یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5403

گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که آواز پرندگان یک گونه براساس حالات روحی پرنده و منطقه و کشوری که ساکن آن هستند تفاوت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی با بررسی رفتاری پرندگان در سالهای 1979 و 2003 کشف کردند که برخی از پرندگان گویش محلی دارند.

این دانشمندان در بررسی های خود که به منظور تکامل  آواز انجام شده بود، نشان دادند که آوازهای جدیدتر جنس نر برخی از پرندگان نسبت به آوازهای قدیمی نسل های قبلی آرام تر و پایین تر است.

براساس گزارش آنسا، این محققان با بررسی 10 پرنده ماده و 20 پرنده نر کشف کردند که آواز جنس ماده به این معنی است که این جنس در آرزوی جفتگیری است ، درحالی که از آواز جنس نر اینطور برداشت می شود که بیشتر به موفقیت های گذشته و گستره سرزمین خود می اندیشد.

این تفاوت ها حاکی از آن است که سبک آوازها می تواند در سالهای کوتاه در یک گونه تغییر کند، بطوری که آوازهای قدیمی کمتر به عنوان علامت و نشانه های درونی پرنده شناخته می شد، اما اکنون این آوازها هم برای انتخاب شریک زندگی و هم برای رقابت میان جنس های نر سرداده می شود.

به عبارت دیگر این تغییر سبک آواز در داخل جمعیت پرندگان می تواند نقش مهمی در ایجاد مرزهای رفتاری میان گروهای مختلف ایفا کند و می تواند به گونه های جدید منتقل شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha