دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 54109

جامعه پرستاری کشور بیش از آنکه قدمی برای بهبود شرایطش برداشته شود، بیشتر شاهد سخنرانی‌های دلگرم کننده مسئولان و اظهارات پر از وعده و عید بوده است، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و وضعیت زندگی پرستاران بهبود نیافته است.

صدور وعده‌های جدید برای پرستاران
سلامت نیوز : سازمان نظام پرستاری وعده جدیدی برای بهبود زندگی پرستاران داد؛ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری. این وعده جدید در حالی صادر شده که هنوز جوهر وعده‌های قبلی عمل بدون عمل، خشک نشده است.

به گزارش قانون، قرار است آبان ماه امسال قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود. به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری مرحله اول قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حال حاضر در سه بیمارستان اجرا می‌شود و بعد از بررسی نتایج آن از آبان ماه امسال این قانون در سراسر کشور اجرا می‌شود.طبق این قانون خدمات پرستاران در بخش دولتی با تعرفه‌های دولتی و در بخش خصوصی با تعرفه‌های خصوصی پرداخت خواهد شد. یکی از اهداف اصلی این قانون توزیع عادلانه‌تر درآمدها بین پرستاران و پزشکان است. به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بین 600 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان یعنی به طور میانگین یک میلیون تومان به حقوق هر پرستار اضافه می‌شود و دیگر یک پرستار مجبور نیست شیفت‌های غیرمتعارف بگیرد، بلکه می‌تواند در یک جا کار کند، استراحت داشته باشد و به جای آن خدمات با کیفیت به مردم ارائه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسید و بلافاصله این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ شد و دولت نیز برای اجرا آن را به وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه ابلاغ کرد، اما اجرای آن بعد از 6 سال مسکوت مانده است.به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری با پیگیری‌های این سازمان تاکنون چهار قانون درباره وضعیت پرستاران به تصویب رسیده و سه قانون هم در بخش دولتی در حال اجراست.وی با بیان اینکه مهمترین قانون تصویب شده، قانون ارتقای بهره‌وری است، مدعی شده 95 درصد از بیمارستان‌های بخش دولتی این قانون را اجرا می‌کنند، اما بخش خصوصی آن را اجرا نمی‌کند.

گوش پرستاران پر از وعده است
رئیس سازمان پرستاری کشور در حالی از بهبود وضعیت پرستاران می‌گوید که خودش هم معترف است اکثر قوانینی که برای بهبود وضعیت کاری این قشر تصویب شده، اجرا نمی‌شود.وعده پراکنی مسئولان کشور درباره پرستاران هر سال با شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد. امسال هم اعلام کرده‌اند که پرستاران با 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند، اما گوش پرستارها پر است از این وعده‌ها.مثلاً هر سال در روز پرستار به پرستاران وعده داده می‌شود که وضعیت حقوق، مزایا، مسکن، ایاب ‌و ذهاب و مسائل رفاهی و تفریحی آنها بهتر می‌شود، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. روز پرستار برای پرستاران روز تکرار وعده‌های عملی نشده است.

طبق گزارش‌ها سن خدمت در شغل پرستاری در اکثر کشورها در حد ۲۰ سال و ساعت کار آنها بین ۳۰ تا ۳۴ ساعت در هفته متغیر است و لیکن در کشور ما از این خبرها نیست و کاهش ساعت کار پرستاران از 44 ساعت به 36 ساعت هم به سرنوشت بقیه وعده‌ها دچار است.هنوز وعده‌های عمل نشده درباره استخدام 23 هزار پرستار در سال 90 فراموش نشده که مدتی قبل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که در سال جدید 10 هزار پرستار دیگر استخدام می‌شود. سال گذشته دولت و مجلس درباره استخدام پرستاران یکدیگر را به کم‌کاری متهم کردند و امسال هم پیش‌بینی می‌شود، این پاس‌کاری و بهانه‌جویی ادامه پیدا کند.به هر حال جامعه پرستاری کشور بیش از آنکه قدمی برای بهبود شرایطش برداشته شود، بیشتر شاهد سخنرانی‌های دلگرم کننده مسئولان و اظهارات پر از وعده و عید بوده است، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و وضعیت زندگی پرستاران بهبود نیافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha