سلامت نیوز : محمدحسین آیتی در گفت‌وگو با فارس در مورد نظارت بر خوابگاه‌ها و اینکه واگذاری خوابگاه‌ به بخش خصوصی چقدر در تامین امنیت خوابگاه‌ها موثر است گفت: ما به عنوان متولی امور رفاهی و فرهنگی دانشجویان اصلاً موافق نیستیم که خوابگاه‌ به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دانشگاه‌ نظارتی بر آن نداشته باشد. از نظر ما خوابگاه یکی از بخش‌های حاکمیتی دانشگاه علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا وقتی پردیس دانشگاه را افتتاح می‌کنند حتماً خوابگاه‌ هم داخل پردیس ساخته می‌شود و مدیریت آن بر عهده دانشگاه است. چرا که دانشجویان دسترسی راحت‌تری به کلاس‌ها دارند. از طرفی هزینه و خطرات ایاب و ذهاب کاهش می‌یابد. دانشجویان در کنار کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه هستند و در وقت دانشجو صرفه‌جویی می‌شود.به گفته معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت وقتی با تبصره 20 ماده د مصوبه مجلس مواجه شدیم که سالانه 20 درصد خوابگاه‌ها باید برون سپاری شود با کمیسیون‌های مختلف مجلس که در تصویب این قانون دخیل بودند جلساتی برگزار کردیم.

آیتی اذعان داشت: از طرفی جلساتی با معاونان دانشجویی 9 دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک برای تفسیر این ماده قانونی برگزار کردیم و به دنبال آن با حضور 50 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به این نتیجه رسیدیم که فقط خدمات رفاهی خوابگاه امکان برون‌سپاری دارد.معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: کلیت خوابگاه اعم از ناظم خوابگاه قطعاً که باید از مسئولان دانشگاه باشد، سیستم امنیتی -کنترلی خوابگاه بر عهده دانشگاه‌هاست و به هیچ وجه به دانشگاه‌ها این اجازه را نمی‌دهیم که کلیت خوابگاه را با تمام خدمات برون سپاری کنند.

وی از تصویب آئین‌نامه‌ای تحت عنوان «آئین‌نامه خوابگاه‌های مشارکتی» خبر داد و اضافه کرد: این آیین‌نامه تا یکی دو هفته آینده به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود تا برای سال جدید تحصیلی شود.آیتی در مورد هزینه‌های خوابگاه‌های مشارکتی گفت: به هر حال خوابگاه مشارکتی بیرون از پردیس دانشگاه است و چون متعلق به بخش خصوصی است هزینه‌هایی را دارد.50 تا 60 درصد کرایه این خوابگاه‌ها را دانشگاه‌ها باید پرداخت کنند. به گفته معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت قرار است تا از 40 درصد باقیمانده هزینه خوابگاه که بر عهده دانشجویان است وام مخصوص طراحی شود که 20 درصد هزینه خوابگاه است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به صورت اقساط 48 ماهه آن را می‌پردازند و رقم اندکی باید به روز پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha