یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 54519

نخستین زمین لرزه روز گذشته به بزرگی 2‌/ 6 ریشتر به مركزیت ورزقان، باعث شد تا شهروندان تبریزی نیز این لرزه را احساس كنند. به فاصله 11 دقیقه از اولین زمین لرزه زمین لرزه دیگری به بزرگی 6 ریشتر دوباره ورزقان و شهرستان‌های اطراف آن را به لرزه درآورد. به گزارش موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران پس لرزه‌های این زمین لرزه هر كدام با بزرگی 4 ریشتری در فواصل زمانی كم ورزقان را به لرزه درآورد.

پس لرزه‌ها تا 48 ساعت آینده ادامه دارند
سلامت نیوز : زمین لرزه‌ 2/ 6 ریشتری كه عصر دیروز با مركزیت ورزقان در استان آذربایجان شرقی اتفاق افتاد تا لحظه تنظیم این خبر بیش از 40 كشته و 400 مجروح بر جای گذاشت‌كه توسط تكنیسین‌های اورژانس به مراكز درمانی تبریز و اردبیل منتقل شدند.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران در یك هفته گذشته 5 لرزه و زمین لرزه این منطقه را لرزانده است. نخستین زمین لرزه روز گذشته به بزرگی 2‌/ 6 ریشتر به مركزیت ورزقان، باعث شد تا شهروندان تبریزی نیز این لرزه را احساس كنند. به فاصله 11 دقیقه از اولین زمین لرزه زمین لرزه دیگری به بزرگی 6 ریشتر دوباره ورزقان و شهرستان‌های اطراف آن را به لرزه درآورد. به گزارش موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران پس لرزه‌های این زمین لرزه هر كدام با بزرگی 4 ریشتری در فواصل زمانی كم ورزقان را به لرزه درآورد.

11 زمین‌لرزه و پس‌لرزه كه بزرگ‌ترین آن 6/2 ریشتر بود تا زمان تنظیم خبر 50 مصدوم بر جای گذاشته بود. در نخستین دقایق از وقوع زمین لرزه شورای هماهنگی مدیریت بحران اهر، ورزقان و كلیدر تشكیل شد و ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز به ریاست استاندار و مسئولان محلی تشكیل جلسه داد تا درخصوص‌ ارزیابی تلفات، خسارات وارده و چگونگی كمك رسانی به مصدومان و بر جای ماندگان زلزله تصمیمات لازم را اتخاذ كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به دنبال وقوع این زلزله راه ارتباطی از تبریز به اهر (15 كیلومتری اهر) تخریب شد كه نیروهای هلال احمر و اورژانس برای رسیدن به مراكز تخریب شده مجبور به استفاده از مسیر مشكین شهر به روزقان شدند. به گفته معصومی، رئیس اورژانس كشورحدود 25 هزار نفر در روستاهای زلزله زده زندگی می‌كنند كه تا زمان تنظیم این گزارش آماری درخصوص كشته و زخمی‌های این زمین لرزه مشخص نشده است.

اعلام نهایی خسارات تا دو روز آینده

مرتضی اكبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت و بحران كشور با اعلام آمار مصدومان این زمین لرزه گفت:‌ فعلا نمی‌توان برآوردی از خسارت فیزیكی زلزله اعلام كرد و باید یك یا دو روز از زمان وقوع حادثه گذشته و گزارش‌های دقیق‌تر و كامل‌تری احصاء شود. به دنبال وقوع این زلزله تمامی پایگاه‌های اورژانس آذربایجان شرقی به حالت آماده باش درآمده و به سه‌منطقه زلزله زده ورزقان، اهر و هریس اعزام شدند. همچنین 30 اكیپ اورژانس از ارومیه و زنجان و دو اكیپ اورژانس نیز از اردبیل به منطقه اعزام شده‌اند.

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعزام 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده و قطع ارتباط زمینی چهار روستا در آذربایجان‌شرقی خبر داد. وی با بیان اینكه چهار شهرستان در اثر این زمین لرزه آسیب دیده‌اند، گفت: شهرستان‌های اهر، ورزقان، مهربان و هریس در این زمین‌ لرزه خسارت دیده‌اند‌ و بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از تیم‌های ارزیاب مستقر در منطقه، چهار روستای خرمالو، آهن‌لو، حیغه، ورزگاه در این حادثه خسارت دیده‌اند، گفت: ارتباط با روستای ورزگاه واقع در شهرستان مهربان قطع است.

مظفر با اعلام اعزام 66 امدادگر از شهرهای اردبیل و ارومیه به مناطق زلزله‌زده، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مجروحان احتمالی این زمین‌لرزه از طریق امدادهوایی به مراكز درمانی منتقل خواهند شد. به گفته وی به دلیل قطع خطوط مخابرات در این روستاها تنها از طریق بی‌سیم امكان بر قراری ارتباط با این مراكز وجود دارد و مجروحان نیز در حال انتقال به بیمارستان هستند.

قطع زیر ساخت‌های مخابراتی

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس با اشاره به این نكته كه در اثر وقوع زلزله زیر ساختهای مخابراتی قطع شده است، گفت:‌ بیشترین خرابی‌ها مربوط به ساختمان‌ها و منازل است و تاكنون تلفات جانی گزارش نشده اما تعداد زخمی‌ها زیاد بوده است. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پروازی بودن فرماندار این شهر،‌گفت:‌در شرایطی كه وجود فرماندار در این شهرستان لازم است، به دلیل پروازی بودن فرماندار، ایشان در شهر حضور ندارند. عباس فلاحی بابایی، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز از تخریب با شدت بالا در روستاهای حوزه انتخابیه خود پس از زلزله خبر داد و با اشاره به شدت مصدومیت مردم زلزله‌زده در اهر و هریس تاكید كرد: تنها خواسته ما از مسئولان این است كه برای ما نیروهای امدادی و آمبولانس و تجهیزات كمكی بفرستند.

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با بیان اینكه زمین لرزه دیروز در شهرستان اهر و ورزقان در تبریز نیز احساس شد، گفت: براثر زلزله در تبریز، شیشه‌های بسیاری از مكان‌ها تخریب و این حادثه منجر به زخمی شدن برخی افراد شد اما خوشبختانه تلفات جانی در برنداشته است.وی افزود: در شهرستان اهر ساختمان‌های كهنه تخریب شده‌اند و همچنین ساختمان جدید دانشگاه آزاد نیز تا حدودی آسیب دیده است، اما به دلیل تعطیلی دانشگاه آزاد، تلفات جانی رخ نداده است.

ادامه پس لرزه‌ها تا 48 ساعت آینده

دكتر محمد قیطانچی، رئیس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران با بیان اینكه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح كرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های كوچك فراوانی وجود دارد كه احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینكه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد. وی با بیان اینكه نمی‌توان به طور دقیق اعلام كرد كه پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان كرد: به احتمال فراوان تا 24 یا 48 ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود. رئیس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران با بیان اینكه كانون این زمین‌لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان كرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی كانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha