سلامت نیوز : یك روش درمانی غیرمهاجم با استفاده از نور ضعیف مادون قرمز می‌تواند از آسیب‌های شبكیه چشم ناشی از بیماری پاركینسون پیشگیری كرده و یا این صدمات چشمی را شفا دهد.جوناتان استون، استاد مركز بینایی‌سنجی دانشگاه سیدنی كه سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، می‌گوید: تكنیك درمان با پرتو مادون قرمز از فاصله نزدیك از مدت‌ها پیش برای بهبود و شفای زخم‌ها در بافت‌های نرم مانند پوست، شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در آزمایشات اخیر نشان داده شده است كه این شیوه در عین حال می‌تواند از شبكیه چشم در برابر سمومی كه به سلول‌های عصبی حمله می‌كنند، حفاظت كند.دكتر استون می‌گوید: ما در این مطالعه روی یك مدل از موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به پاركینسون آزمایش كردیم كه در آنها از سمی برای ایجاد شرایط شبه پاركینسون استفاده شده بود.

استون افزود: این سم آن دسته از سلول‌های مغزی را مورد حمله قرار می‌دهد كه از یك مولكول سیگنال‌ دهنده خاص موسوم به دوپامین استفاده می‌كنند. ما در این آزمایشات موفق شدیم با استفاده از دوز مناسب اشعه مادون قرمز و در زمان مناسب، تاثیرات مخرب این سم را متوقف كنیم. مرحله بعدی این مطالعات بررسی و تطابق یافته‌های جدید حاصل از آزمایش روی موش‌ها با نمونه‌های انسانی مبتلا به پاركینسون خواهد بود.پزشكان می‌گویند، این ماده سمی همچنین سلول‌های خاص كلیدی را در شبكیه چشم تخریب می‌كنند. این سلول‌ها كه از دوپامین استفاده می‌كنند برای افزایش قدرت كدگذاری تصاویر در شبكیه اهمیت دارند. اشعه فرابنفش همچنین از این سلول‌های شبكیه حفاظت كرده و احتمال آسیب‌دیدگی آنها را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha