامت نیوز : سوسن صفاوردی در همین باره با اشاره به اینکه مصرف‌گرایی جزو چارچوب‌های ارزشی ما نیست، گفت: با این حال وقتی در ارتباطات خود با کشورهای دیگر نشان می‌دهیم مصرف‌گرا هستیم، شعارها و الگوها را زیر سوال برده‌ایم. وی با اشاره به تجربه برخورد دیگر فرهنگ‌ها و گروه‌ها با این مساله در ایران ادامه داد: گروه‌هایی که با ما در تماس هستند و با برداشت خاصی نسبت به ایران انقلابی به کشورمان سفر می‌کنند، انتظار دارند ایرانی را ببینند که در آن ارزش‌ها مطابق با سیره و رفتار است اما زمانی که با این وضعیت مواجه نمی‌شوند دچار نوعی دوگانگی و تضاد درون خود می‌شوند، بنابراین ما از سوی انسان‌های ارزش مدار مورد سوال قرار می‌گیریم. این در حالی است که آنان در پی سرخوردگی از الگوهای مادی به پیروی از الگوهای ارزشی روی آورده‌اند و ایران و ایرانی را الگو قرار داده‌اند. معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ایران داعیه‌دار ارزش‌ها و تعالی زندگی انسان در مسیر الهی در عرصه کنونی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با همین شعارها شکل گرفته است و کشورهایی که امروزه به دنبال الگویی به‌منظور شکل‌دهی به زندگی خود براساس ارزش‌ها هستند، وضعیت جامعه ایران را با شعارهایی که مطرح می‌شود، تطبیق می‌دهند. سوسن صفاوردی با بیان اینکه در حال حاضر نوع ازدواج در ایران برخلاف ارزش‌های مطرح شده است، اظهار کرد: این اختلاف از استیلای دیدگاه مادی از طرف خانواده‌ها و دختر و پسر در زمینه ازدواج نشأت می‌گیرد. درواقع با تجارت در ازدواج روبه‌رو هستیم این در حالی است که شعار ما تسهیل در امر ازدواج است اما دیدگاه مادی مانع بزرگی بر سر راه پیوند جوانان است.

باورهای ازدواج
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ صفاوردی راه مقابله با چنین جریانی را تغییر باورها در زمینه ازدواج دانست و گفت: تا زمانی که باورهای ما تغییر نکند، نمی‌توان ازدواج را تسهیل کرد حتی اگر از نظر اقتصادی توانمندی‌هایی ایجاد شود. سال‌هاست که شعار ساده‌زیستی می‌دهیم البته این شعار با رفاه‌زدگی متفاوت است چراکه در دستورات دینی بر برخورداری از رفاه نسبی تاکید شده است اما نباید رفاه موجب شود خانه خود را به موزه اشیای گرانقیمت تبدیل کنیم و سبک زندگی تجملی را ترویج دهیم. معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در زمینه ازدواج هم باید الگویی را به جهانیان ارائه دهیم، تصریح کرد: دو نفر باید به راحتی و با تکیه بر داشته‌های خود ازدواج کنند؛ البته کمک خانواده‌ها برای تسهیل ازدواج جوانان یک ارزش است اما خانواده‌ها نباید خودشان متحمل خسارت شوند. در حالی که وضعیت کنونی نشان‌دهنده نگرش‌ها و باورهای غلطی است که در جامعه جاافتاده است. وی همچنین با اشاره به مساله الگوهای رایج در مورد مهریه و جهیزیه و آداب ازدواج در ایران گفت: زمانی که دختری ۵۰۰ سکه طلا مهریه طلب می‌کند لازم است جهیزیه‌ای در خور مهریه خود فراهم کند و همین امر باعث وارد شدن فشار به خانواده‌ها می‌شود، بنابراین لازم است زنجیره‌ای از نگرش‌ها تغییر کند تا ازدواج آسان شود. صفاوردی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا حل این مشکل از طریق قانونگذاری میسر است یا فرهنگ‌سازی؟ تاکید کرد: هنگامی که فرهنگ‌سازی توانایی جوابگویی به وضعیت موجود را ندارد از نظر قانونی باید مشکلات را حل کرد اما کشوری مانند ایران که درباره ارزش‌ها صحبت می‌کند و معتقد است ارزش‌ها را باید نهادینه کند، در وهله اول در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش کند چون ورود قانون می‌تواند نشان‌دهنده ضعف فرهنگی باشد.

آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج
در همین حال معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زوجین در اولین یا دومین سال زندگی مشترک خود خواهان طلاق هستند از تصویب آیین‌نامه ساماندهی مراکز تخصصی ازدواج تا پایان شهریورماه خبر داده است. بر پایه این آیین‌نامه که شهریورماه تصویب می‌شود طبق ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه صدور و تمدید هرگونه پروانه مراکز مشاوره تخصصی در حوزه ازدواج به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است. سیدباقر پیش‌نمازی گفت: با ایجاد چنین مراکزی درصد ازدواج‌ها‌ی بدون مطالعه و دقت، کاهش پیدا می‌کند.  براساس این آیین‌نامه ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج، صدور پروانه و تمدید مجوز مراکز، نظارت و تدوین دستورالعمل‌های آنان به این وزارتخانه واگذار شده و مراکز مشاور در سایر موضوعات به سایر دستگاه‌ها سپرده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با تصویب این آیین‌نامه مراکز مشاوره ازدواج تخصصی می‌شوند، گفت: پس از احراز صلاحیت مراکز مورد نظر آموزش و اطلاع‌رسانی‌های لازم در بحث همسر گزینی مناسب و هم تراز انجام شده و در ازدواج تسهیل به وجود می‌آید و ازدواج‌ها تبدیل با ازدواج‌های با مطالعه و به هنگام خواهد شد. در حال حاضر ۲۰۰ مرکز مشاوره در زمینه ازدواج فعال هستند که پس از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه چنانچه فعالیت‌های آنها منطبق با اصول آیین‌نامه ساماندهی ازدواج باشد مجوز آنها تمدید شده و به صورت مستقل برای ازدواج مشاوره خواهند داد.

گمشده‌ای به نام مراکز مشاوره ازدواج
در کنار تمام تمهیدات و چاره‌جویی‌هایی که برای ازدواج اندیشیده می‌شود روانشناسان بر این باورند که یکی از خلأهای موجود درمورد ازدواج جوانان کمبود مراکز مشاوره پیش از ازدواج است. دکتر حامد محمدی‌کنگرانی، عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران معتقد است برای آنکه دختر و پسرجوان شناخت لازم و واقع‌بینانه‌ای نسبت به ازدواج و زندگی مشترک پیدا کنند، بهترین راهکار مشاوره قبل از ازدواج است. متاسفانه جوانان معمولا بعد از ایجاد وابستگی‌های عاطفی و حتی در مواردی بعد از تعیین زمان عقد یا عروسی به مشاوره مراجعه می‌کنند؛ در صورتی که قبل از هر چیز باید از جوان پرسید ازدواج یعنی چه و برای چه می‌خواهی ازدواج کنی؟ مشکل اینجاست که متاسفانه در اکثر موارد دیدگاه جوانان نسبت به ازدواج، عمیق و جدی نیست. به‌عنوان مثال عواملی مانند فشار اطرافیان، غریزه جنسی یا نگاه‌کردن به ازدواج به‌عنوان یک تکلیف پس از گرفتن مدرک تحصیلی، نمی‌توانند دلایل مناسبی برای شروع یک زندگی مشترک باشند. برای ایجاد دیدگاهی واقع‌بینانه به ازدواج در ذهن جوانان باید فلسفه ازدواج را برای دختران و پسران مشخص کرد. به‌عنوان مثال فردی که تصمیم به ازدواج می‌گیرد باید بداند زوجی را انتخاب کند تا علاوه‌بر تأمین نیازهای جنسی، نیازهای عاطفی او را نیز برطرف سازد و از نظر فرهنگ خانواده، میزان تحصیلات و سایر فاکتورهای مهم در زندگی مشترک به قدری با او قرابت داشته باشد که بتواند یک عمر با وی زندگی کند و در فراز و نشیب‌های زندگی با او بماند و شانه خالی نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha