سلامت نیوز :محققان کانادایی در تازه‌ترین تحقیقات دریافتند: کافئین می‌تواند در درمان علائم بیماری هم موثر باشد و این در حالی است که پیشتر گفته شده بود که این ماده خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

محققان کانادایی در بررسی خود روی 61 بیمار مبتلا به پارکینسون متوجه شدند که مصرف 3 فنجان قهوه در روز در بهبود علائم محرک مثل کندی حرکات و کوفتگی عضلانی موثر است کافئین به حل مشکل خواب آلودگی در طول روز که علامت شایع بیماری پارکینسون است، کمک چندانی نکرد.بیماری پارکینسون یک اختلال فرساینده است که موجب لرزش، کوفتگی عضلانی، کندی حرکات و مشکل در حفظ تعادل می شود.سازمان ملی پارکینسون در آمریکا اعلام کرد: بیش از یک میلیون آمریکایی به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و بیش از ۵۰هزار نفر سالانه به این بیماری مبتلا می شوند.در این تحقیقات، به طور تصادفی، نیمی از گروه مبتلایان به پارکینسون تحت کافئین درمانی قرار گرفتند در حالی که نیم دیگر از یک "پلاسیبو" غیرفعال استفاده کردند.

این داوطلبان باید روزانه کمتر از 200 میلی گرم کافئین- حدود 2 فنجان قهوه- مصرف می کردند. این بیماران هیچ مشکل قلبی، فشار خون غیر کنترل شده یا زخم فعال نداشتند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در 3 هفته اول تحقیقات، به افرادی که تحت کافئین درمانی بودند روزانه 100 میلی گرم کافئین در دو نوبت داده می شد- یک بار در هنگام صبح که تازه از خواب بیدار شده بودند و یک بار در هنگام ناهار. در طول هفته دوم این مقدار به 200 میلی گرم در روز، در دو نوبت افزایش یافت.محققان با استفاده از تستی که به آن Epworth sleepiness scale score می‌گویند متوجه شدند: در حالی که نمره افرادی که تحت کافئین درمانی قرار گرفته بودند کمتر بود و خواب آلودگی کمتری را در طول روز نشان می دادند اما این کاهش، اهمیت آماری چندانی نداشت.علائم محرک، با استفاده از مقیاس ارزیابی بیماری متحد پارکینسون (Unified Parkinson’s Disease Rating Scale Score) سنجیده شد و تنها میزان بهبودی 5 امتیاز بود.

علاوه بر این از نظر سرعت حرکات و میزان کوفتگی عضلانی در گروه تحت درمان نیز پیشرفتهایی دیده شد.پوستوما، استادیار بخش عصب شناسی دانشگاه مونترال گفت: مکانیزم تاثیر قهوه بر علائم بیماری پارکینسون هنوز شناخته نشده است اما اعتقاد بر آن است که مانع از فعالیت رسپتورهای ماده ای با نام نکلوئتید A2A را که می تواند در ایجاد برخی از علائم پارکینسون نقش داشته باشد، می‌شود.وی گفت: دو دارویی که مانع از فعالیت رسپتورهای نکلوئتید A2A می‌شوند و عملکردی همچون کافئین دارند در حال ساخت هستند.پوستوما گفت: استفاده از کافئین بسیار بی خطر است و در صورتی که در طول روز دچار خواب آلودگی هستید، می توانید از آن استفاده کنید.

افرادی که دارای مشکلات قلبی، فشار خون کنترل نشده یا زخمهای فعال هستند باید در مورد مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.قهوه‌ای که در خانه تهیه می‌شود در مقایسه با قهوه‌ای که در کافی شاپ آماده می‌شود کافئین کمتری دارد.بیشتر افراد نباید بیش از 400 تا 500 میلی گرم در روز (حدود 4 تا 5 فنجان) از آن استفاده کنند. و اگر نمی‌خواهید که کافئین در خوابتان خللی ایجاد کند آخرین فنجان قهوه را بعد از ناهار میل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha