با توجه به بالا بودن مصرف دارو در كشور و پایین بودن اطلاعات دارویی و پزشكی لزوم ایجاد بخش مشاوره دارویی در داروخانه ها بیشتر احساس می شود.

دكتر دهی آذر عضو شورای عالی داروخانه ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اعتماد به داروخانه ها در كشور نیازمند توجه و پی گیری مداوم داروسازان است مردم به معرفت، مهارت، و قضاوت حرفه ای داروسازان اعتماد دارند این اعتماد ایجاب می كند كه داروسازان در طول دوران فعالیت استانداردهای بالای رفتار و عملكرد شخصی و حرفه ای خود را تضمین كنند.
وی گفت: حفظ صلاحیت و دانش حرفه ای داروساز با حوزه كاری صرف نظر از ارتباط یا نبود ارتباط مستقیم با مردم با تعریف مسئولیت های كلیدی یك دارو ساز برای حفظ و ارتقای منافع مردم و حرفه داروسازی در ارتباط است.
وی تصریح كرد: ارزش های نهفته در پشت گزینه های اخلاقی، همچنین دلایلی كه مردم برای توصیف آنها مورد توجه قرار می دهند، تصمیم گیری حرفه ای فرآیندی است كه در آن فرد مشكل را تشخیص و برای حل آن اقدامات لازم را انجام می دهد.
وی گفت: توجه مردم به دارو و درمان به ویژه داروخانه ها، داروسازان را ملزم به رعایت اصول و ضوابط بسیاری از جمله اصول اخلاقی، توجه به بیماران برخورد مناسب با مشتری(بیمار مراجعه كننده)، راهنمایی صحیح بیمار می كند.
داروسازان در رده دوم اعتماد مردم
همچنین دكتر واقفی دبیر انجمن علمی داروسازان كشور در ادامه افزود: در چنین شرایطی كه بیشترین توجه به داروخانه ها و پزشكان داروساز است، اتخاذ بهترین تصمیم، شناسایی شیوه های كاربردی و علمی در ارائه مشاوره به بیماران از جمله اقدامات ضروری در این زمینه است.
وی گفت: بسیاری از مسائل و موضوعاتی كه داروسازان برای حل آنها فراخوانده می شوند روشن و بدون ابهام بوده و تصمیم گیری در مورد آنها ساده است با این وجود داروساز هنگامی كه بر سر دوراهی قرار می گیرد و یا مشكل مطرح شده در شرح وظایف و امكان پاسخگویی به آن برای داروساز ممكن نیست این امر را به پزشك متخصص ارجاع می دهد.
وی تصریح كرد: در این زمینه ایجاد بخش مشاوره در داروخانه ها امری ضروری است اختصاص مكانی مناسب، خلوت و آرام در داروخانه ها برای خدمات رسانی به مردم و بیماران مراجعه كنند برای دریافت مشاوره دارویی و پزشكی از جمله اقدامات مهم در ارائه خدمات بهتر است همچنین برای این خدمات در نظر گرفتن حق المشاوره و تعیین نرخ ضروری به نظر می رسد و هم اكنون بسیاری از داروخانه ها در كشور برای ایجاد بخش مشاوره شرایط لازم را دارند.
وی گفت: طبق آمار در كشورهای پیشرفته و ایران داروسازان در زمینه اعتماد مردم در جایگاه خوبی قرار دارند، در برخی كشورها داروسازان رده یك اعتماد را دارند و در برخی دیگر در رده دوم اعتماد هستند.
مردم به دلیل دریافت مشاوره های پزشكی و دارویی از داروسازان بیشتر مورد اعتماد هستند كه با اخلاق مناسب و پاسخ گویی با روی گشاده به مراجعین می توانند این اعتماد را حفظ كنند، همچنین هم اكنون داروسازان در رده دوم اعتماد در بین مردم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha