رئیس کمیته ساختار طرح پزشک خانواده، این طرح را فاقد زیر ساخت های لازم از جمله منابع مالی و فرهنگ سازی دانست وگفت:هنوز یک ریال به بودجه طرح پزشک خانواده واریز نشده است.

هنوز یک ریال از بودجه طرح پزشک خانواده واریز نشده است/ این طرح فقط روی کاغذ است
سلامت نیوز : رئیس کمیته ساختار طرح پزشک خانواده، این طرح را فاقد زیر ساخت های لازم از جمله منابع مالی و فرهنگ سازی دانست وگفت:هنوز یک ریال به بودجه طرح پزشک خانواده واریز نشده است.

رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم  و رئیس کمیته ساختار طرح پزشک خانواده در گفت و گو با پانا در خصوص طرح پزشک خانواده بیان کرد: این طرح در کشورهای اروپایی 50 سال است که مطرح شده  و آزمون و خطاهای خود را طی کرده و اکنون با موفقیت در حال اجرا است. از سوی دیگر شوروی سابق نتوانست هیچ موفقیتی  در این طرح به دست آورد و همین امر سبب شد تا در نظام پزشکی این کشور اختلال ایجاد شود. هم اکنون نیز ترکیه 10 سال است که درصدد اجرای این طرح است اما هنوز به دلیل عدم دارا بودن زیر ساخت های لازم نتوانسته است به این طرح دست بیابد. همچنین پرتغال، اسپانیا و ایتالیا نیز هنوز نتوانسته اند این طرح را اجرایی کنند.

طرح پزشک خانواده یک طرح اروپایی است

وی ادامه داد: طرح پزشک خانواده یک طرح اروپایی است که در پی تلاش های دو دهه در این قاره به تحقق پیوسته است. در ایران نیز این طرح با زیرساخت های شرقی عنوان شده است و این در حالی است که باید ابتدا این زیر ساخت ها را تقویت کرد و من همواره در کمیسیون روی این مسئله تاکید دارم و عنوان کرده ام که در ابتدا باید زیر ساخت ها ساماندهی شود اما همکاران در این کمیسیون چندان این مسئله را قبول ندارند.

زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده کامل نیست

خضری خاطر نشان ساخت: زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده هنوز کامل نشده است و آن چه که دیده می شود خبر از پیشبرد این برنامه ندارد. وی با بیان اینکه حتی در ایران نظام بیمه ای ساده  ناتوان از پرداخت حق بیمه به بیماران است و فرایند پرداخت حق بیمه  که باید در یک ماه صورت بگیرد  در ایران هفت ماه  به طول می انجامد. با این حساب حالا چگونه می توانیم از پس طرح پزشک خانواده با این وسعت و هزینه های آن بربیاییم؟!

طرح پزشک خانواده فقط روی کاغذ است

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم تصریح کرد: از شش هزار میلیارد تومانی که قرار است به این طرح تزریق شود هنوز یک ریال برای این طرح به حساب وزارت بهداشت واریز نشده است  و ما فقط روی کاغذ این طرح را پیاده کرده ایم و در عمل کاری صورت نگرفته است و دود این مسئله تنها به چشم مردم و پزشک و سیستم درمانگر کشور می رود.

دولت های بعدی از مشکلات طرح پزشک خانواده شانه خالی می کنند


وی با شاره به اینکه  بهتر بود که این طرح در سال 92 آغاز می شد عنوان کرد: طرح پزشک روستا در سال آخر دولت اصلاحات به مرحله عمل آمد و این طرح نیز در آخرین سال دولت آقای احمدی نژاد مطرح شده است. همین سبب می شود تا دولت های بعدی از بررسی به مشکلات این طرح ها شانه خالی کرده و آن را طرح دولت خود ندانند.خضری طرح پزشک خانواده را طرح موفقی دانست که اگر زیر ساخت های آن تامین نشود راه به جایی نخواهد برد. وی موفقیت در این طرح را نیازمند زیرساخت  و مطالعات بیشتر دانست و راهکارهای آن را ابتدا آسیب شناسی و سپس پیشنهادهای راهبردی قابل عملیاتی برشمرد .

رئیس کمیته ساختار پزشک خانواده تاکید کرد: باید آرمان گرایی در این بخش را کنار گذاشته  و به واقعیت ها اکتفا کرد و با توجه به وضعیت بودجه، مردم و کشور باید وارد عمل شد.وی همچنین افزود: فرهنگ سازی در این بخش هنوز انجام نشده است و این طرح فقط فرم پر کردن نیست و ابتدا باید زیرساخت، منابع و فرهنگ سازی صورت گیرد که تاکنون هیچ کدام از این فاکتورها در دست نیست.نماینده مردم از روند آموزش در این طرح نیز انتقاد و بیان کرد: طرح آموزش پزشکان در این طرح نیز مناسب نیست و به آموزش سه روزه که نمی توان اکتفا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha