دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 54573

كشور ما، كشوری زلزله‌خیز است اگرچه نزد همگان، این كشور ژاپن است كه به زلزله‌خیزی شهرت یافته است.

زلزله‌های ما و زلزله‌های ژاپن
سلامت نیوز : كشور ما، كشوری زلزله‌خیز است اگرچه نزد همگان، این كشور ژاپن است كه به زلزله‌خیزی شهرت یافته است. البته درست هم هست اما به این نیز توجه كنید كه ایران كشوری پهناور است و چه از نظر طولی و چه از نظر عرضی وسعت‌ یافته است. بنابراین وقتی زمین‌لرزه‌یی در نیشابور روی بدهد، در اهواز احساس نمی‌شود یا اگر تبریز دچار زلزله شود، كرمان یا بیرجند آن را حس نمی‌كنند. حال آنكه موقعیت كشور ژاپن به شكلی است كه به صورتی طولی با عرض كم است و اتفاقا خطوط زلزله هم شمالی- جنوبی واقع شده است و همین سبب می‌شود كوچك‌ترین زلزله‌ها را همه مردم ژاپن احساس كنند و درباره آن باخبر باشند. این خود در آگاهی مردم درباره زلزله و ارتقای فرهنگ چگونگی برخورد با آن موثر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما باز هم زلزله‌های كشور ما با زلزله‌های ژاپنی متفاوت است و آثار آن نیز با هم تفاوت دارد. برای نمونه اگر زلزله‌یی با بزرگی 7 در مقیاس ریشتر در ایران و ژاپن رخ دهد، از نظر قدرت تخریبی، زلزله روی داده در ایران بیشتر است. علت هم در منشا این زلزله‌هاست. زلزله‌های ژاپن معمولا منشایی در اقیانوس دارند در حالی كه زمین‌لرزه‌های ما معمولا در پوسته زمین رخ می‌دهند. البته ما در قشم چنین زلزله‌هایی را تجربه می‌كنیم كه معمولا با سونامی همراه می‌شوند. اما عمده تفاوت زلزله‌های ایرانی و ژاپنی ناشی از عمق وقوع زلزله است. وقتی زلزله روی می‌دهد، انرژی آزادشده سبب آن است. هرچه محل وقوع آزاد شدن این انرژی در عمق بیشتری از زمین روی داده باشد، انرژی منتقل شده به سطح زمین كمتر می‌شود و در نتیجه لرزش كمتری حس شده و تخریب كمتری سبب می‌شود. به طور معمول زلزله‌های ژاپن در عمقی با حداقل 120 كیلومتر در زمین روی می‌دهد.

 حال آنكه زلزله‌هایی كه در ایران روی می‌دهد، حداكثر در عمق 70 تا 80 كیلومتری زمین روی می‌دهند. عمده زلزله‌های كشورمان معمولا در عمق 30 تا 40 كیلومتری زمین روی می‌دهند. با این وصف است كه انرژی آزادشده چنین زمین‌لرزه‌هایی قدرت تخریبی بیشتری نسبت به زلزله‌های ژاپن دارد. حال با این وصف باید توجه داشته باشیم كه به دلیل همان وسعت كشورمان، ما كمتر زلزله‌های نقاط مختلف ایران را حس می‌كنیم و به همین علت ایرانیان كمتر از زلزله یاد می‌كنند در حالی كه ژاپنی‌ها با دلایلی كه مرور كردیم، بیشتر زلزله را حس می‌كنند چون كشور كوچك‌تری دارند. و همین سبب شده با زلزله زندگی و كار كنند و حتی زلزله از مباحث درسی آنها شده است و به سرعت تجربه‌های هر زلزله را دسته‌بندی و كاربردی می‌كنند. اما یك نكته دیگر هم بین ما و ژاپنی‌ها از بابت نوع نگرش به آثار زلزله وجود دارد. ژاپنی‌ها به‌شدت به دولت خود و نیروهایی كه برای امدادرسانی تربیت كرده، اعتماد دارند.

بنابراین فرهنگی بین آنها رایج شده است كه می‌گوید به من و شما ربطی ندارد و این كار، كار دولت است. حال آنكه در كشور ما چنین فرهنگی رایج نیست. مردم همه خود را مسوول می‌دانند. اگر به تجربه زلزله بم نگاهی بیندازیم، حس نوع‌دوستی ما كه سازمان یافته نشده سبب شد همه به سمت بم راهی شوند و جاده‌های منتهی به این شهر با ترافیك قفل شده و امدادرسانی مختل شود. از سوی دیگر هجوم نیروهای مختلف نظامی و انتظامی و همچنین مردم به خود شهر سبب شده بود كار سازماندهی و امدادرسانی با مشكل مواجه شود. پس اگر به فكر مقایسه بین زلزله‌های ایران و ژاپن هستید، به این موارد هم توجه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha