سلامت نیوز : رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته برای ریشه كن كردن پوسیدگی‌های دندانی در كودكان تا 12 سال، گفت: طرح انجام سالانه دو مرتبه وارنیش فلوراید برای كودكان 6 تا 12 سال همزمان با آغاز سال تحصیلی كلید می‌خورد.

دكتر محمدحسین خوش‌نویسان در گفت‌وگو با (ایسنا)، از طرح «وارنیش فلوراید» برای سنین 6 تا 12 سال، همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت: طرح وارنیش فلوراید با همكاری وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد شد و مقدمات انجام آن در حال فراهم شدن است.

وی گفت: بر اساس این طرح، هر شش ماه یك بار وارنیش فلوراید برای كودكان 6 تا 12 سال استفاده می‌شود. این طرح از آبان ماه امسال آغاز می‌شود و مرحله دوم آن اردیبهشت ماه سال آینده انجام خواهد شد. انجام سالانه دو مرتبه (هر شش ماه یكبار) وارنیش فلوراید برای كودكان 6 تا 12 سال به صورت مستمر صورت خواهد گرفت.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: طرح وارنیش فلوراید خدمتی پیشگیرانه است كه وزارت بهداشت ارائه خواهد كرد. این طرح تاكنون نیز برای كودكان زیر شش سال انجام می‌شد، اما از این پس برای سنین 6 تا 12 سال، سالانه دو مرتبه تكرار می‌شود تا به این ترتیب كنترل پوسیدگی دندانی در گروه 6 تا 12 ساله میسر شود و اقدامات انجام شده در جهت كنترل پوسیدگی‌های دندانی در این گروه سنی به حداكثر اثربخشی برسد.

خوش‌نویسان افزود: همزمان با اجرای طرح وارنیش فلوراید، «آموزش بهداشت دهان و دندان به كودكان، والدین و مربیان» و همچنین «فیشور سیلانت» برای كودكانی كه شیارهای عمیق دندانی دارند و احتمال باقی ماندن مواد غذایی در لابلای دندان‌ها و ایجاد پوسیدگی وجود دارد، انجام می‌شود. پس از شناسایی این كودكان برای پر كردن شیارهای دندانی آنها اقدامات لازم صورت می‌گیرد. این اقدامات می‌تواند اثربخشی پیشگیری از پوسیدگی دندانی در سنین 6 تا 12 سال را به حداكثر برساند.

وی گفت: امیدواریم با اقدامات و برنامه‌های در دست انجام، بتوانیم به اهداف 1404 در زمینه سلامت دهان و دندان یعنی ریشه‌كن كردن پوسیدگی دندان‌های كودكان تا 12 سال دست یابیم.

پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان از ماه آینده

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این كه پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان از ماه آینده آغاز می‌شود، گفت: با مشخص شدن نتایج پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان می‌‌توان برای انجام اقدامات خاص در حوزه دهان و دندان برنامه‌ریزی كرد. در مجموع تحقق اهداف سلامت دهان و دندان در صورت حمایت نهادهای مربوطه میسر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha